Çalışmanın amacı lise düzeyindeki ergenlerin okul, aile ve akran grupları içindeki hiyerarşik yapıya dair algılarını ortaya çıkarmak, içinde bulundukları kurumsal ilişkilerde hiyerarşik yapının eşitlik/eşitsizlik bağlamında onları etkileyip etkilemediğinin yaratıcı drama yöntemi ile tartışılıp, sorgulanmasıdır. 18 saat uygulaması olan bu çalışmaya İstanbul ilinin Üsküdar ilçesinde bulunan, MEB Hacı Rahime Ulusoy Denizcilik Anadolu Meslek Lisesi 10. sınıfta okuyan 14-15 yaş grubundaki 16 gönüllü öğrenci katılmıştır. Çalışmanın konusunu oluşturan hiyerarşi kavramının sorgulanması amacıyla mesleki iş bölümü, toplumsal iş bölümü, okullar, akran grubu ve aile kavramlarının hiyerarşi ile ilişkisine dair beş ayrı tema belirlenmiştir. Belirlenen her temaya göre atölyeler uygulanmış ve son olarak her birine değinilen bir genel değerlendirme oturumu uygulanmıştır. Araştırma deseni olarak nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışması kullanılmıştır. Hiyerarşi kavramının tartışılıp sorgulanmasına yönelik olarak oluşturulan her üç saatlik yaratıcı drama oturumun sonunda yapılan değerlendirme etkinliklerinde kullanılan ölçme değerlendirme formlar ve öğrencilerin süreç içinde oluşturdukları ürünler betimsel analiz ile değerlendirilmiştir. Verilerin analizi sonucunda katılımcıların süreç içinde belirlenen beş tema etrafında hiyerarşi kavramını kurgusal bir bütünlük içinde tartışıp sorguladıkları ve kendi çözüm önerilerini getirdikleri görülmüştür.
The purpose of this study is to identify perception of the high school age adolescents
to the hierarchical structures within the school, family and their peers. Creative
drama method is used to examine and to discuss the effects of hierarchical structure
within the institutional relations in the context of equality/inequality. With this
purpose 16 adolescents in the 14-15 age group from MEB Hacı Rahime Ulusoy
Denizcilik Anadolu Meslek Lisesi located in the Üsküdar district of Istanbul province
voluntarily participated in this study, which includes 18 hrs of workshop. In order to
question the concept of hierarchy that constitutes the subject of work, fi ve different
themes have been identifi ed concerning the relation of occupational division of
labor, social division of labor, schools, peer group and family concepts. Workshops
were applied according to each theme, and fi nally a general evaluation session was
held. The case study, which is one of the qualitative research methods, was used as
research design. At the end of each three hour creative drama session designed to
discuss and question the concept of hierarchy, the measurement evaluation forms
used in the evaluation activities and the products created by the students in the
process were evaluated with descriptive analysis. As a result of the analysis of the
data, it was observed that the participants discussed and questioned the concept of
hierarchy around the fi ve subjects determined in the process in a theoretical whole
and brought their solution proposals.
Other ID | JA54ES37CZ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 12 Issue: 1 |
Creative Drama Journal by Cagdas Drama Derneği is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International