Amaç: Hemşireler kan transfüzyonunda önemli bir rol oynamaktadır; transfüzyon zincirinin yarısından fazlası onların bilgi, farkındalık ve becerilerine bağlıdır. Bu çalışma, yoğun bakım ünitesinde çalışan hemşirelerin kan ve kan ürünleri transfüzyonu konusundaki bilgilerine eğitimin etkisini değerlendirmeyi amaçlamıştır.
Metod: Bu yarı deneysel ön test-son test çalışması, gönüllü olarak katılan 166 yoğun bakım hemşiresini içermektedir. İlk olarak, hemşirelerin kan ve kan ürünleri transfüzyonu konusundaki bilgi düzeylerini değerlendiren bir ön test yapılmıştır. Daha sonra hemşirelere eğitim verilmiş ve hastane bilgi sistemi üzerinden her girişlerinde bilgilendirici ekran mesajları gönderilmiştir. Eğitimden bir ay sonra bir son test yapılmıştır. İstatistiksel anlamlılık p<0.05 olarak belirlenmiştir.
Bulgular: Çalışmaya katılan yoğun bakım hemşirelerinin %48.8'i 21-25 yaş aralığında, %62.7'si kadındır, %52.4'ü lisans mezunu ve %56.0'ı 1-5 yıl deneyime sahiptir. Hemşirelerin kan ve kan ürünleri transfüzyonu bilgi puan ortalaması müdahale öncesi 60.25±8.92 iken müdahale sonrası 78.17±8.19 olarak bulunmuş ve aradaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.001).
Sonuç: Çalışma, eğitim ve hastane bilgi sistemi üzerinden gönderilen mesajların uygulanmasıyla hemşirelerin kan ve kan ürünleri transfüzyonu bilgi düzeyinin anlamlı şekilde arttığını ortaya koymuştur. Çalışma, kurumlarında güncel kılavuzlara uygun iç eğitim programları sağlanması, eğitim sonrası uygulama adımlarının takibi ve sağlık kurumlarında transfüzyon komitelerinin etkin işleyişinin teşvik edilmesi gerektiğini önermektedir.
Aim: Nurses play an essential role in blood transfusion, and more than half of the steps in the transfusion chain are dependent on the nurses’ knowledge, awareness and skills. This study was conducted to determine the effect of safe blood and blood products transfusion training on knowledge of nurses in intensive care unit (ICU).
Methods: This quasi-experimental pretest-posttest designed research was completed on (n=166) volunteering nurses working in ICUs. At first, a pretest evaluating the knowledge of nurses on blood and blood products transfusion was performed. Then, a training was provided to nurses and pop-up informative screen messages were sent via hospital information system each time when they sign in the system. Posttest was performed on nurses one month after the completion of the blood and blood products transfusion training. p<0.05was accepted as statically significant.
Results: It was found that 48.8% of the intensive care nurses participating in the study were between 21-25 years old, 62.7% were women, 52.4% were bachelor degree graduates, and 56.0% of them had 1-5 years of experience. Mean blood and blood products transfusion knowledge score of the nurses was 60.25±8.92 before intervention and it increased to 78.17±8.19 after intervention with a statistically significant difference (p<0.001).
Conclussion: It is found that blood and blood products transfusion knowledge of nurses increased after the training and messages sent on hospital information system. It is recommended that in-service training programs in line with up-to-date guidelines on blood and blood products transfusion should be provided to nurses in the institutions they work, steps of practice should be observed after the training and blood transfusion boards at the institutions should be facilitated to work effectively and efficiently.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Fundamentals of Nursing, ICU Nursing |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | June 7, 2024 |
Acceptance Date | September 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 28 Issue: 3 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License