Research Article
BibTex RIS Cite

Hospital Reputation Perception Scale Development Study

Year 2025, Volume: 16 Issue: 47, 1007 - 1020, 31.08.2025
https://doi.org/10.21076/vizyoner.1583592

Abstract

The study is conducted to develop a scale to measure individuals' perceptions of hospital reputation. Although there are scales for general corporate reputation measurement in the literature, scales specific to the healthcare sector that address patient-based hospital reputation are limited. This led to the need to develop a specific scale that reflects the unique dynamics of hospital reputation and patient expectations. In line with this need, the patient-based corporate reputation perception study developed by Amarat (2017) is utilized. The “Perception of Hospital Reputation Scale” developed within the scope of the study and the “Perception of Corporate Reputation Scale” developed by Torres et al. (2009) are used as data collection tools. Descriptive statistics, reliability analysis, exploratory and confirmatory factor analyses and correlation analysis are used to analyze the data. In the study conducted in Bartın city center between November 1 and December 30, 2023, data are collected from 394 participants. In the first stage, the scale consisting of 29 statements is presented to the opinions of expert academicians in terms of content validity and seven items are removed from the scale. As a result of exploratory and confirmatory factor analysis, a scale consisting of 16 items and 5 dimensions is obtained. The Cronbach's Alpha value calculated for 16 items in the scale is 0.759. According to the results of the confirmatory factor analysis conducted with the AMOS program, it is revealed that the Hospital Reputation Perception Scale is a valid and reliable tool suitable for measuring the corporate reputation of hospitals, where the fit indices of the scale are within acceptable ranges.

Ethical Statement

For this study the approval of ethical committee no E-61923333-050.99-294385 dated 12.10.2023 was taken from the Ethical Committee, Sakarya University.

References

  • Ağdemir, H. (2022). Sağlık sektöründe aile hekimliğinin kurumsal itibarı: Gaziantep ili örneği [Doktora Tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Altunışık, R., Boz, H., Gegez, E., Koç, E., Sığrı, Ü., Yıldız, E. ve Yüksel, A. (2022). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Seçkin Yayıncılık.
  • Akıncı, V. Z. B. ve Kesken, R. (2012). Rekabet avantajı sağlanmasında kurumsal pazarlama ve kurumsal görsel kimlik. Erciyes İletişim Dergisi, 2(4), 54-74.
  • Amarat, M. (2017). Hasta temelli kurumsal itibarın belirlenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Amarat, M. ve Güneş, D. (2023). Hizmet deneyimi sonucu olumsuz hasta davranışlarında algılanan kurumsal itibarın aracı rolü. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 25(44), 348-363.
  • Baskındağlı, Y. (2022). Sağlık sektöründe içsel pazarlama ve kurumsal itibarın çalışanların iş tatmini ve örgütsel bağlılıklarına etkisi [Doktora tezi]. Beykent Üniversitesi.
  • Bilmez, E. (2014). Kriz döneminde kurumsal itibar yönetiminin önemi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 161-172.
  • Bozoklu, Ç. P. (2019). Havayolu işletmelerinin karşılaştırılmalı kurumsal İtibarı: THY ve Pegasus. Journal of EBOR, 1(1). 34-61.
  • Capital. (2024). Türkiye'nin en beğenilen şirketleri araştırması. https://www.capital.com.tr adresinden 09 Eylül 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri - SPSS uygulamalı (8. Baskı). Sakarya Yayıncılık.
  • Cretu, A. ve Brodie, R. J. (2007). The ınfluence of brand ımage and company reputation where manufacturers market to small firms: A customer value perspective. Industrial Marketing Management Journal 36(2)135–137. https://doi.org/10.1177/002214650504600102
  • Davies, G., Chun, R., da Silva, R. V. ve Roper, S. (2004). A corporate character scale to assess employee and customer views of organization reputation. Corporate Reputation Review, 7(2), 125-146. https://doi.org/10.1057/palgrave.crr.1540227
  • Deniz, S., Çimen, M., Cizmeci, E., Erkoç, B., & Yüksel, O. (2017). Özel hastane çalışanlarının kurumsal itibar algısının belirlenmesine yönelik bir araştırma. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 20(4), 473-494.
  • Durmaz, T. ve Erdem, R. (2017). Hastanelerde arz kaynaklı gereksiz sağlık hizmeti kullanımının hasta algısı üzerinden değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(29), 579-604.
  • Fombrun, C. J. ve Shanley, M. (1990). What’s in a name: Reputation buildıng and corporate strategy. Academy of Management Journal, 33(2), 233-258.
  • Fombrun, C. (1996). Reputation realizing vaalue from the corporate ımage, Newyork: Harvard Businness School Press.
  • Fombrun, C. ve Van Riel, C. (1997). The reputational landscape. Corporate Reputation Review, 1, 5–13.
  • Flanagan, D. J., O’ Shaughnessy, K. C., Palmer, T. B. (2011). Re-Assessing the relationship between the Fortune Reputation data and financial performance: Overwhelming influence or just a part of the puzzle?. Corporate Reputation Review, 14(1), 3-14.
  • Geçikli, F., Erciş, M. S. ve Okumuş, M. (2016). Kurumsal itibarın bileşenleri ve parametreleri üzerine deneysel bir çalışma: Türkiye’nin öncü kurumlarından biri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1549-1562. Güdek, E. (2023). Kurumsal itibar ve kriz yönetimi: Kodak company krizi üzerinden bir değerlendirme. Necmettin Erbakan Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 5(2), 226-241.
  • Gümüş, M. ve Öksüz, B. (2010). İtibarın temel taşı olarak kurumsal iletişim: Kurumsal itibar sürecinde iletişimin rolü ve önemi. Marmara İletişim Dergisi, 16, 112-124.
  • Güven, Ş. ve Karaer, M. (2021). İtibar kavramı ve kurum itibarına genel bir bakış. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(76), 2896-2903. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.2842
  • Karagöz, Y. (2014). SPSS 21.1 uygulamalı biyoistatistik. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karaköse, T. (2007). Örgütlerde itibar yönetimi. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 11(1694), 1-12.
  • Özbay, D. ve Selvi, Y. (2014). Kurumsal itibarın ölçümü: Bir model önerisi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi, 25(76), 135-159.
  • Baygül-Özpınar, Ş., B. (2008). Kurumsal itibarın ölçümü: Türkiye'ye yönelik ölçek geliştirme çalışması [Doktora Tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Parasuraman, A. P., Zeithaml, V. A. ve Berry, L. L. (1988). SERVQUAL. A multiple-item scale or measuring consumer perceptions of service qualıty. Journal of Retailing, 64(1), 12-34.
  • Seçmen, P. (2023). Sağlık hizmeti kullanıcılarının bekleme süresi algılarının kurumsal itibara etkisinde algılanan hekim kalitesinin aracı rolü [Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Seçmen, P. ve Ünal, Ö. (2023). Sağlık hizmetlerinde algılanan bekleme süresinin hastaların kurumsal imaj algısına etkisi. Neushik 6. Uluslararası 16. Ulusal Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi. (s. 269-275.). Konya, Türkiye.
  • Reputation Institute. (2017). RepTrak™ reputation model. https://www.researchgate.net/figure/RepTrak-Reputation-Model-Reputation-Institute-2017-RepTrak-is-the-standard_fig1_323522768 adresinden 12 Ekim 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Torres, E, Vasquez-Parraga A. Z. ve Barra, C. (2009). The path of patient loyalty and the role of doctor reputation. Health Marketing Quarterly, 26(3), 183-197.
  • Tosun, N. (2019). Kuruma güven ve algılanan hizmet kalitesinin müşteri memnuniyeti ve davranışsal niyete etkilerinin ölçülmesinde şikayet yönetiminin aracılık rolü [Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Türkiye İtibar Akademisi. (2025). Türkiye itibar endeksi. https://www.itibarakademisi.com/turkiye-itibar-endeksi/?utm_source adresinden 10 Ekim 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Ural, E. G. (2012). Kurumsal itibarı ölçme yöntemi olarak Türkiye itibar endeksi ve endeks sonuçlarından hareketle Türkiye’de elektronik sektörünün itibarı üzerine bir değerlendirme. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 3(7), 7-20.
  • Ünal, Ö. (2016). Hasta hekim iletişimin hastanın hekim bağlılığına ve hastane bağlılığına etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Walsh, G. ve Beatty, S. E. (2007). Customer-based corporate reputation of a service firm: Scale development and validation. Journal of the Academy of Marketing Science, 35(1), 127-143.

Hastane İtibarı Algısı Ölçeği Geliştirme Çalışması

Year 2025, Volume: 16 Issue: 47, 1007 - 1020, 31.08.2025
https://doi.org/10.21076/vizyoner.1583592

Abstract

Bu araştırma, bireylerin hastane itibarına ilişkin algılarını ölçmede kullanılmak üzere ölçek geliştirme amacıyla yapılmıştır. Mevcut literatürde genel kurumsal itibar ölçümüne yönelik ölçekler bulunsa da, sağlık sektörüne özgü, hasta temelli hastane itibarını ele alan ölçekler sınırlıdır. Bu durum, hastane itibarının özgün dinamiklerini ve hasta beklentilerini yansıtan özel bir ölçek geliştirme ihtiyacını doğurmuştur. Bu ihtiyaç doğrultusunda, Amarat (2017) tarafından geliştirilen hasta temelli kurumsal itibar algısı çalışmasından faydalanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırma kapsamında geliştirilen “Hastane İtibarı Algısı Ölçeği” ve Torres ve arkadaşları (2009) tarafından geliştirilen “Kurumsal İtibar Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistikler, güvenilirlik analizi, keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizleri ile korelasyon analizi kullanılmıştır. Bartın il merkezinde 1 Kasım - 30 Aralık 2023 tarihleri arasında yürütülen çalışmada, 394 katılımcıdan veri toplanmıştır. İlk aşamada, 29 ifadeden oluşan ölçek, kapsam geçerliği açısından alanında uzman akademisyenlerin görüşüne sunulmuş ve yedi madde ölçekten çıkarılmıştır. Yapılan keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda, 16 madde ve 5 boyuttan oluşan bir ölçek elde edilmiştir. Ölçekte yer alan 16 madde için hesaplanan Cronbach's Alpha değeri ise 0,759'dur. AMOS programıyla yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre, ölçeğin uyum indekslerinin kabul edilebilir aralıklarda olduğu Hastane İtibarı Algısı Ölçeğinin, hastanelerin kurumsal itibarını ölçmeye uygun, geçerli ve güvenilir bir araç olduğu ortaya çıkmıştır.

Ethical Statement

Bu çalışma için Sakarya Üniversitesi Etik Kurulundan E-61923333-050.99-294385 sayılı ve 12.10.2023 tarihli etik kurul onayı alınmıştır.

References

  • Ağdemir, H. (2022). Sağlık sektöründe aile hekimliğinin kurumsal itibarı: Gaziantep ili örneği [Doktora Tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Altunışık, R., Boz, H., Gegez, E., Koç, E., Sığrı, Ü., Yıldız, E. ve Yüksel, A. (2022). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Seçkin Yayıncılık.
  • Akıncı, V. Z. B. ve Kesken, R. (2012). Rekabet avantajı sağlanmasında kurumsal pazarlama ve kurumsal görsel kimlik. Erciyes İletişim Dergisi, 2(4), 54-74.
  • Amarat, M. (2017). Hasta temelli kurumsal itibarın belirlenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Amarat, M. ve Güneş, D. (2023). Hizmet deneyimi sonucu olumsuz hasta davranışlarında algılanan kurumsal itibarın aracı rolü. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 25(44), 348-363.
  • Baskındağlı, Y. (2022). Sağlık sektöründe içsel pazarlama ve kurumsal itibarın çalışanların iş tatmini ve örgütsel bağlılıklarına etkisi [Doktora tezi]. Beykent Üniversitesi.
  • Bilmez, E. (2014). Kriz döneminde kurumsal itibar yönetiminin önemi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 161-172.
  • Bozoklu, Ç. P. (2019). Havayolu işletmelerinin karşılaştırılmalı kurumsal İtibarı: THY ve Pegasus. Journal of EBOR, 1(1). 34-61.
  • Capital. (2024). Türkiye'nin en beğenilen şirketleri araştırması. https://www.capital.com.tr adresinden 09 Eylül 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri - SPSS uygulamalı (8. Baskı). Sakarya Yayıncılık.
  • Cretu, A. ve Brodie, R. J. (2007). The ınfluence of brand ımage and company reputation where manufacturers market to small firms: A customer value perspective. Industrial Marketing Management Journal 36(2)135–137. https://doi.org/10.1177/002214650504600102
  • Davies, G., Chun, R., da Silva, R. V. ve Roper, S. (2004). A corporate character scale to assess employee and customer views of organization reputation. Corporate Reputation Review, 7(2), 125-146. https://doi.org/10.1057/palgrave.crr.1540227
  • Deniz, S., Çimen, M., Cizmeci, E., Erkoç, B., & Yüksel, O. (2017). Özel hastane çalışanlarının kurumsal itibar algısının belirlenmesine yönelik bir araştırma. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 20(4), 473-494.
  • Durmaz, T. ve Erdem, R. (2017). Hastanelerde arz kaynaklı gereksiz sağlık hizmeti kullanımının hasta algısı üzerinden değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(29), 579-604.
  • Fombrun, C. J. ve Shanley, M. (1990). What’s in a name: Reputation buildıng and corporate strategy. Academy of Management Journal, 33(2), 233-258.
  • Fombrun, C. (1996). Reputation realizing vaalue from the corporate ımage, Newyork: Harvard Businness School Press.
  • Fombrun, C. ve Van Riel, C. (1997). The reputational landscape. Corporate Reputation Review, 1, 5–13.
  • Flanagan, D. J., O’ Shaughnessy, K. C., Palmer, T. B. (2011). Re-Assessing the relationship between the Fortune Reputation data and financial performance: Overwhelming influence or just a part of the puzzle?. Corporate Reputation Review, 14(1), 3-14.
  • Geçikli, F., Erciş, M. S. ve Okumuş, M. (2016). Kurumsal itibarın bileşenleri ve parametreleri üzerine deneysel bir çalışma: Türkiye’nin öncü kurumlarından biri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1549-1562. Güdek, E. (2023). Kurumsal itibar ve kriz yönetimi: Kodak company krizi üzerinden bir değerlendirme. Necmettin Erbakan Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 5(2), 226-241.
  • Gümüş, M. ve Öksüz, B. (2010). İtibarın temel taşı olarak kurumsal iletişim: Kurumsal itibar sürecinde iletişimin rolü ve önemi. Marmara İletişim Dergisi, 16, 112-124.
  • Güven, Ş. ve Karaer, M. (2021). İtibar kavramı ve kurum itibarına genel bir bakış. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(76), 2896-2903. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.2842
  • Karagöz, Y. (2014). SPSS 21.1 uygulamalı biyoistatistik. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karaköse, T. (2007). Örgütlerde itibar yönetimi. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 11(1694), 1-12.
  • Özbay, D. ve Selvi, Y. (2014). Kurumsal itibarın ölçümü: Bir model önerisi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi, 25(76), 135-159.
  • Baygül-Özpınar, Ş., B. (2008). Kurumsal itibarın ölçümü: Türkiye'ye yönelik ölçek geliştirme çalışması [Doktora Tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Parasuraman, A. P., Zeithaml, V. A. ve Berry, L. L. (1988). SERVQUAL. A multiple-item scale or measuring consumer perceptions of service qualıty. Journal of Retailing, 64(1), 12-34.
  • Seçmen, P. (2023). Sağlık hizmeti kullanıcılarının bekleme süresi algılarının kurumsal itibara etkisinde algılanan hekim kalitesinin aracı rolü [Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Seçmen, P. ve Ünal, Ö. (2023). Sağlık hizmetlerinde algılanan bekleme süresinin hastaların kurumsal imaj algısına etkisi. Neushik 6. Uluslararası 16. Ulusal Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi. (s. 269-275.). Konya, Türkiye.
  • Reputation Institute. (2017). RepTrak™ reputation model. https://www.researchgate.net/figure/RepTrak-Reputation-Model-Reputation-Institute-2017-RepTrak-is-the-standard_fig1_323522768 adresinden 12 Ekim 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Torres, E, Vasquez-Parraga A. Z. ve Barra, C. (2009). The path of patient loyalty and the role of doctor reputation. Health Marketing Quarterly, 26(3), 183-197.
  • Tosun, N. (2019). Kuruma güven ve algılanan hizmet kalitesinin müşteri memnuniyeti ve davranışsal niyete etkilerinin ölçülmesinde şikayet yönetiminin aracılık rolü [Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Türkiye İtibar Akademisi. (2025). Türkiye itibar endeksi. https://www.itibarakademisi.com/turkiye-itibar-endeksi/?utm_source adresinden 10 Ekim 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Ural, E. G. (2012). Kurumsal itibarı ölçme yöntemi olarak Türkiye itibar endeksi ve endeks sonuçlarından hareketle Türkiye’de elektronik sektörünün itibarı üzerine bir değerlendirme. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 3(7), 7-20.
  • Ünal, Ö. (2016). Hasta hekim iletişimin hastanın hekim bağlılığına ve hastane bağlılığına etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Walsh, G. ve Beatty, S. E. (2007). Customer-based corporate reputation of a service firm: Scale development and validation. Journal of the Academy of Marketing Science, 35(1), 127-143.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Management
Journal Section Research Articles
Authors

Pınar Seçmen 0009-0000-3211-6815

Özgün Ünal 0000-0002-1245-2456

Early Pub Date August 31, 2025
Publication Date August 31, 2025
Submission Date November 12, 2024
Acceptance Date June 18, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 16 Issue: 47

Cite

APA Seçmen, P., & Ünal, Ö. (2025). Hastane İtibarı Algısı Ölçeği Geliştirme Çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 16(47), 1007-1020. https://doi.org/10.21076/vizyoner.1583592