Conscious consumption is an approach to consumption based on prioritizing the needs of individuals, not harming society, the environment, natural resources and other living things, and avoiding waste with an understanding of simplicity and responsibility. A conscious consumer is a person who is aware that his/her consumption has an impact on himself/herself, the society he/she lives in and the world and acts with this awareness. Frugality and materialism are two concepts that affect individuals' conscious consumption levels. This study examines the effects of individuals' frugality and materialistic tendencies on conscious consumption. Within the scope of the study, data were collected from 415 individuals through a questionnaire. The main findings of the study show that frugality and materialistic tendencies affect conscious consumption behaviors in different directions. According to the results of the analysis, frugality affects conscious consumption positively, while materialistic tendency affects conscious consumption negatively. It is observed that frugal individuals tend to use resources more efficiently and support behaviors that are sub-dimensions of conscious consumption such as environmentally conscious, ethical, simple, socially responsible consumption. On the other hand, individuals with materialistic tendencies tend to give less importance to the concepts of conscious consumption by prioritizing satisfaction with their material possessions. The study draws attention to the importance of efforts such as raising individual awareness, educational programs and social campaigns to increase the level of frugality of individuals and reduce their materialistic tendencies can support conscious consumption.
Bilinçli tüketim bireylerin ihtiyaçlarını önceliklendirerek tüketim yaparken topluma, çevreye, doğal kaynaklara ve diğer canlılara zarar vermemeyi, sadelik ve sorumluluk anlayışıyla israftan kaçınmayı esas alan bir tüketim yaklaşımıdır. Bilinçli tüketici ise yaptığı tüketimin kendisi, yaşadığı toplum ve dünya üzerinde bir etki meydana getirdiğinin farkında olan ve bu bilinçle hareket eden kişidir. Tutumluluk ve materyalizm bireylerin bilinçli tüketim düzeylerini etkileyen iki kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma, bireylerin tutumluluk ve materyalist eğilimlerinin bilinçli tüketim üzerindeki etkilerini incelemektedir. Çalışma kapsamında 415 kişiden anket aracılığıyla veri toplanmıştır. Araştırmanın temel bulguları, tutumluluk ve materyalist eğilimlerin bilinçli tüketim davranışları üzerinde farklı yönlerde etkilediğini göstermektedir. Analiz sonuçlarına göre, tutumluluk bilinçli tüketimi pozitif yönde etkilerken, materyalist eğilim bilinçli tüketimi negatif yönde etkilemektedir. Tutumlu bireylerin kaynakları daha etkin kullanmaya yönelik bir eğilim sergiledikleri ve çevre bilinçli, etik, sade, sosyal sorumlu tüketim gibi bilinçli tüketimin alt boyutu olan davranışları destekledikleri gözlemlenmiştir. Buna karşılık, materyalist eğilimindeki bireyler, genellikle sahip oldukları maddi varlıklarla tatmin olmayı ön planda tutarak, bilinçli tüketim kavramlarına daha az önem verme eğilimindedir. Çalışma, bireylerin tutumluluk seviyesinin artırılması ve materyalist eğilimlerinin azaltılmasının bilinçli tüketimi destekleyebileceği, bunun için de bireysel farkındalık oluşturma, eğitim programları ve sosyal kampanyalar gibi çabaların önemine dikkat çekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Family and Household Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 15, 2025 |
Publication Date | October 15, 2025 |
Submission Date | January 22, 2025 |
Acceptance Date | March 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 23 Issue: 3 |