Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerin drama kavramına, dramanın amacına, bir yöntem olarak dramanın öğrenme-öğretme sürecinde kullanımına ve drama uygulamaları yoluyla öğrencilerde geliştirilebilecek becerilere ilişkin görüşlerinin ortaya konmasıdır. Olgubilim deseni ile tasarlanan araştırmada görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Olasılığa dayalı olmayan örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile gönüllülük esasına göre belirlenen 16 öğretmen ile araştırma yürütülmüştür. Görüşmelerde çalışmaya katılan öğretmenlerin cinsiyet, mesleki kıdem, mezun olunan fakülte ve lisans eğitimi sırasında drama dersi alma durumuna ilişkin kişisel bilgilerini belirlemeye yönelik sorulara ve öğretmenlerin drama kavramına ve amacına, öğrenme-öğretme sürecinde drama yöntemini kullanma durumuna ve dramanın öğrencilere kazandırdığı becerilere ilişkin görüşlerini belirlemeyi amaçlayan dört açık uçlu soruya yer verilmiştir. Araştırmanın verileri içerik analizi tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre; sınıf öğretmenleri dramayı “Canlandırma, oyunlaştırma, tiyatro, kendini ifade etme şekli, yaşayarak öğrenme ve öyküleştirme” olarak tanımlamıştır. Öğretmenler dramanın amacını “Öğrenmeyi kolaylaştırmak, eğitimi eğlenceli hale getirmek, öğrenilenlerin kalıcılığını artırmak, öğrenilenleri pekiştirmek, olayları somutlaştırmak, gerçek hayat ile bağlantı kurdurmak” şeklinde açıklamıştır. Öğretmenler dramayı kullandıkları durumları “Öğrenilenlerin kalıcılığını artırmak, bir durumu canlandırmak, çocukların ilgisini çekmek, yaşama yakınlık katmak” olarak ifade ederken kullanmadıkları durumları “Drama için uygun mekân ve araç-gereç olmadığı için, müfredat yetişmediği için, drama konusunda yetersiz hissettiği için, müfredat uygun olmadığı için” olarak ifade etmişlerdir. Öğretmenler, drama yönteminin öğrencilere “Empati becerisi, sosyal beceriler, iletişim becerisi, sorumluluk bilinci” gibi duyuşsal; “Yaratıcılık, olayları değerlendirme, olayları kavrama, farklı bakış acıları edinme, eleştirel düşünme, problem çözme” gibi bilişsel ve “Koordinasyon, tüm bedenini etkin kullanma ve vücut diliyle kendini ifade etme” gibi psikomotor beceriler kazandırdığını ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 9, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 20 Issue: 1 |