It is critical to determine whether there have been any advances or regressions in the social skills of kids requiring special education as a result of distant education programs, and to make any necessary changes and precautions. In this study, it is aimed to determine the effects of distance education applications in the COVID-19 process on the social skill development of students who require special education, according to the opinions of special education teachers. The study is a phenomenological study, which is one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of 20 teachers working in public primary schools affiliated to the TRNC Ministry of National Education and Culture in the 2021-2022 academic years. The study group of the research was determined by convenience sampling. There were 12 questions in total, 5 questions containing demographic information in the first part, and 7 questions containing teachers' opinions on distance education during the COVID-19 pandemic period in the second part. The data were analyzed using the descriptive analysis method. As a result of the analysis, 7 themes and 26 sub-themes emerged. According to the results obtained, it is seen that special education practices are partially effective in the development of social skills during the distance education process carried out during the COVID-19 Pandemic. Although distance education is not fully effective in the development of social skills, it has been stated that it is possible to develop them. It has been concluded that especially with the participation of the family and the cooperation of the teacher-family, social skills development can be contributed. The majority of the teachers in the research group reported that they lacked the technology to connect to distance education such as tablets and computers, and that the insufficient internet infrastructure is an important deficiencies in distance education. In addition, it was stated that the difficulty in communicating with the family, the inability to include the family in the distance education process, and the lack of practice in social skills training are also important shortcomings. While it is thought that adequate cooperation with the family will support the development of social skills, it is stated that it is important for school administrators to support teachers and plan systematically, and for parents to support students.
Yoktur.
Özel eğitim gerektiren öğrencilerin uzaktan eğitim programları neticesinde sosyal becerilerinde ne gibi gelişmeler veya gerileme olduğunun ortaya çıkarılması ve bu konu hakkında gerekli geliştirmelerin yapılıp önlemlerin alınması oldukça önemlidir. Bu çalışmada COVID-19 sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarının özel eğitim gerektiren öğrencilerin sosyal beceri gelişimlerine etkisinin özel eğitim öğretmenlerinin görüşlerine göre belirlenmesi amaçlanmıştır. Yapılan çalışma nitel araştırma yöntemlerinden olan fenomenolojik (Olgu bilim) çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yıllarında KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığına bağlı devlet ilkokullarında çalışan 20 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu, kolayda örnekleme ile belirlenmiştir. Yapılan araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan formlar iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde demografik bilgileri içeren 5 soru, ikinci bölümde ise öğretmenlerin COVID-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşlerini içeren 7 soru olmak üzere toplamda 12 soru yer almıştır. Veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Analiz sonucunda 7 tema ve 26 alt tema oluşmuştur. Elde edilen sonuçlara göre COVID-19 pandemi sürecinde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinde özel eğitim uygulamalarının sosyal beceri gelişiminde kısmen etkili olduğu görülmektedir. Her ne kadar uzaktan eğitim sosyal beceri gelişiminde tam anlamıyla etkili olamasa da bunları geliştirmenin mümkün olduğu belirtilmiştir. Özellikle aile katılımının sağlanması ve öğretmen-aile iş birliğiyle sosyal beceri gelişimine katkı sağlanabildiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma grubundaki öğretmenlerin büyük çoğunluğu tablet ve bilgisayar gibi uzaktan eğitime bağlanacakları teknolojiden yoksun olunduğunu, ayrıca internet alt yapısının yetersiz olmasının uzaktan eğitimdeki önemli eksiklikler olduğunu bildirmiştir. Ayrıca aile ile iletişim kurmada zorluk ve ailenin uzaktan eğitim sürecine dahil edilememesi, sosyal beceri eğitiminde uygulama imkanının olmamasının da önemli eksiklikler olduğu dile getirilmiştir. Aile ile yeterli iş birliğinin sosyal beceri gelişimine destek sağlayacağı düşünülürken, okul yöneticilerinin öğretmenleri desteklemesi ve sistematik bir şekilde planlamanın, velilerin ise öğrenciye destek olmasının önemli olduğu belirtilmiştir.
Sunulmuştur.
Yoktur.
Yoktur.
Yoktur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Volume:7, Issue:14 December |
Authors | |
Project Number | Yoktur. |
Early Pub Date | December 23, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 14 |