The study is conducted to develop a scale to measure individuals' perceptions of hospital reputation. Although there are scales for general corporate reputation measurement in the literature, scales specific to the healthcare sector that address patient-based hospital reputation are limited. This led to the need to develop a specific scale that reflects the unique dynamics of hospital reputation and patient expectations. In line with this need, the patient-based corporate reputation perception study developed by Amarat (2017) is utilized. The “Perception of Hospital Reputation Scale” developed within the scope of the study and the “Perception of Corporate Reputation Scale” developed by Torres et al. (2009) are used as data collection tools. Descriptive statistics, reliability analysis, exploratory and confirmatory factor analyses and correlation analysis are used to analyze the data. In the study conducted in Bartın city center between November 1 and December 30, 2023, data are collected from 394 participants. In the first stage, the scale consisting of 29 statements is presented to the opinions of expert academicians in terms of content validity and seven items are removed from the scale. As a result of exploratory and confirmatory factor analysis, a scale consisting of 16 items and 5 dimensions is obtained. The Cronbach's Alpha value calculated for 16 items in the scale is 0.759. According to the results of the confirmatory factor analysis conducted with the AMOS program, it is revealed that the Hospital Reputation Perception Scale is a valid and reliable tool suitable for measuring the corporate reputation of hospitals, where the fit indices of the scale are within acceptable ranges.
For this study the approval of ethical committee no E-61923333-050.99-294385 dated 12.10.2023 was taken from the Ethical Committee, Sakarya University.
Bu araştırma, bireylerin hastane itibarına ilişkin algılarını ölçmede kullanılmak üzere ölçek geliştirme amacıyla yapılmıştır. Mevcut literatürde genel kurumsal itibar ölçümüne yönelik ölçekler bulunsa da, sağlık sektörüne özgü, hasta temelli hastane itibarını ele alan ölçekler sınırlıdır. Bu durum, hastane itibarının özgün dinamiklerini ve hasta beklentilerini yansıtan özel bir ölçek geliştirme ihtiyacını doğurmuştur. Bu ihtiyaç doğrultusunda, Amarat (2017) tarafından geliştirilen hasta temelli kurumsal itibar algısı çalışmasından faydalanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırma kapsamında geliştirilen “Hastane İtibarı Algısı Ölçeği” ve Torres ve arkadaşları (2009) tarafından geliştirilen “Kurumsal İtibar Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistikler, güvenilirlik analizi, keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizleri ile korelasyon analizi kullanılmıştır. Bartın il merkezinde 1 Kasım - 30 Aralık 2023 tarihleri arasında yürütülen çalışmada, 394 katılımcıdan veri toplanmıştır. İlk aşamada, 29 ifadeden oluşan ölçek, kapsam geçerliği açısından alanında uzman akademisyenlerin görüşüne sunulmuş ve yedi madde ölçekten çıkarılmıştır. Yapılan keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda, 16 madde ve 5 boyuttan oluşan bir ölçek elde edilmiştir. Ölçekte yer alan 16 madde için hesaplanan Cronbach's Alpha değeri ise 0,759'dur. AMOS programıyla yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre, ölçeğin uyum indekslerinin kabul edilebilir aralıklarda olduğu Hastane İtibarı Algısı Ölçeğinin, hastanelerin kurumsal itibarını ölçmeye uygun, geçerli ve güvenilir bir araç olduğu ortaya çıkmıştır.
Bu çalışma için Sakarya Üniversitesi Etik Kurulundan E-61923333-050.99-294385 sayılı ve 12.10.2023 tarihli etik kurul onayı alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 31, 2025 |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | November 12, 2024 |
Acceptance Date | June 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 47 |