Bu çalışmanın temel amacı Osmanlı millet sisteminin muhtemel felsefi kaynaklarına
işaret etmektir. Bu amaçla ilk olarak millet sisteminin önemli bir
bileşeni olan ortak kimlik kavramını gözden geçirerek “Pax Ottomanica”
ifadesi ile ne kastedildiğini açıklayacağım. Daha sonra kimlik kavramının
çeşitli kullanımları üzerinde durarak bu çalışmanın kapsamı içerisinde yer
alan temel kavramların değişik kullanım biçimlerine değineceğim. Son olarak
Osmanlı millet sisteminin İslam felsefesi bağlamındaki muhtemel nazari
kaynaklarını ve bunun uygulamadaki bazı tezahürlerini inceleyeceğim.
Fârâbî ve İbn Bâcce’nin siyaset felsefesine ilişkin teorilerinin bazı yönleri
Osmanlı millet sisteminin âmelî boyutu ile büyük paralellik arz ettiğinden,
söz konusu teorilerin millet sistemi için teorik bir arka plan oluşturduğu
söylenebilir. Ö zellikle de millet sisteminin dini kimlikleri korumak amacıyla
onları birbirinden belirli ölçüde ayrıştırmayı esas aldığı göz önünde
bulundurulduğunda, Fârâbî ve İbn Bâcce’nin benzer bir yaklaşımı esas alan
erdemli toplum eksenli siyaset felsefesinin bu sistemin teorik arka planını
inşa etmek için kullanıldığı söylenebilir.
This study aims to shed light on the philosophical background of the Ottoman
millet system. First, I will review the nature of collective identity
to establish a basis for further identity-related discussions and define the
term of “Pax Ottomanica”. Then I will explain diverse and complicated utilizations
of identity to clarify the scope of the key concepts of this article.
Finally, I will identify the theoretical sources of Ottoman millet system
within Islamic philosophy and show how it affected practical implementation.
Since al-Fārābī and Ibn Bajjah political theory has reflected theoretical
approaches to governance that closely parallel the practical usage of
Ottoman millet system I will argue that these approaches can reasonably
be considered inspirational sources and justifications for the millet system.
Especially considering that the millet system maintained a policy of the
protection of religious identities through detachment, I conclude that al-
Fārābī’s and Ibn Bajjah’s political theories were highly influential in shaping
the practical implementation of the millet system.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Submission Date | March 13, 2018 |
Acceptance Date | April 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |
Journal of Near East University Faculty of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).