In this study, it was examined whether the
adolescents had a correlation with self-efficacy and perfectionist
self-presentation levels. It is also examined whether the self-efficacy and perfectionist
self-presentation levels of adolescents as a sub-goal are predicted by gender. The
study was conducted with 512 students studying in the secondary school in
Istanbul. The Personal Information Form developed by the participant
researcher, the General Self-efficacy Scale, and the Perceived
Self-Presentation Scale for Children and Adolescents adapted by Akın and Akın
(2012) were applied. As a result of the correlation analysis, r value was found
0.114 and it was found that the adolescents had a weak positive relationship
between self-efficacy and perfectionist self presentation levels (p<0.05).
In addition, a T-Test was conducted to determine whether the self-efficacy and
perfectionist self-presentation differed by gender. As a result, self-efficacy and
perfectionist self-presentation did not differ according to gender (p>0.05).
Bu çalışmada ergenlerin öz-yeterlik ve mükemmeliyetçi öz-sunum düzeylerinin ilişkisinin olup olmadığı incelenmiştir. Ayrıca alt amaç olarak ergenlerin öz-yeterlik ve mükemmeliyetçi öz-sunum düzeylerinin cinsiyet tarafından yordanıp yordanmadığı incelenmiştir. Araştırma İstanbul İlinde ortaokulda öğrenim gören 512 öğrenci ile yürütülmüştür. Katılımcılara araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu, Genel Öz-Yeterlik Ölçeği, Akın ve Akın (2012) tarafından uyarlanan Çocuk ve Ergenlerde Mükemmeliyetçi Öz-Sunum Ölçeği uygulanmıştır. Yapılan korelasyon analizi sonucunda r değeri 0.114 bulunmuş ve ergenlerin öz-yeterlik ve mükemmeliyetçi benlik sunumu düzeyleri arasında pozitif yönlü zayıf bir ilişki olduğu görülmüştür (p<0.05). Ayrıca öz-yeterlik ve mükemmeliyetçi öz-sunumun cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını anlamak için T-Testi yapılmıştır. Sonuçta öz-yeterlik ve mükemmeliyetçi öz-sunumun cinsiyete göre farklılaşmadığı görülmüştür (p>0.05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Volume:2, Issue:4 December |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 4 |