Halk dansları, geçtiğimiz yüzyıl boyunca halk kültürünün bir parçası olmaktan sahne sanatı olmaya doğru bir evrilme süreci geçirmiştir. Bu sürecin sonuçlarından biri olarak halk danslarının meslekleşmesi serüveni başlamış ve bu serüven günümüze kadar sürerek kendine büyük bir sektör yaratmıştır. Bu bildiri kapsamında halk danslarının bu evrilme süreci ve profesyonelleşme serüvenini 1937’de eski Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği’nde kurulan SSCB Devlet Akademik Halk Dansları Topluluğu, nam-ı diğer Moiseyev Dans Topluluğu, bugünkü adıyla ise Igor Moiseyev Balesi örneği üzerinden incelenecektir. Moiseyev Dans Topluluğunun halk dansları açısından önemi, dünyada bilinen ilk büyük profesyonel halk dansları topluluğu olmasıdır. Ayrıca yine dünyada ilk kez halk dansları ile bale disiplini Sovyet koreograf Igor Moiseyev tarafından sentezlenmiş, ve bu topluluk aracılığıyla baleleştirilmiş halk dansları yeni bir sahne sanatı olarak evrensel anlamda kabul görmüştür. Bu sürecin doğal sonuçlarından biri olarak da halk dansları dansçılarının profesyonelleşmesi olgusu ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada halk danslarında profesyonelleşmenin ilk örneği olarak Moiseyev Dans Topluluğunun kuruluş serüveni ve koreografilerini sanatsal ve sosyo-politik olarak ele almaya, bu ekolün yansımalarına ve profesyonelleşmeye olan etkilerine değinmeye çalışılacaktır.
Through the last century, folk dances had an inversion process; from being a part of
folk culture to being a performing art. As a result of this process, the professionalization
adventure of folk dances began and this adventure created a huge industry to itself
until today. Within the context of this paper, I will try to research this inversion process
and professionalization adventure of folk dances through the USSR State Academic
Folk Dances Ensemble, alias Moiseyev Dance Company, also today; Igor Moiseyev
Ballet that is founded in USSR in 1937.
The importance of the Moiseyev Dance Company is that it is the first big professional
folk dances company in the world. Besides, folk dances and ballet are synthesized
by a Soviet choreograph Igor Moiseyev first in the world and via this company
“balletisized” folk dances are universially accepted as a new performing art. As a
natural reason of this process, the fact of professionalization of folk dancers came up.
In this study, I will try to approach the Moiseyev Dance Company as the first example
of the professionalization of folk dances and their choreographies artistic and
socio-politically. Also I will try to mention to reflections of this ecole and effects on
professionalization.
Other ID | JA62ZJ77NT |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 2 |
Creative Drama Journal by Cagdas Drama Derneği is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International