The aim of the study is to determine the mediating role of the perception of a sense of calling in the effect of human resource management practices on work meaning, and to reveal the relationship between human resource practices, work meaning, and the sense of calling. The study examines employees in the tourism sector of Antalya in 2024. The study includes 712 employees from tourism enterprises in the Antalya region, selected using the convenience sampling method. This research follows an exploratory and descriptive approach designed in the relational survey model. In the study, the JAMOVI 2.3.28 program is utilized for validating the scales and analyzing the research data. According to the findings, human resource practices in enterprises have a positive and significant effect on work meaning, as well as a positive and significant effect on employees' sense of calling. Additionally, the research finds that employees' sense of calling has a positive and significant effect on work meaning. The results suggest that prioritizing human resource practices in tourism enterprises positively and significantly contributes to employees' work meaning and sense of calling. Therefore, it can be concluded that tourism enterprises should prioritize human resource practices in order to adapt to sustainable competitive conditions.
For this study the approval of ethical committee no 152-32 dated 27.09.2024 was taken from the Ethical Committee, Suleyman Demirel University.
Bu çalışmada, insan kaynakları yönetimi uygulamalarının işin anlamına etkisinde meslek aşkı algısının aracılık rolünü belirlemek ve insan kaynakları uygulamaları, işin anlamı ve meslek aşkı arasındaki ilişkileri ortaya koymak amaçlanmaktadır. Araştırmanın kapsamını 2024 yılında Antalya bölgesinde turizm sektöründe çalışan işgörenler oluşturmaktadır. Antalya bölgesinde hizmet sunan turizm işletmelerinde çalışanlardan kolayda örnekleme metodu kullanılarak 712 çalışan araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde tasarlanmış keşifsel ve tanımlayıcı araştırma niteliğindedir. Araştırma verilerinin analizinde ve ölçeklerin geçerliliğini test etmek için JAMOVİ 2.3.28 programından yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, turizm işletmelerinin insan kaynakları uygulamaları, işin anlamı üzerinde ve meslek aşkı üzerinde pozitif ve anlamlı etkisi söz konusudur. Araştırmanın bir diğer sonucuna göre işgörenlerin meslek aşkı, işin anlamı üzerine pozitif ve anlamlı etkide bulunmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre turizm işletmeler tarafından insan kaynakları uygulamalarına önem verilmesi çalışanların işin anlamına ve meslek aşkına pozitif ve anlamlı bir şekilde katkı sağladığı görülmektedir. Buradan hareketle turizm işletmelerinin sürdürülebilir rekabet şartlarına uyum sağlayabilmeleri için insan kaynakları uygulamalarına önem vermeleri gerektiği ifade edilebilir.
Bu çalışma için Süleyman Demirel Üniversitesi Etik Kurulundan 152-32 sayılı ve 27.09.2024 tarihli etik kurul onayı alınmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Human Resources Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 31, 2025 |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | October 16, 2024 |
Acceptance Date | February 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 47 |