Research Article
BibTex RIS Cite

Health Workers' Perception of Quality: A Private Hospital Application

Year 2024, Volume: 15 Issue: 44, 1121 - 1135, 30.11.2024
https://doi.org/10.21076/vizyoner.1473186

Abstract

In the study, it is aimed to measure the level of quality perception of the employees and to determine the factors affecting this perception with a questionnaire conducted to health care workers in a health institution that has accreditation certificate by international accreditation organizations (JCI, TEMOS). The study is cross-sectional and descriptive. Survey method is utilized in the study. The research is conducted with 295 health personnel who participate voluntarily. The questionnaire is sent digitally to the participants. The data is analyzed by using the SPSS program. Descriptive statistics frequency, percentage, mean, standard deviation, t test, and variance analysis are used in the evaluation of the data. 52.9% of the participants are female, 47.1% are male, 52.2% are married and 47.8% are single. When the duration of employment in the institution is analyzed, it is seen that 53.6% of the workers are working for less than 1 year and 46.4% are working for 1 year or more. As a result of the difference analyses of the health workers, significant differences are found in the sub-dimensions in terms of gender, years of working in the institution and marital status variables in terms of mean scores. As a result of the research, it is determined that the highest average is “The Benefit of Quality Practices” (3,66±0,95) and the lowest average is “Use of Human Resources” (3,42±0,91). It is determined that men have higher quality perceptions than women and there is a significant difference between administrative and medical staff.

Ethical Statement

For this study, ethics committee approval was received from the Health Sciences University, Hamidiye Scientific Research Ethics Committee, numbered 22/257-/2022-3 and dated 13.05.2022.

References

  • Akar, Y., Gülhan, Y. B. ve Acar, P. (2015). Sağlık sektöründe kalite yönetimi, sağlık yöneticilerinin kalite anlayışı (Ankara İli Örneği). Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 2(2), 76-81.
  • Akın S. ve Kurutkan, M. N. (2021). Hasta memnuniyeti kavramının bibliyometrik analiz yöntemi ile incelenmesi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(1), 71-84.
  • Arısoy, D. Ş. (2017). Sağlık hizmetlerine hizmet kalitesi ve hizmet kalitesinin Servqual yöntemi ile ölçülmesine yönelik bir uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(3), 1079-1102.
  • Arslanoğlu, A. (2018). Kalite yönetimi. Hastane yönetiminde 4 boyut, Gemlik N., 4, 31-70.
  • Avcı, K. (2018). Sağlık hizmetlerinde kalite iyileştirme ve Türkiye sağlık hizmetleri kalite ve akreditasyon enstitüsü. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 1(1), 1-5.
  • Ayanian, J. Z. ve Markel, H. (2016). Donabedian's lasting framework for health care quality. The New England Journal of Medicine, 375(3), 205-207. https://doi.org/10.1056/nejmp1605101
  • Aygar, H. ve Önsüz, M. F. (2017). Sağlık hizmetlerinde kalite yönetimi. Estüdam Halk Sağlığı Dergisi, 2(1), 25-32.
  • Bayer, N. ve Baykal, Ü. (2018). Sağlık çalışanları kalite algı ölçeğinin geliştirilmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(5), 86-99.
  • Çelebi, N. E. (2019). Hasta hizmetleri çalışanlarının çalışma ortamına ilişkin algıları ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi:" İstanbul ilinde bir sağlık grubunda uygulama" [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Medipol Üniversitesi.
  • Demir, Ö., ve Bağlıoğlu, A. (2017). Sağlık kurumlarında kurumsal imaj sürecinde lider yöneticilik. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1(2), 1-26.
  • Demirağ, B. ve Durmaz, Y. (2019). Algılanan hizmet kalitesinin algılanan değer ve tutumsal marka sadakati üzerindeki etkisinin incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 693-726.
  • Dursun, P. D. ve Çerçi, U. M. (2004). Algılanan sağlık hizmeti kalitesi, algılanan değer, hasta tatmini ve davranışsal niyet ilişkileri üzerine bir araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (23), 1-16. Ertaş, H. ve Çelik, Ö. (2018). Sağlıkta kalite standartları üzerine nitel bir değerlendirme. Sağlık Yönetimi Dergisi, 2(1), 18-40.
  • Giderler, C. (2015). Sosyal hizmet işletmelerinde personel güçlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, (Sosyal Hizmet Özel Sayısı), 58-88.
  • Kavak, D. G. (2018). Türkiye sağlık hizmetleri kalite ve akreditasyon enstitüsü sağlıkta akreditasyon standartları. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 14-20. Karaca, L. ve Özer, K. (2023). Accreditation in The Health Sector from The Perspective of Health-Accredited Auditors. Journal of International Health Sciences and Management, 9(18), 70-79.
  • Kaygın, N. (2012). Sağlık hizmetlerinde kalite, hasta memnuniyeti ve hasta hemşire ilişkileri [Yüksek Lisans Tezi]. Beykent Üniversitesi.
  • Koç, K. ve Güven, Ş. D. (2023). Nevşehir devlet hastanesinde çalışan hekim ve hemşirelerin kalite algılarının belirlenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 827-842.
  • Larson, J. S. ve Muller, A. (2002). Managing the quality of health care. J Health Hum Serv Adm, 25(3), 80-261.
  • Örtlek, M., Yanık, A., Kalkan, C., Topaloğlu, S., Kalaner, A. ve Baç, A. (2017). Sağlık çalışanlarının hastane kalite çalışmalarına yönelik görüşleri ve kalite algısı, Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejiler Araştırma Dergisi, 3(2), 37-51.
  • Sevimler, S., Duran, C. ve Çetindere, A. (2015). Toplam kalite yönetiminin unsurları ile işletme performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Eskişehir örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (29), 87-100.
  • Tak, P. B. (2010). Sağlık hizmetlerinde kalitenin ana unsuru olarak hasta güvenliği sistemlerinin oluşturulması: Hastaneler için bir yol haritası örneği, Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 1(1), 72-113.
  • Teleş, M. (2011). Sağlık personelinin hasta güvenliği kültürü algıları ile hastaların sağlık hizmeti kalitesi algıları arasındaki ilişkinin analizi [Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Yorulmaz, M. ve Pirol, M. (2019). Sağlık çalışanlarında kalite algısının ölçülmesi üzerine bir araştırma. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 2(1), 15-21.

Sağlık Çalışanlarının Kalite Algısı: Bir Özel Hastane Uygulaması

Year 2024, Volume: 15 Issue: 44, 1121 - 1135, 30.11.2024
https://doi.org/10.21076/vizyoner.1473186

Abstract

Bu çalışmada uluslararası akreditasyon kuruluşları (JCI, TEMOS) tarafından akreditasyon belgesine sahip bir sağlık kuruluşundaki sağlık çalışanlarına yapılan anket ile çalışanların kalite algı seviyelerini ölçmek ve bunu etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma kesitsel ve tanımlayıcı tiptedir. Araştırmada anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırma gönüllü katılan 295 sağlık personeli ile gerçekleştirilmiştir. Anket, katılımcılara dijital olarak gönderilmiştir. Verilerin analizi SPSS programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, t testi, varyans analizi kullanılmıştır. Katılımcıların %52,9’u kadın, %47,1’inin erkek, %52,2’si evli %47,8’i ise bekârdır. Kurumda çalışma süreleri incelendiğinde %53,6’sı 1 yıl altı, %46,4’ünün 1 yıl ve üzeri olduğu görüldü. Sağlık çalışanlarının farklılık analizleri sonucu ortalama puanlar açısından cinsiyet değişkeni, kurumda çalışma yılı değişkeni, medeni durum değişkenlerinde alt boyutlarda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda en yüksek ortalamanın “Kalite Uygulamalarının Yararı” (3,66±0,95); en düşük ortalamaya ise “İnsan Kaynakları Kullanımı” (3,42±0,91) alt boyutunun sahip olduğu tespit edilmiştir. Erkeklerin kadınlara oranla kalite algılarının yüksek olduğu, idari ve tıbbi kadro arasında anlamlı fark olduğu belirlenmiştir.

Ethical Statement

Bu çalışma için Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Hamidiye Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulundan 22/257-/2022-3 sayılı ve 13.05.2022 tarihli etik kurul onayı alınmıştır.

References

  • Akar, Y., Gülhan, Y. B. ve Acar, P. (2015). Sağlık sektöründe kalite yönetimi, sağlık yöneticilerinin kalite anlayışı (Ankara İli Örneği). Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 2(2), 76-81.
  • Akın S. ve Kurutkan, M. N. (2021). Hasta memnuniyeti kavramının bibliyometrik analiz yöntemi ile incelenmesi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(1), 71-84.
  • Arısoy, D. Ş. (2017). Sağlık hizmetlerine hizmet kalitesi ve hizmet kalitesinin Servqual yöntemi ile ölçülmesine yönelik bir uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(3), 1079-1102.
  • Arslanoğlu, A. (2018). Kalite yönetimi. Hastane yönetiminde 4 boyut, Gemlik N., 4, 31-70.
  • Avcı, K. (2018). Sağlık hizmetlerinde kalite iyileştirme ve Türkiye sağlık hizmetleri kalite ve akreditasyon enstitüsü. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 1(1), 1-5.
  • Ayanian, J. Z. ve Markel, H. (2016). Donabedian's lasting framework for health care quality. The New England Journal of Medicine, 375(3), 205-207. https://doi.org/10.1056/nejmp1605101
  • Aygar, H. ve Önsüz, M. F. (2017). Sağlık hizmetlerinde kalite yönetimi. Estüdam Halk Sağlığı Dergisi, 2(1), 25-32.
  • Bayer, N. ve Baykal, Ü. (2018). Sağlık çalışanları kalite algı ölçeğinin geliştirilmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(5), 86-99.
  • Çelebi, N. E. (2019). Hasta hizmetleri çalışanlarının çalışma ortamına ilişkin algıları ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi:" İstanbul ilinde bir sağlık grubunda uygulama" [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Medipol Üniversitesi.
  • Demir, Ö., ve Bağlıoğlu, A. (2017). Sağlık kurumlarında kurumsal imaj sürecinde lider yöneticilik. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1(2), 1-26.
  • Demirağ, B. ve Durmaz, Y. (2019). Algılanan hizmet kalitesinin algılanan değer ve tutumsal marka sadakati üzerindeki etkisinin incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 693-726.
  • Dursun, P. D. ve Çerçi, U. M. (2004). Algılanan sağlık hizmeti kalitesi, algılanan değer, hasta tatmini ve davranışsal niyet ilişkileri üzerine bir araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (23), 1-16. Ertaş, H. ve Çelik, Ö. (2018). Sağlıkta kalite standartları üzerine nitel bir değerlendirme. Sağlık Yönetimi Dergisi, 2(1), 18-40.
  • Giderler, C. (2015). Sosyal hizmet işletmelerinde personel güçlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, (Sosyal Hizmet Özel Sayısı), 58-88.
  • Kavak, D. G. (2018). Türkiye sağlık hizmetleri kalite ve akreditasyon enstitüsü sağlıkta akreditasyon standartları. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 14-20. Karaca, L. ve Özer, K. (2023). Accreditation in The Health Sector from The Perspective of Health-Accredited Auditors. Journal of International Health Sciences and Management, 9(18), 70-79.
  • Kaygın, N. (2012). Sağlık hizmetlerinde kalite, hasta memnuniyeti ve hasta hemşire ilişkileri [Yüksek Lisans Tezi]. Beykent Üniversitesi.
  • Koç, K. ve Güven, Ş. D. (2023). Nevşehir devlet hastanesinde çalışan hekim ve hemşirelerin kalite algılarının belirlenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 827-842.
  • Larson, J. S. ve Muller, A. (2002). Managing the quality of health care. J Health Hum Serv Adm, 25(3), 80-261.
  • Örtlek, M., Yanık, A., Kalkan, C., Topaloğlu, S., Kalaner, A. ve Baç, A. (2017). Sağlık çalışanlarının hastane kalite çalışmalarına yönelik görüşleri ve kalite algısı, Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejiler Araştırma Dergisi, 3(2), 37-51.
  • Sevimler, S., Duran, C. ve Çetindere, A. (2015). Toplam kalite yönetiminin unsurları ile işletme performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Eskişehir örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (29), 87-100.
  • Tak, P. B. (2010). Sağlık hizmetlerinde kalitenin ana unsuru olarak hasta güvenliği sistemlerinin oluşturulması: Hastaneler için bir yol haritası örneği, Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 1(1), 72-113.
  • Teleş, M. (2011). Sağlık personelinin hasta güvenliği kültürü algıları ile hastaların sağlık hizmeti kalitesi algıları arasındaki ilişkinin analizi [Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Yorulmaz, M. ve Pirol, M. (2019). Sağlık çalışanlarında kalite algısının ölçülmesi üzerine bir araştırma. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 2(1), 15-21.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Management
Journal Section Research Articles
Authors

Ali Arslanoğlu 0000-0002-4454-0397

Öznur Yılmaz 0009-0001-9136-885X

Minel Cetin 0000-0001-5756-1595

Publication Date November 30, 2024
Submission Date April 24, 2024
Acceptance Date November 9, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 15 Issue: 44

Cite

APA Arslanoğlu, A., Yılmaz, Ö., & Cetin, M. (2024). Sağlık Çalışanlarının Kalite Algısı: Bir Özel Hastane Uygulaması. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 15(44), 1121-1135. https://doi.org/10.21076/vizyoner.1473186

570ceb1545981.jpglogo.pngmiar.pnglogo.pnglogo-minik.pngdownloadimageedit_26_6265761829.pngacarlogoTR.png5bd95eb5f3a21.jpg26784img.pngoaji.gifdownloadlogo.pngLogo-png-768x897.png26838