Due to the increased competitive environment present in all types of industries, organizations are
experiencing increasingly difficult periods in order to thrive. The survival of these organizations
depends largely on each of their niche target markets and the support of their customers. The first step to the path to success is to gain the trust of target markets and customers and to ensure appropriate identification of the organization within the niche market.
Within the general framework, the role of public relations includes the following activities:
identification of the needs and demands of the target market, creation of a positive perception of the organization and public awareness in the target market, to raise the reputation of the organization and build confidence and support within the market. The concept of people skills and relations first bring to mind the idea of trust which is discussed in many disciplines, and considered to be the deciding factor for the most basic decisions made by customers. Trust inspired by public relations between the organization and the population (market) is a crucial part of the ethical component of the relationship.
An organization is responsible to its stakeholders, primarily its customers, and in being so
responsible, further creates trust between itself and its stakeholders. an organization must operate in such a way that it delivers on its social responsibilities in a way expected by its stakeholders which in turn generates more trust.
Günümüzün artan rekabet koşulları altında bir organizasyonun faaliyet gösterdiği alan ne olursa olsun
başarıya ulaşmak zorlu bir süreci gerektirir. Organizasyonlar, hedef kitleleri olan müşterileri ve
bireyleri, etkilemek ve desteğini almak istemektedirler. Başarıya giden yolda ilk adım hedef kitleyi
doğru tanımlamak ve güvenini kazanmaktır.
Genel bir çerçeveden, halkla ilişkilerin amaçlarına bakıldığında temel olarak şunlar sayılmaktadır:
Hedef kitlenin ihtiyaçlarını belirlemek, kuruluş hakkında kamuoyunda olumlu bir algı ve bilinirlik
yaratmak, itibarı yükseltmek, güven ve destek sağlamak. İnsan ilişkileri denilince ilk akla gelen güven kavramı pek çok disiplinde tartışılan ve açıklanmaya çalışılan bir kavram olarak karşımıza
çıkmaktadır. Çünkü güven bireylerin ve toplumların her türlü kararlarında en temel unsurlardan biri
olarak kabul edilmektedir. Halkla ilişkilerde güven, organizasyon ve toplum arasındaki ilişkinin etik
kısmını belirleyen en kritik unsurdur.
Başta müşteriler olmak üzere, bir kurumun tüm paydaşlarına karşı taşıdığı daha kapsamlı bir
sorumluluk vardır. Tüm paydaşlara karşı duyulan bu sorumluluk, güven yaratmada da ön plana çıkar. Kurumsal sosyal sorumluluğun yerine getirilmesinde, paydaşların beklentilerine cevap veren ve onlarda kuruma karşı güven oluşturan bir tutum içerisinde olunması gereklidir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ağustos 2017 |
Gönderilme Tarihi | 2 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
-