Otizm,
yaşam boyu devam eden ve bireyin sosyal gelişim, iletişim ve davranışlarını
olumsuz yönde etkileyen nörogelişimsel bir bozukluklardan biri olarak
tanımlanmaktadır. Bu araştırmanın amacı, otizmli çocuğa sahip anne-babaların
otizmi fark etme şekillerini, verdikleri tepkileri, kabullenmeye yönelik
inancın etkisini, çevreye nasıl aktardıkları ve çevreden nasıl bir tepkiyle
karşılaştıklarını, kimlerden ve nasıl destek aldıklarını, geleceğe yönelik
beklenilen olası zorluk ve gereksinimlerini belirlemektir. Araştırma, nitel
araştırma yöntemlerinden durum çalışmasına dayandırılmış ve araştırmada amaca
yönelik araştırmacı tarafından hazırlanan görüşme formu kullanılmıştır. Özel
eğitim merkezine devam eden çocukların anne-babalarından amaçlı örnekleme
yöntemi ile seçilmiş 15 anne ve 8 baba, çalışma grubunu oluşturmaktadır.
Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları
incelendiğinde otizmi fark etmede anne-babaların ilk olarak dil gelişimindeki
yetersizliği fark ettiği bulunmuştur. Buna ek olarak anne-babaların
çocuklarının otizm tanısı almasına yönelik verdikleri ilk tepkinin de yoğun
üzüntü olduğu görülmüştür. Yaşadıkları üzüntü ile birlikte bilgi alma
ihtiyaçlarının olduğu da elde edilen bir başka sonuç olmuştur. Anne-babalar,
çocuklarının kendini ifade etmede yaşadıkları güçlüğe bağlı olarak çocuklarının
geleceğine dair kaygı duyduklarını belirtmişlerdir. Sosyal çevrenin sıklıkla
otizmli çocuklara yönelik olumsuz tutum sergiledikleri ve anne-babaların
çevrenin otizmli çocuklara yönelik daha ılımlı yaklaşmalarını istedikleri
belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar, otizmli ailelerin destek ihtiyacını
ortaya koyarken diğer bireylerin de otizme yönelik farkındalıklarını artıracak
ampirik çalışmaların yaplımasının önemini ortaya koymaktadır. Araştırma
bulguları alanyazında bulunan benzer çalışma bulguları ile tartışılmıştır.
Autism is defined as one of
the neurodevelopmental disabilities which continue for life and affect social
development, communication and behaviors of the individuals in a negative
sense. Purpose of this study is to determine
how parents with autistic children figure out the autism, what their reactions
are and what the effect of the believe is to accept it, how they declare it to
the people around them and how the reaction of people is, who and how they get
support from and what the possible future difficulties and requirements are.
The study was based on qualitative research method and interview form prepared
based on the purpose by the researcher was used in the study. The study is
based on case study which is a qualitative research method and uses an
interview form that is prepared by the researcher according to the purpose of
the study. Study group is composed of 15 mothers and 8 fathers selected by
purposive sampling method among parents of children going to special education
centers. Study results have been shown that, it was found that the parents first
noticed the inadequacy of language development without noticing the autism. In addition, it was seen that the first
reaction of the parents' children to get autism was also the intense sadness.
There is another result which is that parents need to get information about an
autism with the sadness they have experienced.
Parents have expressed concern about the future of their children,
depending on the strength of their children's self-expression. It has been
determined that the society has negative attitudes towards autistic children
and that parents would like to see the society to be more moderate towards
autistic children. Results have been determined, it is important to establish
empirical studies that will increase the awareness of other individuals about
autism while showing the needs for supporting from autistic families. Study findings have been
discussed with similar study findings included in the literature.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Volume:2, Issue:3 June |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 3 |