Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Salâtuselâm Âyetinde Emredilen Nedir? El-Ahzâb (33) Suresinin 56. Âyetinin Tefsiri

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 7 - 63, 01.06.2018

Öz

Makalede; yerleşik salâtuselâm anlayışı arz edildikten sonra, Arap dilinde

salât ve selâm kelimeleri analiz edilmiş; salâtuselâm emrinin veriliş sebebi

el-Ahzâb suresi ve Kur’ân’daki Allah – Melekler - Peygamber – Müminler arasındaki

salât mekanizması bağlamında açıklanmıştır. Salâtuselâmın iman,

ensārîlik, velâyet, nasīha, i‘tisām, hatta meleklerin şefaati gibi tutuamları da

içeren küllî􀆸 bir kavram olduğu belirtilmişse de, bunlar müstakil derin çalışma

konuları olduğundan, haklarında etraflı bilgi verilmemiştir. Makalenin

EK’inde mezkûr sure paragraflar halinde ve gerekli başlıklar eklenerek sunulmuş;

Müslümanların anlayışlarını yansıtmak için de, birkaç salavât metni

anlamlarıyla birlikte verilmiş; böylece salâtuselâm emrinin bağlamı ve Müslümanların



















salatuselâmdan anladıkları yansıtılmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel eş-Şeybânî􀆸, Müsned, İstanbul, 1992.
  • Aktürk, Veysel, “Hazret-i Peygamber devrinde öldürülmeleri emredilenler ve öldürülme nedenleri”, Konya Selçuk Ü􀇆 niversitesi SBE, YL tezi, dnş. Bahaüddin Varol, XIII + 341 sh.
  • Albayrak, Sadık, Rahmet ve savaş peygamberi Hazret-i Muhammed (sas)’in hayatı, İ􀇚stanbul: Medrese Yayınevi, 1982.
  • Arsel, İ􀇚lhan, Şeriat ve kadın, İstanbul, 1991.
  • Arthur Jeffery, The foreign vocabulary of the Koran, s. 198-199, Kahire 1957 (Gaekwad’s Oriental Series).
  • Atasoy, İhsan, Resulullah’ın aile hayatı: Neden çok evlendi? İ 􀇚stanbul: Nesil Yayınları, 2007.
  • Bağcı, H. Musa, “Hazret-i Peygamber’i ahlakî􀆸 açıdan zaaf içerisinde gösteren bir rivayetin mahiyeti ve bunun istismarının eleştirisi,” EKEV Akademi Dergisi, 2004, sayı: XVIII (https://musabagci.tr.gg).
  • el-Berzencî, Ca‘fer b. Hasan, el-Kevkebu’l-enver ‘alâ şerhi’l-cevher, thk. Nadi Ferec Derviş, yy., Merkezu İ􀇚bni’l-Attār li’t-Türas, ts. [Mevlidü’l-Berzencî olarak bilinen ‘İkdu’l-cevher fî mevlidi’n-nebiyyi’-l-ezher’in şerhi].
  • Caetani, Leon, İslâm tarihi, çev. Hüseyin Cahid Yalçın, İ􀇚stanbul: Tanin Matbaası, 1924.
  • el-Cemmâz, Ahmed b. Abdülaziz, es-Salavâtü’l-mübtede‘a, Riyad: Dâru Atlas el-Hadara, 2013/1434.
  • el-Cezûlî􀆸, Muhammed, Delâilü’l-hayrât Seçilmiş Peygamber’e okunacak salavât; hazırlayan: İ􀇚brahim Tozlu, İstanbul: Semerkand, 2011.
  • Çağmar, Edip, Edebi açıdan Arapça mevlidler, Ankara, 2004.
  • Ebu Davud Süleyman b. el-Eş’as es-Sicistânî􀆸, Sünen, İstanbul, 1992.
  • Gözeler, Esra, Sami dinî geleneğinde salât, savm ve zekât kavramlarının semantik incelemesi, AÜ􀇆 SBE, YL tezi, 2005.
  • Gümüş, Sadreddin, Kur’ân’a göre Hazreti Muhammed (s.a.v)’in aile hayatı, İ􀇚stanbul: Ravza Yayınları, ts.
  • Günümüz dilinden Hazret-i Peygamber’e naatlar, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 1991.
  • el-Hâc Süleyman Hakkı Efendi, Mecmû‘atü’d-da’avât ve’s-salavât ve’l-‘akāid ve’n-nasāih, Dersaâdet: Matbaa-i Osmâniyye, 1307.
  • Kadı Ebu’l-Mehâsin Yûsuf en-Nebhânî􀆸, Efdalu’s-salavât alâ seyyidi’s-sâdât, Beyrut: Matbaatü’l-Edebiyye, 1350/1932.
  • Halil b. Ahmed, el-‘Ayn, thk. Muhammed Ali Beydūn, Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-‘ ilmiyye, 1424 / 2003.
  • http://abokhomrah.ahlamontada.net/t1320-topic İbn ‘Â􀆹 şûr, et-Tahrîr ve’t-Tenvîr, Tûnis, 1984.
  • İbn Faris, Ebü’l-Hüseyin Ahmed, Mu‘cemu mekāyîsi’l-luğa, nşr. Abdüsselam Muhammed Harun, Kahire: Mustafa el-Babî el-Halebî, 1969.
  • İbn Hişâm, Sîret, www.al-mostafa.com’daki nüsha
  • İbn Manzur, Ebü’l-Fazl Muhammed b. Mükerrem, Lisânü’l-’Arab, Beyrut: Dâru Sādır, ts.
  • İbnü’l-Meydanî􀆸, Muhammed, en-Nefehâtu’l-akdesiyye fi şerhi’s-salavâti’l-Ahmediyyet el-İdrîsiyye, 1314/1896; thk. Âsım İ􀇚brahim el-Keyyalî Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-‘ilmiyye, 2006/1427.
  • Kandemir, M. Yaşar, “Şifa” md. DİA. _______Şifâ-i Şerîf şerhi, tercüme ve şerh: M.Y. Kandemir, İ􀇚stanbul: Tahlil Yayınları, 2012/1433.
  • Kazıcı, Ziya, Hazret-i Muhammed (s.a.s)’in eşleri ve aile hayatı, İ􀇚stanbul: Çağ Yayınları, 1991.
  • Koca, Fatih, İslâm Tarihi ve Medeniyetinde Salâlar ve Salavâtlar (Anadolu Ö􀇆 rneği), Sivas 2013, neşredilmemiş doktora tezi.
  • Köksal, Mustafa Âsım, İslâm Tarihi; Hazreti Muhammed (a.s) ve İslâmiyet, İ􀇚stanbul: Şamil Yayınevi, 1981.
  • Kureyşîzâde Mehmed Fevzi Efendi, Câmi‘u’s-salavât, 1318/1900, yy., ts.
  • el-Kurtubî el-Câmi‘ li-Ahkâmi’l-Kur’ân, nşr. Hişâm Semî􀆸r el-Buhārî􀆸, Beyrut: Dâru İ,hyâ’i’t-Türâsi’l-Arabî 1995.
  • el-Mâtürîdî, Ebu Mansūr, Te’vîlâtu’l-Kur’ân, thk. Murat Sülün, ed. Bekir Topaloğlu, İ􀇚stanbul: Mizan Yayınevi, 2007.
  • Mehmed Nuri, el-Ganîmetü’l-bâride fi’s-salavâti’l-vâride, İ􀇚stanbul: Mahmud Bey Matbaası, 1331.
  • Mertoğlu, Mehmet Suvat, “Salâtüselâm”, DİA.
  • Muhammed Halil, el-Cevheru’n-nefîs ‘alâ salavâti İbn İdrîs, Bulak: Matbaatü’l- Mîriyye, 1310.
  • Muntazar, Muhammed T. Nakşibendî, Salavât-ı muntazariyye, yy., Matbaatü’l- Hac Muhammed Ali, 1294.
  • Mustafevî􀆸, Hasan, et-Tahkîk fî kelimâti’l-Kur’âni’l-Kerîm, Tahran: Büngâh-ı Terceme ve Neşr-i Kitâb, muhtelif tarihler.
  • el-Müceddidî􀆸, Muhammed el-Mazhar el-Medenî, Menâkıb-ı Ahmediyye ve Makāmât-ı Sa‘îdiyye, Delhi, 1281,
  • Müslim, Ebü’l-Huseyn b. Haccâc el-Kuşeyrî, el-Müsnedü’s-sahîh, nşr. M. Fuad Abdülbâkî􀆸, Kahire 1955.
  • Okiç, Muhammed Tayyib, “Çeşitli dillerde mevlidler ve Süleyman Çelebi mevlidinin tercemeleri”, Ankara: AÜ İslamî İlimler Fakültesi İslamî İlimler Dergisi, 1975.
  • Osman Ferid, Peygamberimiz Efendimiz üzerine Salavât-ı Şerîfe getirmenin dünyevî ve uhrevî fezāili ile Salât-ı Tefrîciyye’nin havâssını mübeyyin risâledir, İ 􀇚stanbul: Evkāf-ı İ􀇚slâmiyye Matbaası, 1340/1342.
  • Özek, Ali v.dğr., Hazreti Peygamber ve aile hayatı, ed. İ􀇚smail Lütfi Çakan, İ􀇚stanbul: İslami İlimler Araştırma Vakfı, ts.
  • Râğıb el-Isfahanî􀆸, el-Müfredât fî ğarîbi’l-Kur’ân, nşr. Muhammed Seyyid Kî􀆸lânî􀆸, Beyrut, ts.
Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 7 - 63, 01.06.2018

Öz

We analyzed in this article the roots salāt, selâm [ةولص & ملاس] in Arabic, and interpreted the divine salātuselâm order (al-Ahzāb 33/56), after presen- tation of the traditional common understanding to salātuselâm concept, within the framework of the salāt mechanism in Holy Qur’ān [i.e between God Prophet Angels Believers]. We claims that the salātuselâm con- cept contains a lot of concerning attitudes like îmân, nasr, walāyet, nasīha, i‘tisām etc., and even the angel’s shafā‘at. But these concepts aren’t ex- plained & discussed, because of their dept meanings that independent re- searches. At the end of the article we presented al-Ahzāb chapter with suit- able personal titles before the Qur’ānic passages, and several famous sala- vāt sentences with original texts and Turkish meanings. Thus, we reflected the context of salātuselâm order, and the Muslim’s salavāt considerations.

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel eş-Şeybânî􀆸, Müsned, İstanbul, 1992.
  • Aktürk, Veysel, “Hazret-i Peygamber devrinde öldürülmeleri emredilenler ve öldürülme nedenleri”, Konya Selçuk Ü􀇆 niversitesi SBE, YL tezi, dnş. Bahaüddin Varol, XIII + 341 sh.
  • Albayrak, Sadık, Rahmet ve savaş peygamberi Hazret-i Muhammed (sas)’in hayatı, İ􀇚stanbul: Medrese Yayınevi, 1982.
  • Arsel, İ􀇚lhan, Şeriat ve kadın, İstanbul, 1991.
  • Arthur Jeffery, The foreign vocabulary of the Koran, s. 198-199, Kahire 1957 (Gaekwad’s Oriental Series).
  • Atasoy, İhsan, Resulullah’ın aile hayatı: Neden çok evlendi? İ 􀇚stanbul: Nesil Yayınları, 2007.
  • Bağcı, H. Musa, “Hazret-i Peygamber’i ahlakî􀆸 açıdan zaaf içerisinde gösteren bir rivayetin mahiyeti ve bunun istismarının eleştirisi,” EKEV Akademi Dergisi, 2004, sayı: XVIII (https://musabagci.tr.gg).
  • el-Berzencî, Ca‘fer b. Hasan, el-Kevkebu’l-enver ‘alâ şerhi’l-cevher, thk. Nadi Ferec Derviş, yy., Merkezu İ􀇚bni’l-Attār li’t-Türas, ts. [Mevlidü’l-Berzencî olarak bilinen ‘İkdu’l-cevher fî mevlidi’n-nebiyyi’-l-ezher’in şerhi].
  • Caetani, Leon, İslâm tarihi, çev. Hüseyin Cahid Yalçın, İ􀇚stanbul: Tanin Matbaası, 1924.
  • el-Cemmâz, Ahmed b. Abdülaziz, es-Salavâtü’l-mübtede‘a, Riyad: Dâru Atlas el-Hadara, 2013/1434.
  • el-Cezûlî􀆸, Muhammed, Delâilü’l-hayrât Seçilmiş Peygamber’e okunacak salavât; hazırlayan: İ􀇚brahim Tozlu, İstanbul: Semerkand, 2011.
  • Çağmar, Edip, Edebi açıdan Arapça mevlidler, Ankara, 2004.
  • Ebu Davud Süleyman b. el-Eş’as es-Sicistânî􀆸, Sünen, İstanbul, 1992.
  • Gözeler, Esra, Sami dinî geleneğinde salât, savm ve zekât kavramlarının semantik incelemesi, AÜ􀇆 SBE, YL tezi, 2005.
  • Gümüş, Sadreddin, Kur’ân’a göre Hazreti Muhammed (s.a.v)’in aile hayatı, İ􀇚stanbul: Ravza Yayınları, ts.
  • Günümüz dilinden Hazret-i Peygamber’e naatlar, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 1991.
  • el-Hâc Süleyman Hakkı Efendi, Mecmû‘atü’d-da’avât ve’s-salavât ve’l-‘akāid ve’n-nasāih, Dersaâdet: Matbaa-i Osmâniyye, 1307.
  • Kadı Ebu’l-Mehâsin Yûsuf en-Nebhânî􀆸, Efdalu’s-salavât alâ seyyidi’s-sâdât, Beyrut: Matbaatü’l-Edebiyye, 1350/1932.
  • Halil b. Ahmed, el-‘Ayn, thk. Muhammed Ali Beydūn, Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-‘ ilmiyye, 1424 / 2003.
  • http://abokhomrah.ahlamontada.net/t1320-topic İbn ‘Â􀆹 şûr, et-Tahrîr ve’t-Tenvîr, Tûnis, 1984.
  • İbn Faris, Ebü’l-Hüseyin Ahmed, Mu‘cemu mekāyîsi’l-luğa, nşr. Abdüsselam Muhammed Harun, Kahire: Mustafa el-Babî el-Halebî, 1969.
  • İbn Hişâm, Sîret, www.al-mostafa.com’daki nüsha
  • İbn Manzur, Ebü’l-Fazl Muhammed b. Mükerrem, Lisânü’l-’Arab, Beyrut: Dâru Sādır, ts.
  • İbnü’l-Meydanî􀆸, Muhammed, en-Nefehâtu’l-akdesiyye fi şerhi’s-salavâti’l-Ahmediyyet el-İdrîsiyye, 1314/1896; thk. Âsım İ􀇚brahim el-Keyyalî Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-‘ilmiyye, 2006/1427.
  • Kandemir, M. Yaşar, “Şifa” md. DİA. _______Şifâ-i Şerîf şerhi, tercüme ve şerh: M.Y. Kandemir, İ􀇚stanbul: Tahlil Yayınları, 2012/1433.
  • Kazıcı, Ziya, Hazret-i Muhammed (s.a.s)’in eşleri ve aile hayatı, İ􀇚stanbul: Çağ Yayınları, 1991.
  • Koca, Fatih, İslâm Tarihi ve Medeniyetinde Salâlar ve Salavâtlar (Anadolu Ö􀇆 rneği), Sivas 2013, neşredilmemiş doktora tezi.
  • Köksal, Mustafa Âsım, İslâm Tarihi; Hazreti Muhammed (a.s) ve İslâmiyet, İ􀇚stanbul: Şamil Yayınevi, 1981.
  • Kureyşîzâde Mehmed Fevzi Efendi, Câmi‘u’s-salavât, 1318/1900, yy., ts.
  • el-Kurtubî el-Câmi‘ li-Ahkâmi’l-Kur’ân, nşr. Hişâm Semî􀆸r el-Buhārî􀆸, Beyrut: Dâru İ,hyâ’i’t-Türâsi’l-Arabî 1995.
  • el-Mâtürîdî, Ebu Mansūr, Te’vîlâtu’l-Kur’ân, thk. Murat Sülün, ed. Bekir Topaloğlu, İ􀇚stanbul: Mizan Yayınevi, 2007.
  • Mehmed Nuri, el-Ganîmetü’l-bâride fi’s-salavâti’l-vâride, İ􀇚stanbul: Mahmud Bey Matbaası, 1331.
  • Mertoğlu, Mehmet Suvat, “Salâtüselâm”, DİA.
  • Muhammed Halil, el-Cevheru’n-nefîs ‘alâ salavâti İbn İdrîs, Bulak: Matbaatü’l- Mîriyye, 1310.
  • Muntazar, Muhammed T. Nakşibendî, Salavât-ı muntazariyye, yy., Matbaatü’l- Hac Muhammed Ali, 1294.
  • Mustafevî􀆸, Hasan, et-Tahkîk fî kelimâti’l-Kur’âni’l-Kerîm, Tahran: Büngâh-ı Terceme ve Neşr-i Kitâb, muhtelif tarihler.
  • el-Müceddidî􀆸, Muhammed el-Mazhar el-Medenî, Menâkıb-ı Ahmediyye ve Makāmât-ı Sa‘îdiyye, Delhi, 1281,
  • Müslim, Ebü’l-Huseyn b. Haccâc el-Kuşeyrî, el-Müsnedü’s-sahîh, nşr. M. Fuad Abdülbâkî􀆸, Kahire 1955.
  • Okiç, Muhammed Tayyib, “Çeşitli dillerde mevlidler ve Süleyman Çelebi mevlidinin tercemeleri”, Ankara: AÜ İslamî İlimler Fakültesi İslamî İlimler Dergisi, 1975.
  • Osman Ferid, Peygamberimiz Efendimiz üzerine Salavât-ı Şerîfe getirmenin dünyevî ve uhrevî fezāili ile Salât-ı Tefrîciyye’nin havâssını mübeyyin risâledir, İ 􀇚stanbul: Evkāf-ı İ􀇚slâmiyye Matbaası, 1340/1342.
  • Özek, Ali v.dğr., Hazreti Peygamber ve aile hayatı, ed. İ􀇚smail Lütfi Çakan, İ􀇚stanbul: İslami İlimler Araştırma Vakfı, ts.
  • Râğıb el-Isfahanî􀆸, el-Müfredât fî ğarîbi’l-Kur’ân, nşr. Muhammed Seyyid Kî􀆸lânî􀆸, Beyrut, ts.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Sülün

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2018
Kabul Tarihi 5 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Sülün, Murat. “Salâtuselâm Âyetinde Emredilen Nedir? El-Ahzâb (33) Suresinin 56. Âyetinin Tefsiri”. Yakın Doğu Üniversitesi İslam Tetkikleri Merkezi Dergisi 4/1 (Haziran 2018), 7-63.

Yakın Doğu Üniversitesi İslam Tetkikleri Merkezi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.