Research Article
BibTex RIS Cite

Müzede Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yaratıcı Dramanın Bir Yöntem Olarak Kullanımına İlişkin Uzman Görüşleri

Year 2019, Volume: 14 Issue: 2, 263 - 280, 01.06.2019

Abstract

Öz

Bu araştırmanın amacı, müzede sosyal bilgiler öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanımına ilişkin uzman görüşlerini incelemektir. Bu doğrultuda çalışma kapsamında yaratıcı dramanın bir yöntem olarak kullanılmasında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında ulaşılan veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla 12 alan uzmanıyla yapılan görüşmeler ile toplanmıştır. Alan uzmanları sosyal bilgiler, müzede eğitim ve yaratıcı drama alanlarının en az birinde lisansüstü eğitim almış ve en az 5 yıllık tecrübeye sahip eğitimcilerden oluşmuştur. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır.

Araştırma sonucunda, uzmanlar tarafından sosyal bilgiler öğretimi sürecinde konu, amaç ve kazanım ortaklıklarından dolayı müzelerin kullanıması gerektiği, sıklıkla yaratıcı drama yöntemi ve tekniklerinin önerildiği, dersin disiplinlerarası yapısı nedeniyle tüm sosyal bilgiler konularının müzelerde yaratıcı drama yöntemi ile işlenmeye uygun bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Uzmanlara göre müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama süreçlerinde en sık yaşanan sorunlar; öğretmenin donanım yetersizliği, müze görevlilerinin uygulama gerektiren çalışmalara olumlu bakmaması ve ulaşımdır. Sunulan çözüm önerileri arasında öğretmen eğitimi, müzelerde eğitim alanlarının oluşturulması ve proje tabanlı çalışmaların yapılması yer almaktadır.

References

  • Alataş, F. (2008). İlköğretim programında 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından erişilmiştir.
  • Akyüz, G. (2009). Sanayi müzelerinin tarih eğitiminde kullanım durumu: rahmi koç müzesi örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ay, S. & Fidan, N. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersinde müzelerden yararlanmaya ilişkin görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 48 (48), 69-89. dergipark.ulakbim.gov.tr/esosder/article/viev/5000068655sayfasından erişilmiştir.
  • Aykaç, M. (2008). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başbuğ, S. & Adıgüzel, Ö. (2019). Müzede yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin sosyal bilgiler dersindeki başarılarına etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14 (1), 1-32.
  • Başbuğ, S. (2017). Müzede yaratıcı drama yönteminin sosyal bilgiler dersindeki öğrencilerin başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Creswell, J.W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve deseni. (Çev. M. Bütün, S. B. Demir). Ankara: Siyasal. (Orijinal çeviri tarihi, 2013).
  • Çetin, M. (2014) Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitiminde müze ortamının kullanılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Güler, A. (2019). Müzede eğitim öğrenme ortamı olarak müzeler. Buyurgan, S. (Ed.). Müzecilik ve müzede eğitimin tarihsel gelişimi içinde (s.59-87). Ankara: Pegem.
  • Güler, A., Hacıoğlu & M.B., Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin.
  • Güven, A. (2010). İlköğretim okulları sosyal bilgiler dersindeki tarih konularında yaratıcı drama kullanımı. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (11), 454-461. http://dergipark.gov.tr/ataunikkefd/issue/2772/37112 sayfasından erişilmiştir.
  • Hamurculu, Ü. H. (2016). Ankara’daki müzelerde yaratıcı drama etkinlikleri ve Ankara resim heykel müzesinde yaratıcı drama önerisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hooper-Greenhill, E. (1999). Müze ve galeri eğitimi (M. Ö. Evren & E. G. Kapçı, Çev.). Ankara: Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • Koç, İ. (2013) Öğretmenlerin sosyal bilgiler dersinde drama yöntemini uygulama ve drama tekniklerine ilişkin yeterliliklerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Marriam, B. S. (2016). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Turan, S.). Ankara: Nobel. (Orijinal çeviri tarihi, 2013)
  • Metinnam, İ. & Keleşoğlu, S. & Özen, Z. (2014). Sosyal bilgiler eğitiminde yaratıcı dramanın bir yöntem olarak kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Journal of Education and Future, 0 (6), 43-58. http://dergipark.gov.tr/jef/issue/18638/196719 sayfasından erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2004). İlköğretim 1-8. sınıflar türkçe, matematik, sosyal bilgiler, hayat bilgisi ile fen ve teknoloji dersi öğretim programlarında müze ile eğitim. Ankara: MEB.
  • Onur, B. (2013). Müze ve oyun kültürü. Ankara: İmge yayınevi.
  • Oruç, S. & Altın, B. N. (2008). Müze eğitimi ve yaratıcı drama. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (35), 125-141. http://www.acarindex.com/dosyalar/ makale/acarindex-1423874898.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Ödekan, A. & Tezcan Akmehmet, K. (2006). Müze eğitiminin tarihsel gelişimi. İTÜ Dergisi, 3(1), 47-58. http://www.itudergi.itu.edu.tr/index.php/itudergisi_b/article/view/1085 sayfasından erişilmiştir.
  • San, İ. (2018). Yaratıcı drama ve müze. M. Akoğuz (Ed.) Müze eğitim bilimi nasıl gelişti içinde (s. 220-231). İstanbul: Yeni İnsan.
  • Turgut, G. (2015) Sosyal bilgiler dersinde bir eğitim aracı olarak sanal müze kullanımı. Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2003) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, A. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9 (1). https://scholar.google.com/scholar?hl=tr&as_sdt=0%2C5&q=“Yıldırım”+”Geçerlik”&btnG= sayfasından erişilmiştir.
Year 2019, Volume: 14 Issue: 2, 263 - 280, 01.06.2019

Abstract

References

  • Alataş, F. (2008). İlköğretim programında 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından erişilmiştir.
  • Akyüz, G. (2009). Sanayi müzelerinin tarih eğitiminde kullanım durumu: rahmi koç müzesi örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ay, S. & Fidan, N. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersinde müzelerden yararlanmaya ilişkin görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 48 (48), 69-89. dergipark.ulakbim.gov.tr/esosder/article/viev/5000068655sayfasından erişilmiştir.
  • Aykaç, M. (2008). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başbuğ, S. & Adıgüzel, Ö. (2019). Müzede yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin sosyal bilgiler dersindeki başarılarına etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14 (1), 1-32.
  • Başbuğ, S. (2017). Müzede yaratıcı drama yönteminin sosyal bilgiler dersindeki öğrencilerin başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Creswell, J.W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve deseni. (Çev. M. Bütün, S. B. Demir). Ankara: Siyasal. (Orijinal çeviri tarihi, 2013).
  • Çetin, M. (2014) Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitiminde müze ortamının kullanılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Güler, A. (2019). Müzede eğitim öğrenme ortamı olarak müzeler. Buyurgan, S. (Ed.). Müzecilik ve müzede eğitimin tarihsel gelişimi içinde (s.59-87). Ankara: Pegem.
  • Güler, A., Hacıoğlu & M.B., Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin.
  • Güven, A. (2010). İlköğretim okulları sosyal bilgiler dersindeki tarih konularında yaratıcı drama kullanımı. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (11), 454-461. http://dergipark.gov.tr/ataunikkefd/issue/2772/37112 sayfasından erişilmiştir.
  • Hamurculu, Ü. H. (2016). Ankara’daki müzelerde yaratıcı drama etkinlikleri ve Ankara resim heykel müzesinde yaratıcı drama önerisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hooper-Greenhill, E. (1999). Müze ve galeri eğitimi (M. Ö. Evren & E. G. Kapçı, Çev.). Ankara: Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • Koç, İ. (2013) Öğretmenlerin sosyal bilgiler dersinde drama yöntemini uygulama ve drama tekniklerine ilişkin yeterliliklerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Marriam, B. S. (2016). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Turan, S.). Ankara: Nobel. (Orijinal çeviri tarihi, 2013)
  • Metinnam, İ. & Keleşoğlu, S. & Özen, Z. (2014). Sosyal bilgiler eğitiminde yaratıcı dramanın bir yöntem olarak kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Journal of Education and Future, 0 (6), 43-58. http://dergipark.gov.tr/jef/issue/18638/196719 sayfasından erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2004). İlköğretim 1-8. sınıflar türkçe, matematik, sosyal bilgiler, hayat bilgisi ile fen ve teknoloji dersi öğretim programlarında müze ile eğitim. Ankara: MEB.
  • Onur, B. (2013). Müze ve oyun kültürü. Ankara: İmge yayınevi.
  • Oruç, S. & Altın, B. N. (2008). Müze eğitimi ve yaratıcı drama. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (35), 125-141. http://www.acarindex.com/dosyalar/ makale/acarindex-1423874898.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Ödekan, A. & Tezcan Akmehmet, K. (2006). Müze eğitiminin tarihsel gelişimi. İTÜ Dergisi, 3(1), 47-58. http://www.itudergi.itu.edu.tr/index.php/itudergisi_b/article/view/1085 sayfasından erişilmiştir.
  • San, İ. (2018). Yaratıcı drama ve müze. M. Akoğuz (Ed.) Müze eğitim bilimi nasıl gelişti içinde (s. 220-231). İstanbul: Yeni İnsan.
  • Turgut, G. (2015) Sosyal bilgiler dersinde bir eğitim aracı olarak sanal müze kullanımı. Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2003) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, A. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9 (1). https://scholar.google.com/scholar?hl=tr&as_sdt=0%2C5&q=“Yıldırım”+”Geçerlik”&btnG= sayfasından erişilmiştir.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Merve Ulu This is me

Ferah Burgul Adıgüzel This is me

Publication Date June 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Ulu, M., & Burgul Adıgüzel, F. (2019). Müzede Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yaratıcı Dramanın Bir Yöntem Olarak Kullanımına İlişkin Uzman Görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(2), 263-280.