Research Article
BibTex RIS Cite

Art-Artist-Viewer in the Shadow of Pandemic

Year 2021, , 51 - 67, 18.01.2021
https://doi.org/10.17484/yedi.741909

Abstract

The economic, political and technological structures that have affected societies in history have created a transformation in the production and perception of art as well as in many other fields. The concepts of art, artist and viewer included formal and semantic differences depending upon the dynamics of the age in which lived. Compared to the period of modernism in which the artist produced art and the viewer examined the artwork, in the period of postmodernism the artist is transformed into a figure who designs and the viewer who interacts with the artwork into a figure who is a part of work. In our digitalized era, the new media tools make a difference in the reproduction of the art object and the transportation of artistic works to the viewer. In addition to digitization in art, The New Coronavirus (Covid-19) outbreak that emerged in December 2019 and caused the world to be declared a pandemic has also impacted the presentation of artistic productions. The article examines art-artist-viewer relations in the modern and postmodern eras and discusses the effects of new media tools on the art. It also focuses upon the ways artists express themselves in the process of the coronavirus epidemic and reveals the effects of the pandemic on the transmission of artistic works to the viewer. 

References

  • Akın, L. ve Gözel, M. G. (2020). Understanding dynamics of pandemics. Turkish Journal of Medical Sciences, 50, 515-551. doi:10.3906/sag-2004-133.
  • Almanya’nın başkenti Berlin’de balkona çıkıp keman çalan adam. (2020, 17 Mart). Sputniknews. Erişim adresi: https://tr.sputniknews.com/foto/202003171041619575-dunyada-halktan-balkon-ve-catilarda-koronaviruse-karsi-direnis-eylemi/
  • Antmen, A. (2009). Sanatçılardan yazı ve açıklamalarla 20. yüzyıl batı sanatında akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Alp, K. Ö. (2013). Sanatın temsili ve postmodern sanatta temsil. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 12, 40-61. Erişim adresi: http://static.dergipark.org.tr/article-download/imported/1018003975/1018003425.pdf?
  • Aslan, A. (2019). Kendileme kavramıyla sanat nesnesinin yeniden üretim olgusu. Akdeniz Sanat Dergisi, 13, 11-28. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/akdenizsanat/issue/47178/594062
  • Atakan, N. (2008). Sanatta alternatif arayışlar (Z. Rona, Ed. ve Çev.). İzmir: Karakalem Kitabevi.
  • Banksy. (2018). Kırmızı balonlu kız [Resim]. Erişim adresi: https://indigodergisi.com/2018/10/banksy-kirmizi-balonlu-kiz/
  • Banksy’nin eseri yaklaşık 1 milyon sterline satıldıktan sonra kendi kendini imha etti. (2020, 11 Mayıs). Sputniknews. Erişim adresi: https://tr.sputniknews.com/kultur/201810061035550227-banksy-eser-satis-1milyonsterlin-kendi-kendini-yoketti/
  • Baskar, P. (2020, 11 Mayıs). Artists paint a portrait of a pandemic. Jefferson Public Radio. Erişim adresi: https://www.ijpr.org/music-arts-culture/2020-05-11/artists-paint-a-portrait-of-a-pandemic
  • Berger, J. (2006). Görme biçimleri. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Brown, V. (2020). Tamworth’de sokak sanatı [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://www.theguardian.com/artanddesign/2020/may/12/readers-favourite-coronavirus-street-art-laugh-uk-lockdown-houses-roads-shops
  • Campbell, P. (2020, 12 Mayıs). This made me smile’: our readers’ favourite coronavirus street art. Theguardian. Erişim adresi: https://www.theguardian.com/artanddesign/2020/may/12/readers-favourite-coronavirus-street-art-laugh-uk-lockdown-houses-roads-shops
  • Çapan, G. (2020, 13 Nisan). Tuğberk Selçuk’un ‘corona’ sergisi ‘Sadece Eczanalerde’. Diken Gazetesi. Erişim adresi: http://www.diken.com.tr/tugberk-selcukun-corona-sergisi-sadece-eczanelerde/
  • Çeber, T. (2017). İzleyiciyi izlemek; sanat eseri, sanatçı ve izleyici ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi (GSED), 38, 87-97. Erişim adresi: http://static.dergipark.org.tr/article-download/c277/a50f/5ec4/592c44670b0c9.pdf?
  • Danto, A. C. (2010). Sanatın sonundan sonra: Çağdaş sanat ve tarihin sınır çizgisi (Z. Demirsü, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Danto, A. C. (2015). Sanat nedir (Z. Baransel, Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Duchamp, M. (1917). Çeşme [Hazır nesne, yerleştirme]. Erişim adresi: https://dusunbil.com/dusunce-seklimizi-degistiren-pisuar/
  • Ersöz Karakulakoğlu, S. ve Demir Askeroğlu, E. (2018). Dijitalleşmenin etkisinde dönüşen sanat ve kuşaklar üzerine bir çalışma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 47, 409-426. Erişim adresi: https://www.academia.edu/38834293/Dijitalleşmenin_Etkisinde_Dönüşen_Sanat_ve_Kuşaklar_Üzerine_Bir_Çalışma
  • Grovier, K. (2018, 8 Ekim). Düşünce şeklimizi değiştiren pisuar. düşünbil portal. Erişim adresi: https://dusunbil.com/dusunce-seklimizi-degistiren-pisuar/
  • Gürkan, H. (2016). Yeni medya ve sanat ilişkisi: Sinemanın dönüşümü. Akdeniz İletişim Dergisi, 25, 161-178. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/issue-full-file/30954
  • Kılıç, L. (2008). Fotoğraf ve sinemanın kısa tarihi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Madariaga, M. (2020). Essential [Afiş, duvar resmi]. Erişim adresi: https://www.ijpr.org/music-arts-culture/2020-05-11/artists-paint-a-portrait-of-a-pandemic
  • Muromsteva, E. (2020a). Portraits of Dogs Walking With Their Owners and Other People [Suluboya]. Erişim adresi: https://balkaninsight.com/2020/05/01/the-new-normal-art-in-pandemic-times/
  • Muromsteva, E. (2020b). The Bugs [Suluboya]. Erişim adresi: https://balkaninsight.com/2020/05/01/the-new-normal-art-in-pandemic-times/
  • Nowaczyk, J. (2020). New Normal [Atık kumaşlardan yerleştirme]. Erişim adresi: https://balkaninsight.com/2020/05/01/the-new-normal-art-in-pandemic-times/
  • Ötgün, C. (1997). Pop sanat ve Andy Warhol. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 7, 78-92. Erişim adresi: https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/handle/11421/1257
  • Özel Sağlamtimur, Z. (2010). Dijital sanat. Anadolu ÜniversitesiSosyal Bilimler Dergisi, 10 (3), 213-238. Erişim adresi: https://www.academia.edu/553913/D%C4%B0J%C4%B0TAL_SANAT
  • Özel Sağlamtimur, Z. (2017). Yeni medya sanatı ve fotoğraf. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 7 (2), 82-100. doi: 10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.393543
  • Pandemi eşiğinden sonra sanat, giderek dijitalleşen yeni bir sanat anlayışı. (2020, 20 Nisan). BMW. Erişim adresi: https://www.bmw.com.tr/tr/topics/fascination-bmw/bmw-joy-blog/pandemi-esiginden-sonra-sanat.html
  • Pandemi sırasında kültür-sanatın birleştirici gücü ve alanın ihtiyaçları. (2020, 27 Nisan). İKSV. Erişim adresi: https://www.iksv.org/i/assets//iksv/documents/Pandemi_Sirasinda_Kultur_Sanatin_Birlestirici_Gucu_ve_Alanin_Ihtiyaclari_Nisan_2020.pdf
  • Park, B. (2020). Ealing’de sokak sanatı [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://www.theguardian.com/artanddesign/2020/may/12/readers-favourite-coronavirus-street-art-laugh-uk-lockdown-houses-roads-shops
  • Saltz, J. (2020, 2 Nisan). The last days of the art world...and perhaps the first days of a new one life after the coronavirus will be very different. New York Magazine- Vulture. Erişim adresi: https://www.vulture.com/2020/04/how-the-coronavirus-will-transform-the-art-world.html
  • Selçuk, T. (2020). Sadece Eczanelerde [Yerleştirme]. Erişim adresi: http://www.diken.com.tr/tugberk-selcukun-corona-sergisi-sadece-eczanelerde/
  • Shiner, L. (2013). Sanatın icadı bir kültür tarihi (İ. Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Şahiner, R. (2008). Sanatta postmodern kırılmalar ya da modernin yapıbozumu. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Torun, A. (2015). Walter Benjamin, sanat eserinin aurası ve yeni medya sanatı. International Multilingual Academic Journal, 2 (1), 1-9. Erişim adresi: http://aasrc.org/aasrj/index.php/imaj/article/view/1647
  • The Museum of Modern Art (MoMA). (t.y.). Campbell’s soup cans. Erişim adresi: https://www.moma.org/learn/moma_learning/andy-warhol-campbells-soup-cans-1962/
  • Quaranta, D. (2013). Beyond new media art. Brescia: Link editions. Erişim adresi: http://www.linkartcenter.eu/public/editions/Domenico_Quaranta_Beyond_New_Media_Art_Link_Editions_ebook_2013.pdf
  • Vladisavjevic, A. (2020, 1 Mayıs). The ‘new normal’: art in pandemics. BalkanInsight. Erişim adresi: https://balkaninsight.com/2020/05/01/the-new-normal-art-in-pandemic-times/
  • Vollrath, L. (2020). Mask up [Afiş]. Erişim adresi: https://www.ijpr.org/music-arts-culture/2020-05-11/artists-paint-a-portrait-of-a-pandemic
  • Warhol, A. (1962). Campbell’s soup cans [Yerleştirme]. Erişim adresi: https://www.moma.org/learn/moma_learning/andy-warhol-campbells-soup-can s-1962/
  • Whitham, G. ve Pooke, G. (2013). Çağdaş sanatı anlamak (T. Göbekçin, Çev.). İstanbul: Optimist Kitap.

Pandeminin Gölgesinde Sanat- Sanatçı- İzleyici

Year 2021, , 51 - 67, 18.01.2021
https://doi.org/10.17484/yedi.741909

Abstract

Tarihte toplumları etkileyen ekonomik, politik, teknolojik yapılanmalar birçok alanda olduğu gibi sanatın üretiminde ve algılanışında da dönüşüm yaratmıştır. Sanat, sanatçı ve izleyici kavramları bulunulan çağın dinamiklerine göre biçimsel ve anlamsal olarak farklılıklar içermiştir. Modernizm döneminde sanatçı üreten, izleyici ise sanat nesnesini inceleyen konumdayken, postmodern dönemde sanatçı tasarım yapan izleyici ise bizzat sanat eseri ile etkileşime girerek eserin bir parçası haline dönüşen bir figürdür. Dijitalleşen çağımızda yeni medya araçlarının, sanatta nesnenin yeniden üretimiyle sanatsal üretimlerin izleyiciye ulaşımında farklılık yarattığı görülür. Sanatta dijitalleşmenin yanı sıra, 2019 Aralık ayında ortaya çıkan ve dünyada pandemi ilan edilmesine sebep olan Yeni Koronavirüs (Covid-19) salgınının da sanatsal üretimlerin sunumu üzerinde etkisi olmuştur. Bu araştırmada, modern ve postmodern dönemdeki sanat-sanatçı-izleyici ilişkileri incelenmiş ve yeni medya araçlarının sanat üzerindeki etkileri tartışılmıştır. Sanatçıların koronavirüs salgını sürecinde kendilerini ifade etme biçimlerine odaklanılmış ve salgının sanatsal üretimlerin izleyiciye iletimi üzerindeki etkileri ortaya konulmuştur.

References

  • Akın, L. ve Gözel, M. G. (2020). Understanding dynamics of pandemics. Turkish Journal of Medical Sciences, 50, 515-551. doi:10.3906/sag-2004-133.
  • Almanya’nın başkenti Berlin’de balkona çıkıp keman çalan adam. (2020, 17 Mart). Sputniknews. Erişim adresi: https://tr.sputniknews.com/foto/202003171041619575-dunyada-halktan-balkon-ve-catilarda-koronaviruse-karsi-direnis-eylemi/
  • Antmen, A. (2009). Sanatçılardan yazı ve açıklamalarla 20. yüzyıl batı sanatında akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Alp, K. Ö. (2013). Sanatın temsili ve postmodern sanatta temsil. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 12, 40-61. Erişim adresi: http://static.dergipark.org.tr/article-download/imported/1018003975/1018003425.pdf?
  • Aslan, A. (2019). Kendileme kavramıyla sanat nesnesinin yeniden üretim olgusu. Akdeniz Sanat Dergisi, 13, 11-28. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/akdenizsanat/issue/47178/594062
  • Atakan, N. (2008). Sanatta alternatif arayışlar (Z. Rona, Ed. ve Çev.). İzmir: Karakalem Kitabevi.
  • Banksy. (2018). Kırmızı balonlu kız [Resim]. Erişim adresi: https://indigodergisi.com/2018/10/banksy-kirmizi-balonlu-kiz/
  • Banksy’nin eseri yaklaşık 1 milyon sterline satıldıktan sonra kendi kendini imha etti. (2020, 11 Mayıs). Sputniknews. Erişim adresi: https://tr.sputniknews.com/kultur/201810061035550227-banksy-eser-satis-1milyonsterlin-kendi-kendini-yoketti/
  • Baskar, P. (2020, 11 Mayıs). Artists paint a portrait of a pandemic. Jefferson Public Radio. Erişim adresi: https://www.ijpr.org/music-arts-culture/2020-05-11/artists-paint-a-portrait-of-a-pandemic
  • Berger, J. (2006). Görme biçimleri. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Brown, V. (2020). Tamworth’de sokak sanatı [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://www.theguardian.com/artanddesign/2020/may/12/readers-favourite-coronavirus-street-art-laugh-uk-lockdown-houses-roads-shops
  • Campbell, P. (2020, 12 Mayıs). This made me smile’: our readers’ favourite coronavirus street art. Theguardian. Erişim adresi: https://www.theguardian.com/artanddesign/2020/may/12/readers-favourite-coronavirus-street-art-laugh-uk-lockdown-houses-roads-shops
  • Çapan, G. (2020, 13 Nisan). Tuğberk Selçuk’un ‘corona’ sergisi ‘Sadece Eczanalerde’. Diken Gazetesi. Erişim adresi: http://www.diken.com.tr/tugberk-selcukun-corona-sergisi-sadece-eczanelerde/
  • Çeber, T. (2017). İzleyiciyi izlemek; sanat eseri, sanatçı ve izleyici ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi (GSED), 38, 87-97. Erişim adresi: http://static.dergipark.org.tr/article-download/c277/a50f/5ec4/592c44670b0c9.pdf?
  • Danto, A. C. (2010). Sanatın sonundan sonra: Çağdaş sanat ve tarihin sınır çizgisi (Z. Demirsü, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Danto, A. C. (2015). Sanat nedir (Z. Baransel, Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Duchamp, M. (1917). Çeşme [Hazır nesne, yerleştirme]. Erişim adresi: https://dusunbil.com/dusunce-seklimizi-degistiren-pisuar/
  • Ersöz Karakulakoğlu, S. ve Demir Askeroğlu, E. (2018). Dijitalleşmenin etkisinde dönüşen sanat ve kuşaklar üzerine bir çalışma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 47, 409-426. Erişim adresi: https://www.academia.edu/38834293/Dijitalleşmenin_Etkisinde_Dönüşen_Sanat_ve_Kuşaklar_Üzerine_Bir_Çalışma
  • Grovier, K. (2018, 8 Ekim). Düşünce şeklimizi değiştiren pisuar. düşünbil portal. Erişim adresi: https://dusunbil.com/dusunce-seklimizi-degistiren-pisuar/
  • Gürkan, H. (2016). Yeni medya ve sanat ilişkisi: Sinemanın dönüşümü. Akdeniz İletişim Dergisi, 25, 161-178. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/issue-full-file/30954
  • Kılıç, L. (2008). Fotoğraf ve sinemanın kısa tarihi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Madariaga, M. (2020). Essential [Afiş, duvar resmi]. Erişim adresi: https://www.ijpr.org/music-arts-culture/2020-05-11/artists-paint-a-portrait-of-a-pandemic
  • Muromsteva, E. (2020a). Portraits of Dogs Walking With Their Owners and Other People [Suluboya]. Erişim adresi: https://balkaninsight.com/2020/05/01/the-new-normal-art-in-pandemic-times/
  • Muromsteva, E. (2020b). The Bugs [Suluboya]. Erişim adresi: https://balkaninsight.com/2020/05/01/the-new-normal-art-in-pandemic-times/
  • Nowaczyk, J. (2020). New Normal [Atık kumaşlardan yerleştirme]. Erişim adresi: https://balkaninsight.com/2020/05/01/the-new-normal-art-in-pandemic-times/
  • Ötgün, C. (1997). Pop sanat ve Andy Warhol. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 7, 78-92. Erişim adresi: https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/handle/11421/1257
  • Özel Sağlamtimur, Z. (2010). Dijital sanat. Anadolu ÜniversitesiSosyal Bilimler Dergisi, 10 (3), 213-238. Erişim adresi: https://www.academia.edu/553913/D%C4%B0J%C4%B0TAL_SANAT
  • Özel Sağlamtimur, Z. (2017). Yeni medya sanatı ve fotoğraf. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 7 (2), 82-100. doi: 10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.393543
  • Pandemi eşiğinden sonra sanat, giderek dijitalleşen yeni bir sanat anlayışı. (2020, 20 Nisan). BMW. Erişim adresi: https://www.bmw.com.tr/tr/topics/fascination-bmw/bmw-joy-blog/pandemi-esiginden-sonra-sanat.html
  • Pandemi sırasında kültür-sanatın birleştirici gücü ve alanın ihtiyaçları. (2020, 27 Nisan). İKSV. Erişim adresi: https://www.iksv.org/i/assets//iksv/documents/Pandemi_Sirasinda_Kultur_Sanatin_Birlestirici_Gucu_ve_Alanin_Ihtiyaclari_Nisan_2020.pdf
  • Park, B. (2020). Ealing’de sokak sanatı [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://www.theguardian.com/artanddesign/2020/may/12/readers-favourite-coronavirus-street-art-laugh-uk-lockdown-houses-roads-shops
  • Saltz, J. (2020, 2 Nisan). The last days of the art world...and perhaps the first days of a new one life after the coronavirus will be very different. New York Magazine- Vulture. Erişim adresi: https://www.vulture.com/2020/04/how-the-coronavirus-will-transform-the-art-world.html
  • Selçuk, T. (2020). Sadece Eczanelerde [Yerleştirme]. Erişim adresi: http://www.diken.com.tr/tugberk-selcukun-corona-sergisi-sadece-eczanelerde/
  • Shiner, L. (2013). Sanatın icadı bir kültür tarihi (İ. Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Şahiner, R. (2008). Sanatta postmodern kırılmalar ya da modernin yapıbozumu. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Torun, A. (2015). Walter Benjamin, sanat eserinin aurası ve yeni medya sanatı. International Multilingual Academic Journal, 2 (1), 1-9. Erişim adresi: http://aasrc.org/aasrj/index.php/imaj/article/view/1647
  • The Museum of Modern Art (MoMA). (t.y.). Campbell’s soup cans. Erişim adresi: https://www.moma.org/learn/moma_learning/andy-warhol-campbells-soup-cans-1962/
  • Quaranta, D. (2013). Beyond new media art. Brescia: Link editions. Erişim adresi: http://www.linkartcenter.eu/public/editions/Domenico_Quaranta_Beyond_New_Media_Art_Link_Editions_ebook_2013.pdf
  • Vladisavjevic, A. (2020, 1 Mayıs). The ‘new normal’: art in pandemics. BalkanInsight. Erişim adresi: https://balkaninsight.com/2020/05/01/the-new-normal-art-in-pandemic-times/
  • Vollrath, L. (2020). Mask up [Afiş]. Erişim adresi: https://www.ijpr.org/music-arts-culture/2020-05-11/artists-paint-a-portrait-of-a-pandemic
  • Warhol, A. (1962). Campbell’s soup cans [Yerleştirme]. Erişim adresi: https://www.moma.org/learn/moma_learning/andy-warhol-campbells-soup-can s-1962/
  • Whitham, G. ve Pooke, G. (2013). Çağdaş sanatı anlamak (T. Göbekçin, Çev.). İstanbul: Optimist Kitap.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleler
Authors

Çiğdem Tanyel Başar 0000-0001-5740-336X

Publication Date January 18, 2021
Submission Date May 23, 2020
Acceptance Date December 3, 2020
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Tanyel Başar, Ç. (2021). Pandeminin Gölgesinde Sanat- Sanatçı- İzleyici. Yedi(25), 51-67. https://doi.org/10.17484/yedi.741909

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.