Research Article
BibTex RIS Cite

Çocuk ve Drama Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Niteliklerine İlişkin Çocuk Gelişimi Programı Öğrencilerinin Görüşleri

Year 2019, Volume: 14 Issue: 2, 281 - 296, 01.06.2019

Abstract

Öz

Bu çalışmada üniversitelerin meslek yüksekokulları bünyesinde yer alan Çocuk Gelişimi Programında öğrenim gören öğrencilerin almış oldukları çocuk ve drama dersini veren öğretim elemanlarının niteliklerine ilişkin öğrenci görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama türünde nitel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında üniversitelerin meslek yüksekokulları Çocuk Gelişimi Programlarında öğrenim gören, çocuk ve drama dersi alan öğrenciler oluşturmuştur. Araştırma kapsamında Siirt Üniversitesi’nden 16 öğrenci, Mardin Artuklu Üniversitesi’nden 13 öğrenci, Batman Üniversitesi’nden 28 öğrenci ve Şırnak Üniversitesi’nden 37 öğrenci olmak üzere toplam 94 öğrenciden görüş alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak görüşme formu kullanılmıştır. Bu form araştırmacı tarafından hazırlanmış olup, bir açık uçlu sorudan oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen veriler, içerik analizi ile analiz edilmiştir. Çocuk Gelişimi Programında öğrenim gören öğrenciler tarafından çocuk ve drama dersini veren öğretim elemanlarının niteliklerine ilişkin olarak ortak temalar dışında en çok vurgulanan nitelikler; öğretim elemanının eğlenceli bir kişiliğe sahip olması, yeniliğe açık olması, empati kurabilmesi ve grubun gelişim özelliklerini iyi bilmesi şeklinde olmuştur. Ayrıca dört üniversitede öğrenim gören öğrencilerin en çok vurguladıkları ortak nitelik ise öğretim elemanının iletişim becerisinin güçlü olması gerektiğidir. Sonuç olarak, araştırma kapsamında öğrencilerin belirttikleri öğretim elemanlarının nitelikleri ile Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü tarafından belirlenen Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri kapsamında ele alınan öğretmen yeterliklerinin birçok açıdan örtüştüğü söylenebilir.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2018). Eğitimde yaratıcı drama. (1. Baskı) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Başbuğ, S. ve Adıgüzel, Ö. (2019). Müzede yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin sosyal bilgiler dersindeki başarılarına etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1), 1-32
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (3. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çetingöz, D. (2012). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemi kullanmaya yönelik özyeterlilkleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(2012), 131-142.
  • Kara, Ö.T. (2014). Drama lideri olarak Türkçe öğretmeni. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 339-360.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. (28. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Kasapoğlu, H. (2019). Etkili bir yaratıcı drama liderinin sahip olması gereken özellikler: Katılımcı görüşlerinin nitel analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 106-122. doi:10.16986/HUJE.2018040671.
  • Keleşoğlu, S. ve Metinnam, İ. (2018). Yaratıcı drama eğitmenlerinin sosyal adalet tutumlarının incelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 13(2), 189-198.
  • McCaslin, N. (2016). Yaratıcı drama: sınıf içinde ve dışında. (Çev. Ed. Pınar Özdemir Şimşek), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (Eserin orjinali 2006’da yayımlandı).
  • MEB (2006). Temel eğitime destek projesi “öğretmen eğitimi bileşeni”. Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 69(2590), 1491-1540.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Okvuran, A. (2003). Drama öğretmeninin yeterlikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36 (1-2), 81-87.
  • Ören, M. (2008). Okul öncesinde yaratıcılık ve drama eğitimi, A. Öztürk (Ed.). Okulöncesinde yaratıcılığın geliştirilmesi (s. 39-59). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün ve S.B. Demir). Ankara: Pegem A Yayıncılık. (Eserin orjinali 2002’de yayımlandı). Tutuman, O. Y. (2011). Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Üstündağ, T. (2009). Dramada program geliştirme. A. Öztürk (Ed.). İlköğretimde drama (s. 75-97). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2019, Volume: 14 Issue: 2, 281 - 296, 01.06.2019

Abstract

References

  • Adıgüzel, Ö. (2018). Eğitimde yaratıcı drama. (1. Baskı) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Başbuğ, S. ve Adıgüzel, Ö. (2019). Müzede yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin sosyal bilgiler dersindeki başarılarına etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1), 1-32
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (3. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çetingöz, D. (2012). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemi kullanmaya yönelik özyeterlilkleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(2012), 131-142.
  • Kara, Ö.T. (2014). Drama lideri olarak Türkçe öğretmeni. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 339-360.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. (28. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Kasapoğlu, H. (2019). Etkili bir yaratıcı drama liderinin sahip olması gereken özellikler: Katılımcı görüşlerinin nitel analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 106-122. doi:10.16986/HUJE.2018040671.
  • Keleşoğlu, S. ve Metinnam, İ. (2018). Yaratıcı drama eğitmenlerinin sosyal adalet tutumlarının incelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 13(2), 189-198.
  • McCaslin, N. (2016). Yaratıcı drama: sınıf içinde ve dışında. (Çev. Ed. Pınar Özdemir Şimşek), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (Eserin orjinali 2006’da yayımlandı).
  • MEB (2006). Temel eğitime destek projesi “öğretmen eğitimi bileşeni”. Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 69(2590), 1491-1540.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Okvuran, A. (2003). Drama öğretmeninin yeterlikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36 (1-2), 81-87.
  • Ören, M. (2008). Okul öncesinde yaratıcılık ve drama eğitimi, A. Öztürk (Ed.). Okulöncesinde yaratıcılığın geliştirilmesi (s. 39-59). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün ve S.B. Demir). Ankara: Pegem A Yayıncılık. (Eserin orjinali 2002’de yayımlandı). Tutuman, O. Y. (2011). Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Üstündağ, T. (2009). Dramada program geliştirme. A. Öztürk (Ed.). İlköğretimde drama (s. 75-97). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Ömer Nayci This is me

Publication Date June 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Nayci, Ö. (2019). Çocuk ve Drama Dersi Veren Öğretim Elemanlarının Niteliklerine İlişkin Çocuk Gelişimi Programı Öğrencilerinin Görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(2), 281-296.