Educational drama prioritizes the participation of students to education process, and increasing the feelings of empathy and tolerance during this process and the way of creating original educational environments in line with the contributions of each learner. For this reason, the flourish of constructivist educational philosophy increased the advocators and practitioners of drama in education. In this manner, this study searches for answer to the question of whether this course is dealt with its own creative functions or regarded as any theoretical course referring the drama as an art form. To this end, the researcher designed a Likert type questionnaire serving to measure the students’ inclination towards drama as a creative or an artistic form. Following the validity and reliability stages of the instrument, it was administered to 65 students in the department of ELT. All the subjects were attending the drama course given to them in 2014-2015 academic year in fall term. Next, descriptive statistical measurements in SPSS programme were conducted to analyse the related data. These statistical procedure was assured with qualitative data gathered through interviewing some of these students. The results of the study uncovered that the related course was given to students in the form of any pure theatrical course aiming to inform students about the birth and development of theatre by ignoring the recommendations of Higher Board of Education.
Eğitimde dramanın öncelikleri eğitim sürecine öğrencilerin katılması ve bu süreç
içerisinde öğrencilerin hoşgörü ve diğerkâmlık duygularının artırılması ve öğrenme
sürecinde bulunan her bireyin katkılarıyla özgün eğitim atmosferlerine giden yolların
yaratılmasıdır. Bu nedenle, yapılandırmacı eğitim anlayışının gelişmesi eğitimde
dramanın uygulayıcılarını ve savunucularını artırmıştır. Bu araştırma, drama
derslerinin kendi yaratıcı işlevleriyle mi ilgili yoksa teorik bir ders ve bir sanat
formu olarak dramanın tiyatroyla mı ilgili olup olmadığı sorusuna cevap bulmaya
çalışmaktadır. Araştırmacı tarafından, öğrencilerin dramaya olan eğilimlerin bir
sanat formu olarak mı yoksa yaratıcı drama olarak mı olduğu ölçmek için Likert tipi
bir ölçme aracı tasarlanmıştır. Ölçme aracının geçerlilik ve güvenilirlik aşamalarını
takiben ölçek, İngiliz Dili Eğitimi anabilim dalından 65 öğrenciye uygulanmıştır.
Araştırmadaki bütün katılımcılar 2014-2015 eğitim öğretim yılının güz döneminde
verilen drama dersine katılmışlardır. Daha sonra araştırma verileri SPSS programında
bağımlı örneklem t-testi ile analiz edilmiş ve drama derslerine katılan öğrencilerden
beş tanesiyle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçları,
öğrencilere verilen drama derslerinin Yüksek Öğretim Kurulu’nun önerilerinin aksine
öğrencilere tiyatronun doğuşu ve gelişimiyle ilgili bilgi vermeyi amaçlayan tiyatroya
ait bir ders biçimi olarak algılandığını ortaya çıkarmıştır.
Other ID | JA68KA98YD |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 2 |
Creative Drama Journal by Cagdas Drama Derneği is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International