The purpose of this study is to examine the role of creative drama on students’ learning
of creativity barriers and in raising awareness. In the study a mixed method in which
quantitative and qualitative research methods are combined is used. The research
group of the study is the 6th grade students who are studying in the 2012-2013 school
year. Quantitative and qualitative data were obtained from the research group which
is selected through purposive sampling,one of the non-random sampling methods.
In order to gather data, student products (letters, posters, posters, written products),
open ended questions and concept list directed to the students at the end of each study
were used. Creative drama is used as a method in the study. The topics such as school,
family, environment / society, technology, personal characteristics were determined
and creative drama activities were designed according to the factors that prevent
the creativity of the students. The data obtained in the study were analyzed using
descriptive analysis and SPSS program. In the light of the fi ndings obtained from the
study, it is seen that the creative drama method used for students to learn the creativity
barriers and to gain awareness is effective. The fi ndings show that creative drama is
effective on students’ expressing themselves and effectively using their imagination
and creativity
Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin yaratıcılığı engelleyen etmenleri öğrenmelerinde ve bu konuda farkındalık kazanmalarında, yaratıcı dramanın rolünü incelemektir. Çalışmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada olduğu karma yöntemlerden birleşik desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 öğretim yılında öğrenim görmekte olan 6. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Nicel ve nitel veriler seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden amaçsal örneklem yardımıyla seçilen araştırma gurubundan elde edilmiştir. Veri toplamak amacıyla, öğrenci ürünleri (mektup, poster, afiş, yazılı ürünler), her oturum sonunda öğrencilere yöneltilen açık uçlu sorular ve kavram listesi kullanılmıştır. Çalışmada yaratıcı drama bir yöntem olarak kullanılmaktadır. Öğrencilerin yaratıcılıklarını engelleyen etmenler göz önünde bulundurularak okul, aile, çevre/toplum, teknoloji, kişisel özellikler gibi başlıklar belirlenmiş ve bu başlıklara uygun yaratıcı drama etkinlikleri kurgulanmıştır. Çalışmada elde edilen veriler betimsel analiz ve SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular ışığında, öğrencilerin yaratıcılık engellerini öğrenmelerinde ve farkındalık kazanmalarında kullanılan yaratıcı drama yönteminin etkili olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular, yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin kendilerini ifade etmelerinde, hayal güçlerini ve yaratıcılıklarını etkin bir biçimde kullanmalarında etkili olduğunu göstermektedir.
Other ID | JA28JD39YU |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 12 Issue: 1 |
Creative Drama Journal by Cagdas Drama Derneği is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International