Küreselleşme ve Covid-19 salgınının etkisiyle hızla büyüyen e-ticaret, küresel talebi önemli ölçüde arttırmış, sınır ötesi e-ticaret sıklıkla bahsedilen bir kavram olmuştur. Uluslararası ticaretin gelişimini de tetikleyen sınır ötesi e-ticaret, özellikle e-ihracat boyutuyla ülkelerin ekonomi politikalarında yeralmaya başlamıştır. Sınırötesi e-ticaretin gelişimi ve başarısının arka planındaki en önemli faktör, lojistik hizmetler olarak ifade edilebilir. E-ticaret süreçleri, lojistik hizmetlerin etkinliği ile başarıya ulaşmaktadır. Ancak, pekçok ülkede olduğu gibi Türkiye’de de lojistik süreçlerde sorunlar yaşanabilmekte, bu durum sınırötesi e-ticaret yapan firmaların potansiyellerini kullanmalarını engelleyebilmektedir. Bu kapsamda çalışmada öncelikle e-ticaret ve sınırötesi e-ticaret kavramları ele alınmış ve e-ihracat kavramına açıklık getirilmiştir. Ardından sınırötesi e-ticarette lojistik hizmetler açıklanmıştır. Son olarak, sınırötesi e-ticarette karşılaşılan lojistik sorunların ortaya konulmasına yönelik bir nitel araştırma yapılarak, Bursa ilinde e-ihracat yapan firmalar ile derinlemesine görüşme bulguları değerlendirilmiştir.
Bu çalışma için Bursa Teknik Üniversitesi Etik Kurulu'ndan 09.01.2023 tarihli 2/2023-1 sayılı etik kurul onayı alınmıştır.
Rapidly growing e-commerce, due to globalization and the impact of the Covid-19 epidemic, has significantly increased global demand, and cross-border e-commerce has become a frequently mentioned concept. Cross-border e-commerce, which also triggers the development of international trade, has begun to influence the economic policies of countries, especially with its e-export dimension. The most important factor behind the development and success of cross-border e-commerce can be expressed as being its logistics services. E-commerce processes achieve success with the effectiveness of these services. However, as in many countries, problems may occur in logistics processes in Türkiye, which may prevent cross-border e-commerce companies from using their potential. In this context, in the study, firstly, the concepts of e-commerce and cross-border e-commerce are discussed and the concept of e-export is clarified. Then, logistics services in cross-border e-commerce are explained. Finally, a qualitative research is conducted to reveal the logistics problems encountered in cross-border e-commerce, and the findings of in-depth interviews with companies engaged in e-export in Bursa are evaluated.
For this study the approval of ethical committee no 2/2023-1 dated 09.01.2023 was taken from the Ethical Committee, Bursa Technical University.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Transportation, Logistics and Supply Chains (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2024 |
Submission Date | May 4, 2024 |
Acceptance Date | August 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 44 |