Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitelerinde (YYBÜ) ilaç uygulamaları ile ilgili hatalar yaygın olarak
meydana gelmektedir. Erişkinlerde ve pediatrik hastada hataları azaltmaya yönelik çeşitli stratejiler
tanımlanmış olsa da YYBÜ’de etkilerini ortaya koyan çok az sayıda çalışma mevcuttur.
Yenidoğan ünitelerinde ilaçların uygulanma süreci daha karmaşıktır ve hatalar, ilacın order edilme,
dağıtılma ya da uygulama aşamasından herhangi birinde meydana gelebilir. Yenidoğanlarda genellikle
hızla değişebilen vücut ağırlığı ve vücut yüzey alanına göre ilaç dozlarının hesaplanması
hata riskini arttırabilmektedir. Doz hataları, YYBÜ’de ilaç uygulama hatalarının en yaygın tipidir.
Bu durumu etkileyen faktörler arasında sağlık profesyonellerinin hesaplama becerisi ve ilaçların
yenidoğana özgü formülasyonlarının olmaması sayılabilir Doz hesaplama hatalarını azaltmak için
eğitim programları bilgisayar yazılımları ve renkli-kodlama sistemleri gibi strateji ve çözümler geliştirilmiştir.
Medication errors are common in the neonatal intensive care unit (NICU). Various
strategies to reduce errors have been described in adult and paediatric patients but there are few
published data on their effect in the NICU. Process of medication administration in NICU is more
complex, and errors may occur at any stage during prescribing, dispensing or administration.
Neonatal doses are usually based on body weight or body surface area, which can change rapidly
may increase the medication errors. Dose errors are the most common type of medication errors in
NICU. A number of contributory and causative factors have been identified, including calculation
skills of healthcare professionals and lack of availability of suitable formulations. Some strategies and
solutions have been employed to minimise the incidence of dose errors, such as educational programmes,
computer software and colour-coded systems.
Other ID | JA96ZH24PR |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 15 Issue: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License