Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Dönemde Yaratıcı Drama Yoluyla Değerler Eğitimi

Year 2018, Volume: 13 Issue: 2, 237 - 250, 31.07.2018

Abstract

Araştırmanın amacı okul öncesi dönem çocukları için hazırlanan “Yaratıcı drama yoluyla değerler eğitimi” uygulamalarının etkili olup olmadığını belirlemektir. Bu çalışmada okul öncesi dönemde bulunan çocukların sevgi, saygı, sorumluluk, iş birliği, paylaşma, temizlik, sabır, güven, dürüstlük, çalışkanlık ve eşitlik değerlerini fark etmelerine ve dolasıyla değerler eğitimi konusunda farkındalık geliştirmelerine yaratıcı drama yönteminin etkisi araştırılmıştır. alışma, yaşları 5 ve 6 arasında değişen toplam 16 çocuk ile yürütülmüştür. ocuklara değerler eğitimi için hazırlanan yaratıcı drama etkinlikleri 18 oturumda birer ders saati süresince uygulanmıştır. alışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan “Okul öncesi dönemde yaratıcı drama yoluyla değerler eğitimi değerlendirme anketi” kullanılmıştır. ocukların drama uygulaması öncesi ve sonrası değerler eğitimi ölçme aracından almış oldukları puanlar arasında anlamlı bir fark gösterip göstermediğine ilişkin sonuçlar için Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılmıştır. Analiz sonuçları araştırmaya katılan çocukların değerler eğitimi ölçme aracından aldıkları deney öncesi ve sonrası puanları arasında anlamlı bir fark olduğunu göstermektedir (z=3.41, p<.01). Fark puanlarının sıra ortalaması ve toplamları dikkate alındığında, gözlenen bu farkın sontest puanları lehine olduğu görülmüştür. Bu sonuçlara göre yaratıcı drama yoluyla değerler eğitimi uygulamalarının çocukların değerler eğitimi puanlarına önemli düzeyde etkisinin olduğu söylenebilir. Sonuç olarak bulgular, değerler eğitimi kazandırma konusunda yaratıcı drama yönteminin etkili olduğunu göstermektedir.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2012). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Naturel Yayınevi.
  • Antepli S., (2016). Anne Baba Eğitimi Semineri Notları (yayımlanmamış). Ankara.
  • Antepli S., (2014). Erken çocukluk eğitiminde tümel sanatlar, drama ve oyun etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Aslan, E. (2008). Drama temelli sosyal beceri eğitiminin 6 yaş çocuklarının sosyal ilişkiler ve iş birliği davranışlarına etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • Aydın, M.Z. (2010). Okulda çalışan herkesin görevi olarak değerler eğitimi. Ankara TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Ceceli Eğitim Kurumları Değerler Eğitimi Buluşması. 10 Nisan 2010.
  • Balat Uyanık, G. (2012). Okul öncesinde değerler eğitimi ve etkinlik örnekleri. Ankara: Pegem Akademi. Balat Uyanık, G. ve Balaban Dağal, A. (2009). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Balat Uyanık G. (2005). Değerler eğitimi ve değerler eğitimi programları. Okul öncesi eğitimde güncel konular. Edt. Ayla Oktay, Özgül P. Unutkan. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları, s. 197-208.
  • Bolay, S.H. (2007). Değerlerimiz ve günlük hayat. Değerler Eğitimi Merkezi Dergisi, 1 (1), 12-19.
  • Dede, Y. (2007). Matematik Öğretiminde Değerlerin Yeri, AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, s.12.
  • Dilmaç, B. ve Ekşi, H. (2007). Değerler eğitiminde temel tartışmalar ve temel yaklaşımlar, İlk Öğretmen Eğitimci Dergisi, 14, 21–29.
  • Doğan, Nuri (1993). İlk ve orta dereceli okul ders kitapları ve sosyalleşme. Ankara: Bağlam Yayınları.
  • Dökmen, Ü. (2005). Küçük şeyler (4.bs.). Sistem Yayıncılık 4. s.60.
  • Erdem, A. R. (2007). An ımportand factor of culture of education faculties: values (a case study of the educa- tion faculty of palı). Eurasion Journal of Educational Researc, 26: 95-108.
  • Güler,S. ve Yücelyiğit, S. (2014). Panpan ile etkinliker. Ankara: Animeto Hayalgücü Yapımcılık Yayıncılık, Yazılım Eğitim Hizmetleri Ltd. Şti.
  • Gönen, M. ve Uyar Dalkılıç, N. (2003). ocuk eğitiminde drama yöntem ve uygulamalar. İstanbul: Epsilon Yayıncılık,
  • Halstead, M. (1996). Values and values education in schools. In M.Taylor(Eds.) Values in Education in Values, (pp. 3-14). London: Falmer.
  • Hökelekli, H. ve Gündüz, T. (2007). Üstün yetenekli çocukların değer yönelimleri ve eğitimleri. Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu 26-28 Kasım 2004. Edt. Recep Kaymakcan, İstanbul: Dem Yayınları Ensar Neşriyat Tic.A.Ş, s. 371-394.
  • Kale, N. (2007). Nasıl bir değerler eğitimi. Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, 26-28 Kasım 2004. Edt. Recep Kaymakcan, İstanbul: Dem Yayınları Ensar Neşriyat Tic.A.Ş. s.313-322.
  • Kan, Ç. (2010). Sosyal bilgiler dersi ve değerler eğitimi. Millî Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 39 no:187, s.138-144.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi (12.bs.). Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Korkmaz Tosun, G. (2011). Okul öncesi çocukların ebeveynlerine yönelik değerler eğitiminin yaratıcı drama ile işlenmesi. Özel Doğaç Yaratıcı Drama Eğitmenliği/Liderliği Programı Bitirme Projesi. s.48.
  • Köksal Akyol, A. (2012). Okul öncesi eğitimde drama ve öğretmenin rolü. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, Cilt: 1 Sayı: 1 Sayfa: 105-116.
  • Köksal Akyol, A. (2003). Drama ve dramanın önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 1, Sayı 2 s.4.
  • Kula Kartal, S. ve Mor Dirlik, E. (2016). Geçerlik kavramının tarihsel gelişimi ve güvenirlikte en çok tercih edilen yöntem: Cronbach Alfa Katsayısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1865-1879.
  • Yıldız Kaya & Serap Antepli - Yaratıcı Drama Dergisi 2018, 13(2), 237-250.
  • Matthews, B. (2001). The relationship between values and learning. International Education Journal, 2 (4). Educational Research Conference Special Issue. 223-232.
  • Özden, Y. (2005). Eğitimde yeni değerler; eğitimde dönüşüm. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • San, İ. (1991). Yaratıcı drama- eğitsel boyutları. 1. Eğitim Kongresi, 25-27 Kasım 1991. Dokuz Eylül. Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi İzmir, s.558-564.
  • Tahiroğlu, M. ve Yıldırım,T., Çetin,T. (2010). Değer eğitimi yöntemlerine uygun geliştirilen çevre eğitimi etkinliğinin, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin çevreye ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 30, s. 231-248.
  • Taşdemir, M. (2009). İlköğretimde değerler eğitimi ve bu değerlerin alevî-bektaşî değerleri ile ilişkililiği, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, Sayı 51 s.295-323.
  • Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme klavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ulutaş, A. (2011). Okul öncesi dönemde drama ve oyunun önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:6, s.232-242.
  • Yazar, A., Çelik, M. ve Kök, M. (2007). Okul Öncesi eğitimde yaratıcı dramanın çocuğun gelişim alanlarına etkisi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:16 s.15-21
Year 2018, Volume: 13 Issue: 2, 237 - 250, 31.07.2018

Abstract

References

  • Adıgüzel, Ö. (2012). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Naturel Yayınevi.
  • Antepli S., (2016). Anne Baba Eğitimi Semineri Notları (yayımlanmamış). Ankara.
  • Antepli S., (2014). Erken çocukluk eğitiminde tümel sanatlar, drama ve oyun etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Aslan, E. (2008). Drama temelli sosyal beceri eğitiminin 6 yaş çocuklarının sosyal ilişkiler ve iş birliği davranışlarına etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • Aydın, M.Z. (2010). Okulda çalışan herkesin görevi olarak değerler eğitimi. Ankara TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Ceceli Eğitim Kurumları Değerler Eğitimi Buluşması. 10 Nisan 2010.
  • Balat Uyanık, G. (2012). Okul öncesinde değerler eğitimi ve etkinlik örnekleri. Ankara: Pegem Akademi. Balat Uyanık, G. ve Balaban Dağal, A. (2009). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Balat Uyanık G. (2005). Değerler eğitimi ve değerler eğitimi programları. Okul öncesi eğitimde güncel konular. Edt. Ayla Oktay, Özgül P. Unutkan. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları, s. 197-208.
  • Bolay, S.H. (2007). Değerlerimiz ve günlük hayat. Değerler Eğitimi Merkezi Dergisi, 1 (1), 12-19.
  • Dede, Y. (2007). Matematik Öğretiminde Değerlerin Yeri, AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, s.12.
  • Dilmaç, B. ve Ekşi, H. (2007). Değerler eğitiminde temel tartışmalar ve temel yaklaşımlar, İlk Öğretmen Eğitimci Dergisi, 14, 21–29.
  • Doğan, Nuri (1993). İlk ve orta dereceli okul ders kitapları ve sosyalleşme. Ankara: Bağlam Yayınları.
  • Dökmen, Ü. (2005). Küçük şeyler (4.bs.). Sistem Yayıncılık 4. s.60.
  • Erdem, A. R. (2007). An ımportand factor of culture of education faculties: values (a case study of the educa- tion faculty of palı). Eurasion Journal of Educational Researc, 26: 95-108.
  • Güler,S. ve Yücelyiğit, S. (2014). Panpan ile etkinliker. Ankara: Animeto Hayalgücü Yapımcılık Yayıncılık, Yazılım Eğitim Hizmetleri Ltd. Şti.
  • Gönen, M. ve Uyar Dalkılıç, N. (2003). ocuk eğitiminde drama yöntem ve uygulamalar. İstanbul: Epsilon Yayıncılık,
  • Halstead, M. (1996). Values and values education in schools. In M.Taylor(Eds.) Values in Education in Values, (pp. 3-14). London: Falmer.
  • Hökelekli, H. ve Gündüz, T. (2007). Üstün yetenekli çocukların değer yönelimleri ve eğitimleri. Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu 26-28 Kasım 2004. Edt. Recep Kaymakcan, İstanbul: Dem Yayınları Ensar Neşriyat Tic.A.Ş, s. 371-394.
  • Kale, N. (2007). Nasıl bir değerler eğitimi. Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, 26-28 Kasım 2004. Edt. Recep Kaymakcan, İstanbul: Dem Yayınları Ensar Neşriyat Tic.A.Ş. s.313-322.
  • Kan, Ç. (2010). Sosyal bilgiler dersi ve değerler eğitimi. Millî Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 39 no:187, s.138-144.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi (12.bs.). Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Korkmaz Tosun, G. (2011). Okul öncesi çocukların ebeveynlerine yönelik değerler eğitiminin yaratıcı drama ile işlenmesi. Özel Doğaç Yaratıcı Drama Eğitmenliği/Liderliği Programı Bitirme Projesi. s.48.
  • Köksal Akyol, A. (2012). Okul öncesi eğitimde drama ve öğretmenin rolü. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, Cilt: 1 Sayı: 1 Sayfa: 105-116.
  • Köksal Akyol, A. (2003). Drama ve dramanın önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 1, Sayı 2 s.4.
  • Kula Kartal, S. ve Mor Dirlik, E. (2016). Geçerlik kavramının tarihsel gelişimi ve güvenirlikte en çok tercih edilen yöntem: Cronbach Alfa Katsayısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1865-1879.
  • Yıldız Kaya & Serap Antepli - Yaratıcı Drama Dergisi 2018, 13(2), 237-250.
  • Matthews, B. (2001). The relationship between values and learning. International Education Journal, 2 (4). Educational Research Conference Special Issue. 223-232.
  • Özden, Y. (2005). Eğitimde yeni değerler; eğitimde dönüşüm. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • San, İ. (1991). Yaratıcı drama- eğitsel boyutları. 1. Eğitim Kongresi, 25-27 Kasım 1991. Dokuz Eylül. Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi İzmir, s.558-564.
  • Tahiroğlu, M. ve Yıldırım,T., Çetin,T. (2010). Değer eğitimi yöntemlerine uygun geliştirilen çevre eğitimi etkinliğinin, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin çevreye ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 30, s. 231-248.
  • Taşdemir, M. (2009). İlköğretimde değerler eğitimi ve bu değerlerin alevî-bektaşî değerleri ile ilişkililiği, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, Sayı 51 s.295-323.
  • Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme klavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ulutaş, A. (2011). Okul öncesi dönemde drama ve oyunun önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:6, s.232-242.
  • Yazar, A., Çelik, M. ve Kök, M. (2007). Okul Öncesi eğitimde yaratıcı dramanın çocuğun gelişim alanlarına etkisi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:16 s.15-21
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Yıldız Kaya

Serap Antepli This is me

Publication Date July 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Kaya, Y., & Antepli, S. (2018). Okul Öncesi Dönemde Yaratıcı Drama Yoluyla Değerler Eğitimi. Yaratıcı Drama Dergisi, 13(2), 237-250.