Folk nursery rhymes, children’s songs and singing games have been recognized as
effective and indispensable age-appropriate tools in Hungarian preschool education
both in music and dance pedagogy since the mid-twentieth century. As revealed by
ethnographers, nursery rhymes, children’s songs and singing games, represent the
most ancient, prehistoric layers of our cultural heritage. Songs interwoven with
movement are a much more ancient and complex phenomenon than songs in isolation.
They often preserve remnants of traditional adult customs and rituals. Though their
original meanings have faded in certain cases, and some texts, therefore, seem to be
incomprehensible, they are still well known and popular.
On the evidence of ethnographers’ studies tracing back to their original meanings and
functions, these miniature pieces of folk poetry offer themselves to be re-assembled
with the help of the involved symbols, like pieces of a broken mirror, or pieces of a
jigsaw puzzle fallen apart, into thematic entities: into fairy tales, into tales along
the pattern of the ‘hero’s journey’ (Campbell). Due to their contextualization, the
meaning of these minor pieces of folk poetry will become clear and evident for the
children.
Geleneksel çocuk tekerlemeleri, çocuk şarkıları ve şarkılı oyunlar yirminci yüzyılın ortalarından beri Macar okul öncesi eğitiminde, müzikte ve dans pedagojisinde etkili, vazgeçilmez ve yaşa uygun araçlar olarak kullanılmaktadır. Çocuk tekerlemelerinin, çocuk şarkıların ve şarkılı oyunların çok eskilere dayandığı ve tarih öncesi kültürel mirasın bir katmanı olduğu etnograflar tarafından ortaya çıkarılmıştır. Hareketlerle iç içe geçmiş şarkılar, izole olmuş hareketlerden arınmış olan şarkılardan çok daha karmaşık ve eski fenomenlerdir. Bunları sık sık geleneksel yetişkin ritüellerinde ve örflerinde görürüz. Orijinal anlamlarıyla birlikte belirli olaylarda, bazı metinlerde karşımıza çıkarlar. Bu yüzden anlaşılmaz gibi görünürler ancak hâlâ oldukça iyi bilinirler ve popülerlerdir. Etnografların çalışmalarının kanıtlarına dayanarak bu tekerleme ve şarkılı oyunların kökenini bulmak için izleri sürülüp orijinal anlamlarına ve işlevlerine ulaşılabilir. Halk şiirinin bu küçük ürünleri birkaç kırık ayna parçası, birkaç tane dağılmış puzzle parçası gibi girift sembollerle ya da masalların içine girerek ve masallarla örülü bir hikâye olan Campbell’ın “Kahramanın Sonsuz Yolculuğu” kitabı gibi tematik şeylerle yeniden kurulup anlamlandırılabilir. Bağlamlanabilme özelliklerinden ötürü halk şiirinin bu küçük ürünleri daha yalınlaştırılarak çocuklar için daha anlaşılabilir hale getirilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Other ID | JA73KA58DF |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 1 |
Creative Drama Journal by Cagdas Drama Derneği is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International