Ziryab (Ali b. Nafi), Bağdat’taki ünlü mûsikîşinas İbrâhim el-
Mevsilî’nin öğrencisi ve Abbasi halifesi Mehdi’nin (775-785) azatlı
kölesidir. O, İshak el-Mevsilî tarafından Hârun Reşid’e takdim
edilmiş ve onun huzurunda mükemmel bir performans sergilemiştir.
Ancak onun performansı Mevsilî tarafından kıskanılmış ve
genç müzisyen Bağdat’tan kaçmak zorunda bırakılmıştır.
Ziryab, Bağdat’tan çıktıktan sonra Kuzey Afrika üzerinden
Endülüs’e ulaşmıştır. O, Endülüs’te devlet erkanı tarafından çok
iyi karşılanmış, etkin ve oldukça itibar gören bir kişi olmuştur.
Endülüs’te en üst düzeyde ağırlanan Ziryab, Endülüs Emevi Devleti
emiri II. Abdurrahman’ın (822-852) sarayında baş müzisyen
olarak çalışmıştır. Ziryab’ın Endülüs’teki etkisi sadece mûsikî ile
sınırlı kalmamıştır. O, Endülüs kültür hayatını önemli ölçüde
etkileyecek yenilikler ortaya koymuştur. O, saç stili, moda tasarımı,
gastronomi, astroloji, vb. birçok alanda belirleyici bir kişi
olmuştur. Ziryab, Bağdat’tan gelen biri olarak kültürel anlamda
Endülüs Emevilerinin Abbasilerle rekabetinin bir figürü haline
gelmiştir. Onun etkisi Endülüs’le ve yaşadığı dönemli sınırlı kalmamış,
Batı’da ve Kuzey Afrika’da da önemli bir etki bırakmış,
etkisi günümüze kadar uzanmıştır. Bu makalede Ziryab’ın hayatı,
eğitimi, Endülüs’e geçmesi ve buradaki faaliyetleriyle Batı’ya etkileri
üzerinde durulacaktır.
Ziryab (Ali b. Nafi) was a pupil of
the reputed musician İbrâhim al-Mawsili and the liberated slave
of the Abbasid Caliphate Mahdi (775-785). He was introduced
to Harun al-Rashid by İshak al-Mawsili and displayed a perfect
performance before him. However, al-Mawsili was jealous of his
admired performance, so the musician was forced to flee Baghdad.
After he left Baghdad, Ziryab travelled across North Africa,
reaching Andalus. Well received by the court officials in Andalus,
he became a rather influential and highly respected person.
Cordially welcome by the highest protocol members in Andalus,
Ziryab worked as the top musician in the palace of Amir (governor)
Abdurrahman II (822-852) of Andalus Umayyad Dynasty.
Ziryab’s influence in Andalus was not only restricted to his musical
fame. He brought about innovations which would tremendously
affect the cultural life of Andalus. He was a pioneer in many fields
such as hairstyle, fashion design, gastgronomy, astrology and so
on. As a person coming from Baghdad, Ziryab culturally became
a prominent figure in the Andalus Umayyads’ competition with
Abbassids. He was influential not only in Andalus and during his
lifetime but also in the West, and North Africa, with his influence
surviving nowadays. The present article deals with Ziryab’s life,
education, his passage to Andalus and his activities there as well
as his effects on the West.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2016 |
Submission Date | February 24, 2016 |
Acceptance Date | April 5, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 1 |
Journal of Near East University Faculty of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).