Bu araştırma
şiddet türleri ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri 2016-2017 eğitim-öğretim yılında
İstanbul Gelişim Üniversitesi’nde eğitim görmekte olan yaşları 18-23 arasında
değişkenlik gösteren, üniveriste 1-4.sınıf öğrencileri arasından çalışmaya
gönüllü olarak katılmayı kabul eden ve rastgele yöntemle seçilen toplam 420
öğrenciden toplanmıştır. Araştırma verileri “Uluslararası Kişilik Envanteri
Kısa Formu” ile “Buss Perry Agresyon Ölçeği” kullanılarak toplanmış ve veriler
SPSS 23.0 paket programı ile Tanımlayıcı İstatistiksel Metotlar (Frekans,
Yüzde, Ortalama, Standart sapma), Pearson Korelasyon Analizi ve Lineer Regresyon analizi ile çözümlenmiş,
sonuçlar % 95 güven aralığında, p<0,05 anlamlılık düzeyinde
değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda “şiddet türleri” ile “kişilik
özellikleri” arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin bulunduğu,
şiddet türlerinin kişilik özellilerini yordayabildiği saptanmıştır: Buna göre şiddet türlerinden sözel saldırganlık;
kişilik özelliklerinden dışadönüklüğü anlamlı ve pozitif yönlü, içedönüklüğü ise anlamlı ve negatif yönlü;
şiddet türlerinden dolaylı saldırganlık; kişilik özelliklerinden dışadönüklük,
düşmanlık ve dağınıklığı anlamlı ve
pozitif yönlü, kişilik özelliklerinden
sorumluluk ve duygusal dengesizliği anlamlı ve negatif yönlü; şiddet türlerinden
düşmanlık; kişilik özelliklerinden içedönüklük, düşmanlık, sorumluluk, duygusal
dengesizlik ve yeniliğe kapalı olmayı anlamlı ve pozitif, dışadönüklüğü ise
anlamlı ve negatif yönlü; şiddet türlerinden öfke; kişilik özelliklerinden
içedönüklük, dağınıklık, duygusal dengesizlik ve gelişime açık olmayı anlamlı
ve pozitif yönlü; şiddet türlerinden fiziksel saldırganlık; kişilik
özelliklerinden yumuşakbaşlılık ve gelişime açık olmayı anlamlı ve negatif
yönlü yordamıştır. Bu sonuçlar her
geçen gün artarak ve yıkıcılığını daha çok hissettirerek çoğalan şiddet
olgusunda, gerek klinik ve gerekse
klinik dışı çalışmalarda, şiddetin türü ile kişilik özellikleri arasındaki
ilişkinin anlaşılması, açıklayıcılık gücünün belirlenmesi, elde edilen
bilgilerin toplumdaki şiddet olgusunun azaltılmasında multidisipliner
yaklaşımlarının artırılması amacıyla
kullanılmasında önem arz etmektedir.
This research was conducted to investigate the
relationship between personality traits and violence types in university
students. The research data were collected with a total of 420 students
randomly selected to participate in volunteer work from 1-4 Grade students who
were studying at İstanbul Gelişim University during the academic year of
2016-2017, in November month, and whose ages ranged between 18-23. The data
were collected by using the "Short Version of International Personality
Inventory" and "Buss Perry Aggression Scale" and analyzed with
the descriptive statistical methods (Frequency, Percentage, Mean, Standard
Deviation), Pearson Correlation Analysis and Linear Regression Analysis) and
SPSS 23.0 package program, and the results were assessed in a 95% confidence
interval and on a p <0.05
significance level, and it was determined that there was a statistically
significant relationship between "types of violence" and
"personality traits", and that violence types predicted personality
traits: verbal aggression, one of violence behaviors, predicted extroversion,
one of personality traits, significantly and positively and introversion
significantly and negatively; indirect aggressiveness, one of violence
behaviors, predicted extroversion, hostility and disorganization significantly
and positively and responsibility and emotional imbalance significantly and
negatively; hostility, one of violence behaviors, predicted introversion,
responsibility, emotional imbalance and resistance to new experience significantly
and positively, and extroversion significantly and negatively; anger, one of
violence behaviors, predicted introversion, disorganization, emotional
imbalance and openness to new experience significantly and positively; and physical aggression, one
of violence behaviors, predicted acquiescence and openness to new experience
significantly and negatively. These results are important for the increasing
amount of destructive violence, the understanding of the relationship between
the type of violence and personality traits, the determination of explanatory
power, the use of information obtained to increase the multidisciplinary
approach in reducing the occurrence of violence in the society, and both
clinical and non-clinical studies
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Volume:1, Issue:1 June |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |