Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmenlerinin Drama Kavramına İlişkin Görüşleri

Year 2025, Volume: 20 Issue: 1, 83 - 99, 09.07.2025

Abstract

Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerin drama kavramına, dramanın amacına, bir yöntem olarak dramanın öğrenme-öğretme sürecinde kullanımına ve drama uygulamaları yoluyla öğrencilerde geliştirilebilecek becerilere ilişkin görüşlerinin ortaya konmasıdır. Olgubilim deseni ile tasarlanan araştırmada görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Olasılığa dayalı olmayan örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile gönüllülük esasına göre belirlenen 16 öğretmen ile araştırma yürütülmüştür. Görüşmelerde çalışmaya katılan öğretmenlerin cinsiyet, mesleki kıdem, mezun olunan fakülte ve lisans eğitimi sırasında drama dersi alma durumuna ilişkin kişisel bilgilerini belirlemeye yönelik sorulara ve öğretmenlerin drama kavramına ve amacına, öğrenme-öğretme sürecinde drama yöntemini kullanma durumuna ve dramanın öğrencilere kazandırdığı becerilere ilişkin görüşlerini belirlemeyi amaçlayan dört açık uçlu soruya yer verilmiştir. Araştırmanın verileri içerik analizi tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre; sınıf öğretmenleri dramayı “Canlandırma, oyunlaştırma, tiyatro, kendini ifade etme şekli, yaşayarak öğrenme ve öyküleştirme” olarak tanımlamıştır. Öğretmenler dramanın amacını “Öğrenmeyi kolaylaştırmak, eğitimi eğlenceli hale getirmek, öğrenilenlerin kalıcılığını artırmak, öğrenilenleri pekiştirmek, olayları somutlaştırmak, gerçek hayat ile bağlantı kurdurmak” şeklinde açıklamıştır. Öğretmenler dramayı kullandıkları durumları “Öğrenilenlerin kalıcılığını artırmak, bir durumu canlandırmak, çocukların ilgisini çekmek, yaşama yakınlık katmak” olarak ifade ederken kullanmadıkları durumları “Drama için uygun mekân ve araç-gereç olmadığı için, müfredat yetişmediği için, drama konusunda yetersiz hissettiği için, müfredat uygun olmadığı için” olarak ifade etmişlerdir. Öğretmenler, drama yönteminin öğrencilere “Empati becerisi, sosyal beceriler, iletişim becerisi, sorumluluk bilinci” gibi duyuşsal; “Yaratıcılık, olayları değerlendirme, olayları kavrama, farklı bakış acıları edinme, eleştirel düşünme, problem çözme” gibi bilişsel ve “Koordinasyon, tüm bedenini etkin kullanma ve vücut diliyle kendini ifade etme” gibi psikomotor beceriler kazandırdığını ifade etmişlerdir.

References

  • Abbott, P. (2014). Primary school drama: Enhancing trainee teachers’ confidence and subject knowledge [Doktora tezi]. University of Worcester.
  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17–30.
  • Adıgüzel, Ö. (2020). Eğitimde yaratıcı drama. Yapı Kredi Yayınları.
  • Annarella, L. A. (1992). Creative drama in the classroom (ED391206). ERIC. https://eric.ed.gov/?id= ED391206
  • Ay, S. (1997). Yabancı dil öğretiminde dramanın kullanımı [Yüksek Lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma. Pegem Yayınevi.
  • Bingöl, K. T. (2015). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinin drama tekniğiyle işlenmesinin akademik başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi [Yüksek Lisans tezi]. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi.
  • Brown, V. (2017). Drama as a valuable learning medium in early childhood. Arts Education Policy Review, 118(3), 164–171.

Year 2025, Volume: 20 Issue: 1, 83 - 99, 09.07.2025

Abstract

References

  • Abbott, P. (2014). Primary school drama: Enhancing trainee teachers’ confidence and subject knowledge [Doktora tezi]. University of Worcester.
  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17–30.
  • Adıgüzel, Ö. (2020). Eğitimde yaratıcı drama. Yapı Kredi Yayınları.
  • Annarella, L. A. (1992). Creative drama in the classroom (ED391206). ERIC. https://eric.ed.gov/?id= ED391206
  • Ay, S. (1997). Yabancı dil öğretiminde dramanın kullanımı [Yüksek Lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma. Pegem Yayınevi.
  • Bingöl, K. T. (2015). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinin drama tekniğiyle işlenmesinin akademik başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi [Yüksek Lisans tezi]. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi.
  • Brown, V. (2017). Drama as a valuable learning medium in early childhood. Arts Education Policy Review, 118(3), 164–171.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Esin Hazar

Publication Date July 9, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 20 Issue: 1

Cite

APA Hazar, E. (2025). Sınıf Öğretmenlerinin Drama Kavramına İlişkin Görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 20(1), 83-99.