Bu araştırma ile lise onuncu sınıf öğrencilerinde yaratıcı drama yöntemiyle siber
zorbalık hakkında farkındalık oluşturulması amaçlanmıştır. Araştırma, kontrol
gruplu ön test-son test modelinin kullanıldığı deneysel bir çalışmadır. Araştırmanın
çalışma grubunu, Gazi Çiftliği Anadolu Lisesi 2013-2014 öğretim yılı güz ve bahar
döneminde eğitim gören 10 sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Deney grubunda 16
kontrol grubunda 19 öğrenci yer almıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak,
Siber Zorbalığa İlişkin Duyarlılık Ölçeği (SBDÖ) kullanılmıştır. Deney ve kontrol
gruplarının toplumsal cinsiyet rolü ve toplumsal cinsiyet algısı düzeyleri arasında
anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek amacıyla, parametrik olmayan analiz
tekniği (Mann-Whitney U ve Wilcoxon testleri) kullanılmıştır. Bulgular, deney
grubunda yapılan drama çalışmasının öğrencilerin siber zorbalığa ilişkin duyarlılık
puanlarını arttırdığı göstermektedir. Elde edilen bulgulardan yola çıkarak yaratıcı
drama yöntemi ile yapılan grup çalışmasının öğrencilerin, siber zorbalık hakkında
farkındalık kazanmasında etkili bir yöntem olduğunu göstermektedir.
With this study, it was aimed to raise awareness of cyber-bullying among 10thgrade
high school students using the creative drama method. The research is an
experimental study, in which the pre-test and post-test model with the control
group is used. The study group of the research consists of 10th-grade students of
Gazi Çiftliği Anatolian High School receiving education during the fall and spring
semester of the 2013-2014 academic year. 19 students were included in 16 control
groups in the experiment group. The Cyber-Bullying Awareness Scale (CBAS) was
used in the study as a data collection tool. The non-parametric analysis technique
(Mann-Whitney U and Wilcoxon tests) was used in order to determine whether
there was a significant difference between the social gender role and social gender
perception levels of the experiment and control groups. The findings show that the
drama study carried out in the experiment group increases the students’ awareness
scores concerning cyber-bullying. The findings obtained show that the group
study performed with the creative drama method is an effective method in raising
awareness of cyber-bullying among students.
Other ID | JA24RN76HF |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 1 |
Creative Drama Journal by Cagdas Drama Derneği is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International