Son
yıllarda toplumda her kesimden insanın üzerinde en çok konuştuğu ve pek çok
araştırmaya konu olan psikoloji kavramlarından bir tanesi empatidir. En son
yayınlarda, empatinin boyutları ve çeşitleri konusunda yeni görüşler ileri
sürülmüş, bilişsel ve duyuşsal empatiye somatik empati boyutu dâhil
edilmiştir. Raine ve Chen (2018)’de
empatinin, negatif ve pozitif boyutlarının olduğunu ileri sürmüş ve çocuklar
için bilişsel, duyuşsal, somatik empatinin negatif ve pozitif boyutlarını da
ölçebilen bir araç geliştirmiştir. Bu araştırmanın amacı, Raine ve Chen (2018)
tarafından geliştirilen Çocuklar için Bilişsel, Duyuşsal ve Somatik Empati
Ölçeği’nin Türk kültürüne uyarlamasını yapmaktır. Araştırmanın örneklemini
ortaokul 7. sınıfta öğrenim gören 402 ve 385 öğrenci oluşturmuştur. Veri
toplama aracı olarak Türkçe’ye çevirisi yapılan “The Cognitive, Affective and
Somatic Empathy Scales (CASES) for Children” ölçeğinin yanında, uyum
geçerliğini sınamak için, Çocuklar için Empati Ölçeği (ÇEMÖ) kullanılmıştır.
Verilerin analizinde, örneklem sayısının faktör analizine uygunluğu
Kaiser-Mayer-Olkin (KMO) katsayısı ile verilerin çok değişkenli normallik şartı
ise Bartlett Testi ile incelenmiştir. Yol katsayılarının anlamlılığı T-Testi
ile sınanmış, ölçeğinin yapı geçerliliğini kanıtlamak amacıyla AFA ve DFA
analizleri uygulanmıştır. Araştırmanın sonunda ölçeğin iki, üç ve altı boyutlu
yapısı kanıtlanmış, tüm boyutlar için Ki-Kare, CMIN/DF, NFI, TLI, IFI, RMSEA,
GFI, AGFI, RMR indekslerinin oldukça iyi olduğu saptanmıştır. Her boyut ve
ölçeğin geneli için hesaplanan iç tutarlık katsayıları da 0.88 ile 0.97
arasında değişmektedir. Ayrıca ölçeğin cinsiyet değişmezliği özelliğine sahip
olduğu da tespit edilmiştir. Tüm bunların yanında uyarlanan ölçek ile uyum
geçerliğine kanıt aramak için kullanılan Çocuklar için Empati Ölçeği arasında p<0.001
ve p<0.05 düzeyinde, pozitif yönde anlamlı ilişki bulunduğu saptanmıştır.
Sonuç olarak Pozitif-Negatif Yönelimli Bilişsel Duyuşsal, Somatik Empati
Ölçeği: Çocuk ve Ergen Sürümünün çok boyutlu yapısı ile psikolog, psikolojik
danışman ve araştırmacılar tarafından kullanılabilecek, geçerli ve güvenilir
bir araç olduğu kanaatine ulaşılmıştır.
In recent years, one of the
concepts of psychology, which is the subject of many researches, is empathy. In
the most recent publications, new ideas have been put forward on the dimensions
and types of empathy, and somatic empathy has been included in cognitive and
affective empathy. Raine and Chen (2018), also suggested that empathy had
negative and positive dimensions and developed a means for measuring negative
and positive dimensions of cognitive, affective and somatic empathy for
children. The aim of this study was to adapt the The Cognitive, Affective, and
Somatic Empathy Scales -CASES- for Children, developed by Raine and Chen (2018)
into Turkish culture. The sampling of
the research included in 402 and 305 students who are study in 7th
grade. As a data collection tool, in addition to “The Cognitive, Affective, and
Somatic Empathy Scales for Children”, “Empathy Scale for Children” was used in
order to examine compliance validity. In the data analysis, the suitability of
the number of samples for the factor analysis was examined by the
Kaiser-Mayer-Olkin (KMO) coefficient and the multivariate normality of the data
was examined by Bartlett Test. Significance of road coefficients was examined
by T-Test, and AFA and DFA analyzes were performed to prove the structure
validity of the scale. At the end of the research, two, three and
six-dimensional structure of the scale is proven, for all dimensions;
Chi-square, CMIN / DF, NFI, TLI, IFI, RMSEA, GFI, AGFI, RMR indexes were found
to be quite good. The internal consistency coefficients calculated for each
dimension and scale vary between 0.882 and 0.973. In addition, it was found
that the scale had gender invariance feature. Besides, it was found that there
was a positive correlation between the adapted scale and the Empathy Scale for
Children, which was used to search for evidence of compliance validity at p<0.001
and p<0.05 levels. As a result, it was concluded that the with the
multidimensional structure of Positive and Negative Oriented Cognitive,
Affective and Somatic Empathy Scale: Child and Adolescent Edition is a valid
and reliable means that can be used by psychologists, psychological counselors
and researchers.
Empathy Scale for Children Cognitive Affective and Somatic Empathy Positive and Negative Empathy
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Volume:2, Issue:4 December |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 4 |