Türkiye has a very important place in the world in marble production and export. There are important marble enterprises in many regions of our country. Some of these important enterprises are located within the borders of Isparta province. The province of Isparta, which is the study area, stands out especially with its carbonate rock reserves. Rocks can be produced as blocks such as travertine, granite, andesite, in other words, rocks are commercially evaluated as marble, and geological (metamorphic origin) marble are considered as (b) subclause of II. group minerals within the scope of the Mining Law No. 3213. The license stages of (b) subclause of II. group minerals are exploration and operation licenses. It is mandatory to pay the license fee every year for exploration and operation licenses. In addition, the State right is paid each year at least as much as the license fee for operation licenses that have an operation permit. In the Mining Law, the State right is defined as the part of the income to be obtained from mineral extraction that falls to the State share and the payment obligation belongs to the license holder. Within the scope of this study, mining license fees and State rights for the years 2016-2020 were investigated in terms of mining licenses registered in Isparta province. In terms of these financial concepts, it was aimed to emphasize the importance of (b) subclause of II. group mining licenses in Isparta province mining.
Türkiye, mermer üretimi ve ihracatında dünyada oldukça önemli bir yere sahiptir. Ülkemizin birçok bölgesinde önemli mermer işletmeleri bulunmaktadır. Bu önemli işletmelerin bir kısmı Isparta ili sınırları içerisinde yer almaktadır. Çalışma alanı olan Isparta ili, özellikle karbonatlı kayaç rezervi yönüyle ön plana çıkmaktadır. Traverten, granit, andezit gibi blok olarak üretilebilen, başka bir ifade ile ticari anlamda mermer olarak değerlendirilen kayaçlar ile jeolojik (metamorfik kökenli) mermer, 3213 sayılı Maden Kanunu kapsamında II. grup (b) bendi maden olarak değerlendirilmektedir. II. grup (b) bendi madenlerin ruhsat aşamaları, arama ve işletme ruhsatıdır. Arama ve işletme ruhsatları için her yıl ruhsat bedelinin ödenmesi zorunludur. Ayrıca, işletme izni düzenlenmiş işletme ruhsatları için her yıl en az ruhsat bedeli kadar Devlet hakkı ödenmektedir. Maden Kanununda, Devlet hakkı; maden istihracı ile sağlanacak gelirden Devlet payına düşen ve ödeme yükümlülüğü ruhsat sahibine ait olan kısım olarak tanımlanmıştır. Bu çalışma kapsamında, Isparta iline kayıtlı maden ruhsatları açısından 2016-2020 yılları maden ruhsat bedelleri ve Devlet hakları araştırılmıştır. Bu mali kavramlar yönünden, Isparta ili madenciliğinde II. grup (b) bendi maden ruhsatlarının öneminin vurgulanması amaçlanmıştır.
Bu makalenin tek isim olarak yayınlanması için verdiği destek ve izin için değerli Danışman Hocam Prof. Dr. Şemsettin CARAN’a saygılarımı ve teşekkürlerimi sunarım.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Natural Resource Management |
| Journal Section | Articels |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 29, 2025 |
| Publication Date | October 29, 2025 |
| Submission Date | June 30, 2025 |
| Acceptance Date | October 7, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |