Farklı dinlerin; hastalık, kayıp, ölme ve ağıt zamanlarında destek sağlayabilecek ve önemli
olabilecek inançları, öğretileri ve uygulamaları mevcuttur. Örneğin İslamiyette, maddi dünya sadece
bir testtir ve bir sonraki dünyaya giden bir yoldur. Eğer bir hasta komadaysa, yüzünün kıbleye
doğru çevrilmesi tercih edilir. Kişi öldüğünde gözleri kapanır ve ailesi tarafından dualar okunur.
Hristiyanlıkta, hastanın kutsal yağlarla kutsanması, kötülüklerden arınması ve kuvvetlenmesi için
yapılmaktadır. Dini törenler güç ve merhamet kaynağıdır. Yahudilikte, kişinin hastalığının iyileş-
tirilmesinin mümkün olmadığı durumlarda, pek çok haham yaşam destek ünitelerinin, suni hidrasyon
ve beslenme ünitelerinin çekilmesine izin verebilir. Ölüme yakınken, hastanın kendisine dua
edilir ve Tanrı’dan af dilenir. Hinduizmde, reenkarnasyona olan inanç yaygındır ve bundan dolayı
bu durum Hinduların yaşam sonu tercihlerini nasıl yapacaklarını etkilemektedir. Budistlerde meditasyon
uygulaması, sağlıklı olmayı ve iyileşmeyi teşvik eder. Budistler, ölümü bir geçiş olarak
gördükleri için doğal ölüm sürecini desteklerler. Yaşam sonu dönemde sağlık bakım profesyonelleri;
hastanın ve ailesinin dini ve manevi inançlarını dikkate almalı ve hasta ve ailesiyle inançları,
ayinleri ve gelenekleri hakkında konuşmalı ve bu uygulamaları ‘eğer hasta isterse’ klinik bakımla
birleştirmelidir
Different religions have beliefs, teachings and practices that may be important and
provide support during time of illness, loss, dying and grief. For example, in Islam, the earthly world
is but a test and a path to the next world. If a patient is in a coma, it is preferred that the patient be
turned to face Mecca. When the person dies, the eyes are closed and prayers are said by the family.
In Christianity, the Sacrament of the Anointing of the Sick is make for pure and strengthen. The
sacrament is a source of grace and strength. In Judaism, when it is clear that one’s disease is incurable,
most rabbis would permit withholding life-support systems and artificial hydation and nutrition.
Close to death, the prayer is said for the patients in which the patient asks for God’s forgiveness.
Hinduism, belief in reincarnation is prevalent and thus affects how Hindus may make end-of-life
choices. In Buddhists, practice of meditation promotes wellness and healing. They see dying as a
transition and support the natural dying process. In end of life, as health care professionals, we
should think about the religious and spiritual beliefs of the patient and family, talk with the patient
and family about their belief, rituals and customs and try to incorporate those practices, if the patient
desires, into their clinical care.
End-of-life care Islam Christianity Judaism Hinduism Buddhism
Other ID | JA87KJ84YH |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 15 Issue: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License