Research Article
BibTex RIS Cite

ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN ÇALIŞMA DENEYİMLERİ: BANDIRMA ONYEDİ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2021, , 312 - 334, 31.12.2021
https://doi.org/10.11611/yead.1026651

Abstract

Bu araştırma ile yükseköğretiminde Türkiye’yi tercih eden ve işgücü piyasasında yer alan uluslararası öğrencilerin çalışma koşullarına dair deneyim ve sorunlarının ortaya koyulması amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması, veri toplama aracı olarak ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Derinlemesine mülakat tekniğinin kullanıldığı bu çalışmada farklı bölüm ve eğitim seviyelerinde olan 12 uluslararası öğrenciye ulaşılmıştır. Çalışma grubu belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Ölçüt örneklemede Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesinde okuyan, farklı ülkelerden gelmiş ve çalışan ya da Türkiye’ye geldiğinden beri en az bir işte çalışmış uluslararası öğrenciler seçilmiştir. Araştırma verileri ATLAS.ti 9 nitel veri analizi programında içerik analizi yapılarak incelenmiştir. Araştırmaya göre öğrencilerin ekonomik yetersizlik, dil becerilerini arttırmak ya da tecrübe kazanmak gibi nedenlerle ağırlıklı olarak hizmet sektöründe yarı zamanlı işlerde çalıştıkları gözlenmiştir. Ancak öğrencilerin vasıf gerektirmeyen düşük ücretli, uzun çalışma saatlerini içeren işlerde çalıştığı, işverenler tarafından kimi zaman ücretlerinin tam ödenmediği de araştırma neticesinde tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucunda ise, öğrencilerin eğitim için Türkiye’yi ve okuduğu üniversiteyi tercih etmeleri, çalışma hayatına katılmaları, çalışma koşulları ve Türkiye’ye uyumları ile ilgili en büyük belirleyicinin ekonomik etkenler olduğu ortaya çıkmaktadır.

References

  • Baş, H. & Eti, S. (2020) “Türkiye’de Uluslararası Öğrencilerin İstihdamı: Hukuki Boyut ve Koşullara Dair Bir Araştırma”, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 20 (46) , 105-132.
  • Bayramdurdyyeva, G. (2019) “Uluslararası Öğrencilerin Başarılarını Etkileyen Faktörler”, Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, Erciyes Üniversitesi Edebiyat Fakültesi II. Dil ve Kültür Çalışmaları Öğrenci Sempozyumu, 509-524.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak, E.K., Aygün, Ö.E., Karadeniz Ş., Demirel, F. (2013) “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, 15. Baskı, Ankara, Pegem Akademi.
  • Ergin, G. & Türk, F. (2010) “Türkiye’de Öğrenim Gören Orta Asyalı Öğrenciler”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2 (1) , 35-41.
  • Gümüş. N. & Onurlubaş, E., (2019) “Uluslararası Öğrencilerin Tüketim Harcamalarının Şehir Ekonomisine Katkısının İncelenmesi: Kastamonu Üniversitesi Örneği”, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 174-192.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018) “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Felsefe-Yöntem-Analiz” 5. Baskı, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Karataş, Z. (2015) “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1): 62-80.
  • Kuroda, K., Sugimura, M., Kitamura, Y., Asada S., (2018) “Paper Commissioned For The 2019 Global Education Monitoring Report, Migration, Displacement and Education: Building Bridges, Not Walls”, s.3, https://www.jica.go.jp/jica-ri/publication/other/l75nbg000010mg5u-att/Background_Kuroda.pdf, (28.10.2021).
  • Nous Group (2019) “International Higher Education Student Flows”, https://internationaleducation.gov.au/international-network/australia/InternationalStrategy/EGIProjects/Documents/Global%20student%20mobility_Final%20report.pdf, (31.10.2021).
  • OECD (2021) Education at a Glance 2021, https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/b35a14e5-en.pdf?expires=1636970360&id=id&accname=guest&checksum=BB5B9CA1DE0D240B09C1118E5D31DF63, (19.10.2021).
  • Paksoy, H. M., Paksoy, S. & Özçalıcı, M. (2012). “Türkiye’de Yüksek Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Sorunları: GAP Bölgesi Üniversiteleri Örneği”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (2) , 85-94.
  • Resmi Gazete (2016), “6735 Sayılı Uluslararası İşgücü Kanunu” https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/08/20160813-1.htm, (31.10.2021).
  • Snoubar, Y. (2017) “International Students in Turkey: Research On Problems Experienced and Social Service Requirements”, The Journal of International Social Research, 10(50): 800-808.
  • StudyinTurkey (2021) “Higher Education in Numbers, Number of International Students by Years”, https://www.studyinturkey.gov.tr/StudyinTurkey/_PartStatistic, (31.10.2021).
  • Süygün, M. S. & Kaplan, F. (2021) “Uluslararası Öğrencilerle Uluslararası Ticaret”, Gümrük ve Ticaret Dergisi, 8 (25) , 25-35.
  • Şanlı, E. & Poyraz, Y. (2018) “Uluslararası Öğrencilerin Yalnızlık Düzeyleri”, Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2 (3) , 49-58.
  • Şeker, B. D. , Akman, E. (2016) "Uluslararası Öğrencilerin Psikolojik ve Sosyokültürel Süreçleri", Cukurova Medical Journal 41, 504-514.
  • Taghisoylu, R. (2020) “Nitel Bir Araştırma Tekniği Olarak: Durum Çalışması”, International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, (Issn:2630-631X) 6(33): 1161-1167.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2013) “Onuncu Kalkınma Planı 2014-2018”, 2013, s.5, https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Onuncu-Kalk%C4%B1nma-Plan%C4%B1-2014-2018.pdf, (17.10.2021).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2015) “Yükseköğretimin Uluslararasılaşması Çerçevesinde Türk Üniversitelerinin Uluslararası Öğrenciler İçin Çekim Merkezi Haline Getirilmesi”, https://sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Yuksekogretimin_Uluslararai%C4%B1lasmasi_Cercevesinde_Turk_Universitelerinin_Uluslararasi_Ogrenciler_Icin_Cekim_Merkezi_Haline_Getirilmesi_Arastirma_Projesi_Raporu.pdf, (17.10.2021).
  • Topal, F. & Tauscher, S. (2020) “Uluslararası Öğrencilerin Akademik ve Sosyal Yaşamlarında Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine İnceleme”, Akademik İncelemeler Dergisi, 15 (1) , 309-344.
  • UNESCO (2021) http://uis.unesco.org/en/glossary-term/international-or-internationally-mobile-students, (19.10.2021).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021) “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”, 12. Baskı, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Yontar, İ. G. (2019) “Türkiye Bursları Kapsamında Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Üniversite Yaşamına Uyumu: Bir Devlet Üniversitesi Örneği”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (1) , 242-262.
  • YÖK (2012) “Yurtdışından Öğrenci Kabulüne İlişkin Esaslar” https://www.yok.gov.tr/Documents/Ogrenci/yurtdisindan_ogrenci_kabulune_iliskin_esaslar_01042021.pdf, (27.10.2021).
  • YÖK (2017), “Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Strateji Belgesi 2018-2022”, https://www.yok.gov.tr/Documents/AnaSayfa/Yuksekogretimde_Uluslararasilasma_Strateji_Belgesi_2018_2022.pdf, (27.10.2021).
  • YÖK (2021) https://istatistik.yok.gov.tr/, (27.10.2021).

WORKING EXPERIENCES OF INTERNATIONAL STUDENTS: A RESEARCH ON BANDIRMA ONYEDI EYLUL UNIVERSITY STUDENTS

Year 2021, , 312 - 334, 31.12.2021
https://doi.org/10.11611/yead.1026651

Abstract

This study was conducted to determine the experiences and problems of international students during their process of higher education and employment in Turkey. The case study method as a qualitative research design and semi-structured interview form were used as data collection tools during this study. In this study, an in-depth interview technique was used. The 12 international students from different educational levels and departments participated in interviews. The criterion sampling from a purposive sampling method was used in the study. In criterion sampling, international students of Bandırma Onyedi Eylul University who have a current job or had at least once since coming to Turkey were selected. The research data were analyzed in ATLAS.ti 9 qualitative data analysis program by doing content analysis. According to the research, it has been observed that students generally work part-time jobs in the service sector because of economic reasons, improving language or gaining experience. On the other hand, as a result of the research, it has been determined that the students work in low paid jobs and long working hours that do not require any qualifications where even they have not fully been paid by their employers sometimes. As a result of the research, in the case of Turkey, it is revealed that economic factors are the prominent determinant of students' educational and academic preference for university and country, participation in the job market and their working conditions and also adaptation process.

References

  • Baş, H. & Eti, S. (2020) “Türkiye’de Uluslararası Öğrencilerin İstihdamı: Hukuki Boyut ve Koşullara Dair Bir Araştırma”, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 20 (46) , 105-132.
  • Bayramdurdyyeva, G. (2019) “Uluslararası Öğrencilerin Başarılarını Etkileyen Faktörler”, Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, Erciyes Üniversitesi Edebiyat Fakültesi II. Dil ve Kültür Çalışmaları Öğrenci Sempozyumu, 509-524.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak, E.K., Aygün, Ö.E., Karadeniz Ş., Demirel, F. (2013) “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, 15. Baskı, Ankara, Pegem Akademi.
  • Ergin, G. & Türk, F. (2010) “Türkiye’de Öğrenim Gören Orta Asyalı Öğrenciler”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2 (1) , 35-41.
  • Gümüş. N. & Onurlubaş, E., (2019) “Uluslararası Öğrencilerin Tüketim Harcamalarının Şehir Ekonomisine Katkısının İncelenmesi: Kastamonu Üniversitesi Örneği”, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 174-192.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018) “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Felsefe-Yöntem-Analiz” 5. Baskı, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Karataş, Z. (2015) “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1): 62-80.
  • Kuroda, K., Sugimura, M., Kitamura, Y., Asada S., (2018) “Paper Commissioned For The 2019 Global Education Monitoring Report, Migration, Displacement and Education: Building Bridges, Not Walls”, s.3, https://www.jica.go.jp/jica-ri/publication/other/l75nbg000010mg5u-att/Background_Kuroda.pdf, (28.10.2021).
  • Nous Group (2019) “International Higher Education Student Flows”, https://internationaleducation.gov.au/international-network/australia/InternationalStrategy/EGIProjects/Documents/Global%20student%20mobility_Final%20report.pdf, (31.10.2021).
  • OECD (2021) Education at a Glance 2021, https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/b35a14e5-en.pdf?expires=1636970360&id=id&accname=guest&checksum=BB5B9CA1DE0D240B09C1118E5D31DF63, (19.10.2021).
  • Paksoy, H. M., Paksoy, S. & Özçalıcı, M. (2012). “Türkiye’de Yüksek Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Sorunları: GAP Bölgesi Üniversiteleri Örneği”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (2) , 85-94.
  • Resmi Gazete (2016), “6735 Sayılı Uluslararası İşgücü Kanunu” https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/08/20160813-1.htm, (31.10.2021).
  • Snoubar, Y. (2017) “International Students in Turkey: Research On Problems Experienced and Social Service Requirements”, The Journal of International Social Research, 10(50): 800-808.
  • StudyinTurkey (2021) “Higher Education in Numbers, Number of International Students by Years”, https://www.studyinturkey.gov.tr/StudyinTurkey/_PartStatistic, (31.10.2021).
  • Süygün, M. S. & Kaplan, F. (2021) “Uluslararası Öğrencilerle Uluslararası Ticaret”, Gümrük ve Ticaret Dergisi, 8 (25) , 25-35.
  • Şanlı, E. & Poyraz, Y. (2018) “Uluslararası Öğrencilerin Yalnızlık Düzeyleri”, Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2 (3) , 49-58.
  • Şeker, B. D. , Akman, E. (2016) "Uluslararası Öğrencilerin Psikolojik ve Sosyokültürel Süreçleri", Cukurova Medical Journal 41, 504-514.
  • Taghisoylu, R. (2020) “Nitel Bir Araştırma Tekniği Olarak: Durum Çalışması”, International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, (Issn:2630-631X) 6(33): 1161-1167.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2013) “Onuncu Kalkınma Planı 2014-2018”, 2013, s.5, https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Onuncu-Kalk%C4%B1nma-Plan%C4%B1-2014-2018.pdf, (17.10.2021).
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2015) “Yükseköğretimin Uluslararasılaşması Çerçevesinde Türk Üniversitelerinin Uluslararası Öğrenciler İçin Çekim Merkezi Haline Getirilmesi”, https://sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Yuksekogretimin_Uluslararai%C4%B1lasmasi_Cercevesinde_Turk_Universitelerinin_Uluslararasi_Ogrenciler_Icin_Cekim_Merkezi_Haline_Getirilmesi_Arastirma_Projesi_Raporu.pdf, (17.10.2021).
  • Topal, F. & Tauscher, S. (2020) “Uluslararası Öğrencilerin Akademik ve Sosyal Yaşamlarında Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine İnceleme”, Akademik İncelemeler Dergisi, 15 (1) , 309-344.
  • UNESCO (2021) http://uis.unesco.org/en/glossary-term/international-or-internationally-mobile-students, (19.10.2021).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021) “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”, 12. Baskı, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Yontar, İ. G. (2019) “Türkiye Bursları Kapsamında Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Üniversite Yaşamına Uyumu: Bir Devlet Üniversitesi Örneği”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (1) , 242-262.
  • YÖK (2012) “Yurtdışından Öğrenci Kabulüne İlişkin Esaslar” https://www.yok.gov.tr/Documents/Ogrenci/yurtdisindan_ogrenci_kabulune_iliskin_esaslar_01042021.pdf, (27.10.2021).
  • YÖK (2017), “Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Strateji Belgesi 2018-2022”, https://www.yok.gov.tr/Documents/AnaSayfa/Yuksekogretimde_Uluslararasilasma_Strateji_Belgesi_2018_2022.pdf, (27.10.2021).
  • YÖK (2021) https://istatistik.yok.gov.tr/, (27.10.2021).
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Aslı Kavurmacı 0000-0002-4790-2269

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Kavurmacı, A. (2021). ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN ÇALIŞMA DENEYİMLERİ: BANDIRMA ONYEDİ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 19(4), 312-334. https://doi.org/10.11611/yead.1026651
AMA Kavurmacı A. ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN ÇALIŞMA DENEYİMLERİ: BANDIRMA ONYEDİ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. December 2021;19(4):312-334. doi:10.11611/yead.1026651
Chicago Kavurmacı, Aslı. “ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN ÇALIŞMA DENEYİMLERİ: BANDIRMA ONYEDİ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 19, no. 4 (December 2021): 312-34. https://doi.org/10.11611/yead.1026651.
EndNote Kavurmacı A (December 1, 2021) ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN ÇALIŞMA DENEYİMLERİ: BANDIRMA ONYEDİ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 19 4 312–334.
IEEE A. Kavurmacı, “ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN ÇALIŞMA DENEYİMLERİ: BANDIRMA ONYEDİ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol. 19, no. 4, pp. 312–334, 2021, doi: 10.11611/yead.1026651.
ISNAD Kavurmacı, Aslı. “ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN ÇALIŞMA DENEYİMLERİ: BANDIRMA ONYEDİ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 19/4 (December 2021), 312-334. https://doi.org/10.11611/yead.1026651.
JAMA Kavurmacı A. ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN ÇALIŞMA DENEYİMLERİ: BANDIRMA ONYEDİ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2021;19:312–334.
MLA Kavurmacı, Aslı. “ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN ÇALIŞMA DENEYİMLERİ: BANDIRMA ONYEDİ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol. 19, no. 4, 2021, pp. 312-34, doi:10.11611/yead.1026651.
Vancouver Kavurmacı A. ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN ÇALIŞMA DENEYİMLERİ: BANDIRMA ONYEDİ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2021;19(4):312-34.