The increased acceptance of
internet as a common social tool, allows the internet to be used as a tool in
psychological care. The continuous change and development of the area of online
communication has made it easier to access online training opportunities for
mental health professionals, increased the use of computers for therapeutic
interventions. When we look to the internet-based therapeutic interventions,
they can also be provided in different formats, as well as in face-to-face
therapy. Web pages, self-help materials, robotic-softwares,
virtual-applications and therapist-assisted online psychotherapy applications
provided via e-mail, video-calls and telephone in various conditions are used
for Internet-based Cognitive Behavioral Therapy (iCBT). In this study,
intervention methods, ethical principles and effectiveness of iCBT
interventions effectiveness and pros and cons are discussed in Anxiety
Disorders (Social Anxiety Disorder, Panic Disorder/Agoraphobia, Generalized
Anxiety Disorder, Specific Phobia). In this context, traditional face-to-face
CBT interventions and iCBT interventions are compared in the scope of the
research. According to this review; iCBT applications, has shown a widespread increasing
in the use of treatment of social anxiety disorder, panic disorder (with or
without agoraphobia), anxiety disorder and specific phobia. Internet-based,
therapist-assisted CBT applications and therapist-assisted group practices are
considered to be the recent term alternative of traditional face-to-face
therapies in the treatment of anxiety disorders. In this review, evidence-based
iCBT intervention, which is effective and acceptable an innovative method, has
the potential to spread rapidly throughout the world because of being
accessible to many people who cannot receive psychological services and being
cost effective.
İnternetin yaygın bir sosyal
araç olarak kabul edilebilirliğinin artması, internetin psikolojik tedavide bir
araç olarak kullanılmasına olanak sağlamıştır. Çevrimiçi iletişim alanının
sürekli değişmesi ve gelişmesi ruh sağlığı uzmanlarının çevrimiçi eğitim
olanaklarına ulaşmalarını kolaylaştırmış, terapötik müdahaleler için
bilgisayarların kullanımını arttırmıştır. İnternet tabanlı sağlanan terapötik
müdahalelere baktığımızda yüz yüze terapide olduğu gibi, internet tabanlı
terapötik müdahaleler de farklı formatlarda sağlanabilir. Özel tasarlanmış web
sayfaları, kendi kendine yardım materyalleri, robot yazılımlar, sanal
uygulamalar ve çeşitli koşullarda e-posta, görüntülü konuşmalar ve telefon
yoluyla sağlanan terapist destekli çevrimiçi psikoterapi uygulamaları, internet
tabanlı Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT) için kullanılmaktadır. Bu çalışmada
internet tabanlı BDT uygulamalarının Anksiyete Bozukluklarındaki (Toplumsal
Kaygı Bozukluğu, Panik Bozukluğu/Agorafobi, Yaygın Kaygı Bozukluğu ve Özgül
Fobi) müdahale yöntemleri, etik prensipleri ve uygulama etkililiği, avantaj ve
dezavantajları ele alınmıştır. Bu bağlamda araştırma kapsamında internet
tabanlı bilişsel davranışçı psikoterapi uygulamaları ile geleneksel yüz yüze
BDT müdahaleleri karşılaştırılmıştır. Yapılan derleme; internet tabanlı
bilişsel davranışçı psikoterapi uygulamalarının sosyal anksiyete bozukluğunun,
panik bozukluğunun (agorafobili veya agorafobisiz), yaygın kaygı bozukluğunun
ve özgül fobinin tedavisinde kullanımının giderek arttığını göstermiştir.
Anksiyete bozukluklarının tedavisinde internet tabanlı, terapist destekli BDT
uygulamaları ve terapist destekli grup uygulamaları; geleneksel yüz yüze
terapilerin son dönem alternatifi olarak değerlendirilmiştir. Yapılan bu
derlemede, kanıta dayalı internet tabanlı BDT müdahalelerinin, psikolojik
hizmet alamayan birçok kişiye erişilebilir olması, düşük maliyetli, etkili ve
kabul edilebilir yenilikçi bir yöntem olması sebebiyle dünyada hızla yayılma
potansiyeline sahip olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Volume:3, Issue:6 December |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 6 |