Although modernity is accepted as a phenomenon centered in Europe,
there may be other interpretations of different forms aside
from current concept of modernity. These interpretations may be
called as the Non-western modernity unlike western modernity,
and it is claimed that these interpretations are different and alternatives
to the classical western modernization. The notion of
non-western modernity is based on the claim that modernization
experiences of non-western societies have been realized by
their own social dynamics. In this context the al- Jabiri’s notion
of modernity may be called as an alternative or native modernity.
This kind of modernity expresses a development and progress on
cultural and native dynamics centered on reason and the enlightenment
by purifying it from the effects of the colonization and
imperialism of western modernity.
Her ne kadar modernlik Avrupa merkezli bir mekâna yerleşmişliği
ifade etse de günümüzde modernliğin farklı biçimlerine yönelik
yorumlarla karşılaşmaktayız. Batı dışı modernlik olarak özetlenebilecek
bu yorumlar, Batı modernleşmesinden farklılık ve bir alternatif
olma iddiasındadır. Batı dışı modernlik kavramı, batılı olmayan
toplumların, modernleşme deneyimlerini kendi toplumsal
dinamikleri ile gerçekleştirme iddialarında temellendirilmektedir.
Bu bağlamda Câbirî’nin modernlik anlayışını, alternatif modernlik
ya da yerel modernlik olarak adlandırmak mümkündür. Bu
modernlik biçimi, modernliği sömürge ve emperyalizmden arındırarak,
akıl ve aydınlanma merkezli, kültürel ve yerel dinamikler
üzerinde gelişme ve ilerlemeyi ifade etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2016 |
Submission Date | August 23, 2016 |
Acceptance Date | September 17, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 2 |
Journal of Near East University Faculty of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).