In this study, the relationship between financial literacy levels of university students and their
entrepreneurial intentions were investigated. For this purpose, a questionnaire was administered to
400 undergraduate students studying at the different faculties of the University of Gaziantep. The
financial literacy levels of the students were measured in three dimensions in the questionnaire,
namely basic economics and finance knowledge, financial statements knowledge and investment
knowledge. As a result of the analyses performed on the collected data, it was found that the
entrepreneurial intentions of students differ according to their gender, faculty and year. Also, a
positive relationship was found between financial literacy level and how attractive students find entrepreneurship. On the other hand, it was found that financial literacy doesn’t affect
entrepreneurship intention.
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık
düzeyleri ve girişimcilik niyetleri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Bu
amaçla, Gaziantep Üniversite’sinin farklı fakültelerinde lisans düzeyinde
öğrenim gören 400 öğrenciye finansal okuryazarlık düzeyleri ve girişimcilik
niyetleri ile ilgili çeşitli sorular içeren bir anket uygulanmıştır. Ankette
öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeyleri temel düzeyde ekonomi ve finans
bilgisi, finansal tablolar bilgisi ve yatırım bilgisi olmak üzere üç boyutta
ele alınmıştır. Toplanan veriler üzerinde yapılan analizler sonucunda,
öğrencilerin girişimcilik niyetinin cinsiyete, fakülteye, sınıfa göre farklılık
gösterdiği görülmüştür. Ayrıca finansal okuryazarlık düzeyi ile girişimciliği
cazip bulma arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Diğer yandan,
finansal okuryazarlığın girişimcilik niyeti üzerinde etkili olmadığı sonucuna
ulaşılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | May 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 15 Issue: 2 |