Araştırmanın amacı, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin amaç belirleme becerilerini geliştirmek için yaratıcı drama yöntemini kullanmaktır. Çalışma, İstanbul ili Beyoğlu ilçesi Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Okçu Musa İlkokulu’nun 4-B sınıfında öğrenim gören 16 öğrencinin gönüllü katılımlarıyla gerçekleşmiştir. Araştırma deseni olarak karma yöntem seçilmiş, veriler nicel ve nitel veri toplama yöntemleri ile toplanmıştır. Araştırmanın nicel bölümünde, çalışmanın kazanımlarını sınayacak şekilde oluşturulan kazanım değerlendirme sınavı uzman görüşlerinden yararlanılarak oluşturulmuş ve ön test – son test şeklinde uygulanmıştır. Kazanım değerlendirme sınavının ön test ve son test sonuçları Wilcoxcon İşaretli Sıralar Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda ise öğrenci ürünleri ve atölye sonlarında uygulanan ölçme-değerlendirme formları betimsel analizle, genel değerlendirme atölyesinde yapılan odak grup görüşmesi ise içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamında nicel ve nitel verilerin değerlendirilmesi sonucunda; yaratıcı drama yöntemi ile oluşturulan öğrenme yaşantısının, katılımcıların olumlu yönde amaç belirleme becerisini geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of the study is, to use creative drama methods to develop the skills of
goal setting in 4th grade elementary school students. The study was made with the
voluntarily participation of 16 students who studying in 4-B class in Okçu Musa
Elementary School through the Beyoğlu district of Istanbul, under the National
Ministry of Education. As for research design mixed method was selected; the data
were collected through qualitative and quantitative data collection methods. In the
qualitative part of the research, the gain assessment exam was constructed to test
the gains of the study by using the opinions experts and it was implemented as a
pretest - posttest. The results of the gain assessment exams pretest and posttest was
analyzed through using Wilcoxon signed ranks test. In the qualitative dimension of
the research the products of students and assessment-evaluation forms applied at
the end of workshops through descriptive analysis, however; focus group interviews
held on the overall assessment workshop were evaluated through the content
analysis. Within the scope of the study, according to the evaluation of quantitative
and qualitative data results; it has been reached that learning experiences of
participants learned by the method of creative drama developed a positive effect on
goal setting skill.
Other ID | JA37YE65ZA |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 11 Issue: 1 |
Creative Drama Journal by Cagdas Drama Derneği is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International