This study that aims to examine the effect of motivational factors in local cuisine preference on rechoosing and recommending a destination is important in the sense of showing the relationship between local cuisine satisfaction and after purchasing behaviour, along with the motivational factors in local cuisine preference. The data were acquired from 662 tourists who visited Sakarya city centre andits districts by conducting a survey Structural Equation Modelling was used and the model was found as acceptable.According to the results of the research, there aresignificant effects of “sensory appeal”, “exciting experience”, “escape from routine”, “health concerns” and “togetherness” factors which are among the motivational factors of local cuisine on “local cuisinesatisfaction” factor. On theother hand there are no significant effects of “cultural experience”, “economical factors” and“prestige”. In addition, results show that thereare significant effects of“local cuisine satisfaction” factoron“rechoosing andrecommending a destination for local cuisines
Turistlerin
yöresel mutfak tercihindeki motivasyon unsurlarının destinasyonu tekrar tercih
etme ve başkalarına önerme üzerindeki etkilerinin incelenmesi amacıyla
tasarlanan bu çalışma, yöresel mutfak tercihindeki motivasyon unsurlarının,
destinasyon yöresel mutfak memnuniyeti ve satınalma sonrası davranışlarla
arasındaki ilişkiyi göstermesi açısından önemlidir. Sakarya il merkezi ve
ilçelerini ziyaret eden 662 turistten veri elde edilmiştir. Yapısal Eşitlik
Modellemesi (YEM) ile test edilen modelin kabul edilebilir olduğu görülmüştür. Araştırmada
elde edilen sonuçlara göre yöresel mutfak motivasyon unsurları içerisinde yer
alan “duyulara hitap”, “heyecan verici deneyim”, “rutinden kaçış”, “sağlık
endişesi”, “birliktelik” faktörlerinin “yöresel mutfak memnuniyeti”ni anlamlı
düzeyde etkilediği, “kültürel deneyim”, “ekonomik faktörler” ve “prestij”
faktörlerinin ise anlamlı etki üretmediği tespit edilmiştir. “Yöresel mutfak
memnuniyeti” faktörünün ise “yöresel mutfaklar için destinasyonu tekrar tercih
etme ve başkalarına önerme” faktörlerini anlamlı düzeyde açıkladığı sonucuna
ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 16 Issue: 4 |