Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Matematik  ğretmeni Adaylarının Yaratıcı Drama Temelinde Hazırladıkları Ders Planlarının İncelenmesi

Year 2022, Volume: 17 Issue: 1, 41 - 58, 15.01.2022

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ortaokul matematik öğretmeni adaylarının yaratıcı drama eğitimlerinden sonra hazırladıkları ders planlarının değerlendirilmesi ve planları hazırlarken karşılaştıkları zorlukların belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu lisans programlarının son senesinde öğrenim gören 32 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Durum çalışması olarak yapılandırılan çalışmada veriler öğretmen adaylarının hazırladıkları ders planları ve plan hazırlarken zorlandıkları noktaları belirlemek için hazırlanan görüşme formundan elde edilmiştir. Ders planlarının değerlendirilmesinde Drama Ders Planı Rubriği kullanılmıştır. Verilerin analizi için betimsel ve içerik analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, ders planlarında ele alınan matematik konularının yoğun olarak 6. sınıf seviyesinde sayılar ve işlemler öğrenme alanında olduğu görülmüştür. Değerlendirme rubriğinin ölçütlerinden; dil, kazanımlar, katılıcılar, materyal için çoğunlukla çok yeterli ve kısmen yeterli; etkinlikler ölçütünde ise planlardan 2 tanesi çok yeterli, 14 tanesi de kısmen yeterli olarak bulunmuştur. Isınma aşaması için ders planlarının çoğunun istenilen ölçütte tasarlandığı, canlandırma aşamasında ise bazı sınırlılıklar ve eksiklikleri olduğu belirlenmiştir. Bunun yanında planlarda dramatik kurgunun bileşenlerinin hiç ele alınmadığı ya da eksik olarak ele alındığı görülmüştür. Değerlendirme aşamasında ise, planların çoğu kısmen yeterli olarak değerlendirilmiştir. Öğretmen adayları, uygun etkinlik yazmada, dramatik kurguyu oluşturmakta ve matematik kazanımlarını drama ile bütünleştirmekte zorlandıklarını belirtmişlerdir.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2008). Türkiye’de eğitimde yaratıcı dramanın yakın tarihi, Yaratıcı Drama Dergisi, 1, 5,7-28.
  • Adıgüzel, Ö. (2018). Eğitimde yaratıcı drama. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
  • Alacapınar, G. ve Uysal, H. (2020), A meta-analysis of the effectiveness of the method of creative drama in math courses in regard to student scores in achievement, attitude and retention. Research in Pedagogy, 10(2), 265-284.
  • Akar Romer, S. ve Somers, J. (2011). Hümanist ilköğretim programları için ilköğretimde drama: kuram ve uygulama. Pegem Akademi: Ankara.
  • Aktaş- Arnas (2020). Eğitimde Drama Etkinliklerinini Planlanması.Y. Aktaş-Arnas ve Ö. Adıgüzel(Ed), Erken Çoçukluk Eğitiminde Drama (1.baskı) içinde (ss.101-114). Ankara: Pegem Akademi.
  • Andersen, C. (2004) Learning in “As-If” worlds: Cognition in drama in education. Theory into Practice, 43(4), 281-286. DOI: 10.1207/s15430421tip4304_6
  • Baldwin, P. (2008). The Primary drama handbook. Savage: London.
  • Baldwin, P. (2009). School improvement through drama. London: Bloomsbury Publishing Plc.
  • Bolton, G. (1980). Theatre form in drama teaching. K. Robinson (Ed.) Exploring theatre and education içinde (ss. 71-87). London: Heinemann.
  • Bolton, G. (1984). Drama as education. London: Longmans.
  • Bowell, P. ve Heep, B. S. (2019). Süreçsel Dramada Planlama Öğretimin ve Öğrenmenin Zenginleştirilmesi (İkinci Baskıdan Çeviri) (Çev. G. Sivrikaya, F. Güzey, C. Karadeniz ve G.Portakal; Ed. Ö. Adıgüzel), Ankara: Pegem Akademi,
  • Cantürk-Günhan, B. (2016). Türkiye’de uygulanan drama temelli eğitimin matematik başarısına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 8 (2), 145-162
  • Çetingöz, D. ve Cantürk-Günhan, B. (2011). Drama uygulamalarının okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının drama etkinlikleri planlama becerilerine yönelik görüşleri üzerindeki etkileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 89-99.
  • Gedik, Ö. (2014). Yaratıcı drama yönteminin matematik dersinde öğrencilerin farklı öğrenme düzeylerine ve öz-yeterlik algılarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla, Muğla Üniversitesi.
  • Gümüş, H. G. (2017). Matematik öğretiminde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin başarılarına, tutumlarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi. Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Heathcote, D., & Bolton, G. (1995). Drama for learning: Dorothy Heathcote’s Mantle of the Expert approach to education. Portsmouth, NH: Heinemann
  • Korkut, P. (2018) The construction and pilot application of a scoring rubric for creative drama lesson planning. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 23(1), 114-125.Doi:10. 1080/13569783.2017.1396211
  • Korkut, P. (2020). Drama ders planı rubriği’nin öğrencilerin görüşleri ve yaşantıları doğrultusunda güncelleştirilmesi ve eğitsel değerinin araştırılması. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(1), 35-62.
  • McCaslin, N. (2016). Sınıf içinde ve dışında yaratıcı drama (P. Özdemir Şimşek, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • McNaughton, M.J. (2010) Educational drama in education for sustainable development: ecopedagogy in action, Pedagogy, Culture & Society, 18:3, 289-308, DOI: 10.1080/14681366.2010.505460
  • McNaughton, M. J. (2004). Educational drama in the teaching of education for sustainability. Environmental Education Research, 10(2), 139-155. https://doi.org/10.1080/13504620242000198140.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • MEB (2003). Millî Eğitim Bakanlığı eğitim ve öğretim çalışmalarının plânlı yürütülmesine ilişkin yönerge. Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 2551, 438-448.
  • MEB (2005). Millî Eğitim Bakanlığı eğitim ve öğretim çalışmalarının plânlı yürütülmesine ilişkin yönergede değişiklik yapılmasına dair yönerge. Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 2575, 603-604.
  • MEB (2009). İlköğretim matematik dersi 6.-8. sınıflar öğretim programı. Ankara.
  • Metinnam, İ. (2019). Sınıf öğretmenliği adaylarının yaratıcı drama oturumu planlama sürecinde yaşadıkları sorunların incelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(2), 2019-242. Doi: 10.21612/yader.2019.013.
  • Oliva, Peter F. (2005). Developing the curriculum. Boston: Pearson Education Inc
  • Ozsoy, N. (2010) Matematik ogretiminde alternatif etkinlikler yaratıcı drama uygulamaları. Aydın: Adnan Menderes Universitesi.
  • O’Toole, J. ve O’Mara, J. (2007). Proteus, the giant at the door: Drama and theater in the curriculum. L. Bresler (Ed.), International handbook of research in arts education (ss. 203–218). The Netherlands: Dordrecht.
  • Üstündağ, T. (1998). Yaratıcı drama eğitim programının öğeleri, Eğitim ve Bilim, 22 (107), 28-35.
  • Tan, Ş., Kayabaşı, Y. ve Erdoğan, A.(2003). Öğretimi planlama ve değerlendirme, (4.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taylor, P. (2003). The drama classroom: Action, reflection, transformation. London and Newyork: RoutledgeFalmer.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldız, E. ve Adıgüzel, Ö. (2020). Yaratıcı dramayı yöntem olarak kullanmak: Matematik öğretiminde öğretmen görüşleri, Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, C.2(2), 109-135
  • Wagner, B.J. (1998). Educational drama and language arts: What research shows. Portsmouth, NH: Heinemann.
Year 2022, Volume: 17 Issue: 1, 41 - 58, 15.01.2022

Abstract

References

  • Adıgüzel, Ö. (2008). Türkiye’de eğitimde yaratıcı dramanın yakın tarihi, Yaratıcı Drama Dergisi, 1, 5,7-28.
  • Adıgüzel, Ö. (2018). Eğitimde yaratıcı drama. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
  • Alacapınar, G. ve Uysal, H. (2020), A meta-analysis of the effectiveness of the method of creative drama in math courses in regard to student scores in achievement, attitude and retention. Research in Pedagogy, 10(2), 265-284.
  • Akar Romer, S. ve Somers, J. (2011). Hümanist ilköğretim programları için ilköğretimde drama: kuram ve uygulama. Pegem Akademi: Ankara.
  • Aktaş- Arnas (2020). Eğitimde Drama Etkinliklerinini Planlanması.Y. Aktaş-Arnas ve Ö. Adıgüzel(Ed), Erken Çoçukluk Eğitiminde Drama (1.baskı) içinde (ss.101-114). Ankara: Pegem Akademi.
  • Andersen, C. (2004) Learning in “As-If” worlds: Cognition in drama in education. Theory into Practice, 43(4), 281-286. DOI: 10.1207/s15430421tip4304_6
  • Baldwin, P. (2008). The Primary drama handbook. Savage: London.
  • Baldwin, P. (2009). School improvement through drama. London: Bloomsbury Publishing Plc.
  • Bolton, G. (1980). Theatre form in drama teaching. K. Robinson (Ed.) Exploring theatre and education içinde (ss. 71-87). London: Heinemann.
  • Bolton, G. (1984). Drama as education. London: Longmans.
  • Bowell, P. ve Heep, B. S. (2019). Süreçsel Dramada Planlama Öğretimin ve Öğrenmenin Zenginleştirilmesi (İkinci Baskıdan Çeviri) (Çev. G. Sivrikaya, F. Güzey, C. Karadeniz ve G.Portakal; Ed. Ö. Adıgüzel), Ankara: Pegem Akademi,
  • Cantürk-Günhan, B. (2016). Türkiye’de uygulanan drama temelli eğitimin matematik başarısına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 8 (2), 145-162
  • Çetingöz, D. ve Cantürk-Günhan, B. (2011). Drama uygulamalarının okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının drama etkinlikleri planlama becerilerine yönelik görüşleri üzerindeki etkileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 89-99.
  • Gedik, Ö. (2014). Yaratıcı drama yönteminin matematik dersinde öğrencilerin farklı öğrenme düzeylerine ve öz-yeterlik algılarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla, Muğla Üniversitesi.
  • Gümüş, H. G. (2017). Matematik öğretiminde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin başarılarına, tutumlarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi. Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Heathcote, D., & Bolton, G. (1995). Drama for learning: Dorothy Heathcote’s Mantle of the Expert approach to education. Portsmouth, NH: Heinemann
  • Korkut, P. (2018) The construction and pilot application of a scoring rubric for creative drama lesson planning. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 23(1), 114-125.Doi:10. 1080/13569783.2017.1396211
  • Korkut, P. (2020). Drama ders planı rubriği’nin öğrencilerin görüşleri ve yaşantıları doğrultusunda güncelleştirilmesi ve eğitsel değerinin araştırılması. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(1), 35-62.
  • McCaslin, N. (2016). Sınıf içinde ve dışında yaratıcı drama (P. Özdemir Şimşek, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • McNaughton, M.J. (2010) Educational drama in education for sustainable development: ecopedagogy in action, Pedagogy, Culture & Society, 18:3, 289-308, DOI: 10.1080/14681366.2010.505460
  • McNaughton, M. J. (2004). Educational drama in the teaching of education for sustainability. Environmental Education Research, 10(2), 139-155. https://doi.org/10.1080/13504620242000198140.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • MEB (2003). Millî Eğitim Bakanlığı eğitim ve öğretim çalışmalarının plânlı yürütülmesine ilişkin yönerge. Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 2551, 438-448.
  • MEB (2005). Millî Eğitim Bakanlığı eğitim ve öğretim çalışmalarının plânlı yürütülmesine ilişkin yönergede değişiklik yapılmasına dair yönerge. Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 2575, 603-604.
  • MEB (2009). İlköğretim matematik dersi 6.-8. sınıflar öğretim programı. Ankara.
  • Metinnam, İ. (2019). Sınıf öğretmenliği adaylarının yaratıcı drama oturumu planlama sürecinde yaşadıkları sorunların incelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(2), 2019-242. Doi: 10.21612/yader.2019.013.
  • Oliva, Peter F. (2005). Developing the curriculum. Boston: Pearson Education Inc
  • Ozsoy, N. (2010) Matematik ogretiminde alternatif etkinlikler yaratıcı drama uygulamaları. Aydın: Adnan Menderes Universitesi.
  • O’Toole, J. ve O’Mara, J. (2007). Proteus, the giant at the door: Drama and theater in the curriculum. L. Bresler (Ed.), International handbook of research in arts education (ss. 203–218). The Netherlands: Dordrecht.
  • Üstündağ, T. (1998). Yaratıcı drama eğitim programının öğeleri, Eğitim ve Bilim, 22 (107), 28-35.
  • Tan, Ş., Kayabaşı, Y. ve Erdoğan, A.(2003). Öğretimi planlama ve değerlendirme, (4.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taylor, P. (2003). The drama classroom: Action, reflection, transformation. London and Newyork: RoutledgeFalmer.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldız, E. ve Adıgüzel, Ö. (2020). Yaratıcı dramayı yöntem olarak kullanmak: Matematik öğretiminde öğretmen görüşleri, Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, C.2(2), 109-135
  • Wagner, B.J. (1998). Educational drama and language arts: What research shows. Portsmouth, NH: Heinemann.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Zeynep Sonay Ay This is me

Publication Date January 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 17 Issue: 1

Cite

APA Ay, Z. S. (2022). Ortaokul Matematik  ğretmeni Adaylarının Yaratıcı Drama Temelinde Hazırladıkları Ders Planlarının İncelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 17(1), 41-58.