BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Issue: 9, 11 - 21, 01.01.2013

Abstract

People imagine themselves within the collective groups that construct their identity. Thus, they assure their identity among this group identity. Although groups provide similarities for its members, individuals need to emphasize their differences. Because, as similarities grow, individuals try to show their differences. Parallel to this, musicians place themselves in the collective identities of music genres. As they use the genre’s elements which construct collectivity, they also ‘invent’ new elements in order to emphasize their differences. This study mainly aims to show that how a music group (Gates of Ethernity) emphasizes its differences (Anatolian Death Metal), while structuring its identity around the genre’s (Extreme Metal) consolidative elements

References

  • Anderson, Benedict (2007). Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökeni ve Yayılması, çev. İskender Savaşır, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Assman, Jan (2001). Kültürel Bellek: Eski Türklerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, çev: Ayşe Tekin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berger, Harris (1999). “Death Metal Tonality and Act of Listening”, Popular Music, 18 (2): 161-178.
  • Bilgin, Nuri (2007). Kimlik İnşası, İzmir: Aşina Kitaplar.
  • Cohen, Sara (1999). “Scenes”, Key Terms in Popular Music And Culture, ed: Bruce Horner, Thomas Swiss, USA: Blackwell Publishers. s: 239.
  • Connolly, William E.(1995). Kimlik ve Farklılık: Siyasetin Açmazlarına Dair Demokratik Çözüm Önerileri, çev. Ferma Lekesizalın, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Erol, Ayhan (2003). “İzmir Rock Scene: Rock Bar Müzisyenlerinin Çok Boyutlu Habitusu”, Popüler Müzik Yazıları, (1): 50-87.
  • Harris, Keith Khan (2000). “‘Roots’: The Relationship Between Global and Local within the Extreme Metal Scene”, Popular Music, 19 (1): 13-30.
  • Harris, Keith Khan (2007). Exteme Metal: Music and Culture on Edge, New York: Berg Publishers.
  • Peterson, R., Benett, A. (2004). “Introducing Music Scenes”, Music Scenes: Local, Translocal And Virtual, ed. Richard A. Peterson& Andy Benett, USA:Vanderbilt University, s: 1-17.
  • Walser, Robert (1992). “Eruptions: Heavy Metal Appropriations of Classical Virtuosity”, Popular Music, 11 (3): 263- 308.
  • Walser, Robert (1993). Runing with the Devil: Power, Gender and Madness in Heavy Metal Music, England: Wesleyan University Press.
  • Weinstein, Deena (2000). Heavy Metal: Music and Its Culture, USA: Da Capo Press.
  • Görüşme: Gates of Eternity grubu ile Üsküdar Çaycısı’nda yapılan görüşme, İzmir: 15 Kasım 2008.

Benzerlik ve Farklılığın Müzik Yoluyla Eşzamanlı İnşası: Anatolian Death Metal

Year 2013, Issue: 9, 11 - 21, 01.01.2013

Abstract

İnsanlar kendilerini, kimliklerini inşa ettikleri kollektif gruplar içinde tahayyül ederler ve kendi kimliklerini üyesi oldukları
gruplar içinde garantiye alırlar. Bununla birlikte grupların, üyelerine benzerlikler sağlamalarına rağmen bireyler kendi farklılıklarını
da vurgulama ihtiyacı duyarlar. Çünkü bireyler, benzerlikleri arttıkça farklılaşmaya çalışır. Müzisyenler de kendilerini
müzik türlerinin kolektif kimlikleri içine yerleştirirler. Müzik türünün kolektivite sağlayan unsurlarını kullanırken, kendi
farklılıklarını vurgulamak için yeni unsurları da icad ederler. Bu makale bir müzik grubunun (Gates of Ethernity), bir yandan
ilişkilendiği müzik türünün (Extreme Metal) birleştirici unsurlarını kullanırken, öte yandan kendi farklılığını nasıl vurguladığını
(Anatolian Death Metal) göstermeyi amaçlar.

References

  • Anderson, Benedict (2007). Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökeni ve Yayılması, çev. İskender Savaşır, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Assman, Jan (2001). Kültürel Bellek: Eski Türklerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, çev: Ayşe Tekin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berger, Harris (1999). “Death Metal Tonality and Act of Listening”, Popular Music, 18 (2): 161-178.
  • Bilgin, Nuri (2007). Kimlik İnşası, İzmir: Aşina Kitaplar.
  • Cohen, Sara (1999). “Scenes”, Key Terms in Popular Music And Culture, ed: Bruce Horner, Thomas Swiss, USA: Blackwell Publishers. s: 239.
  • Connolly, William E.(1995). Kimlik ve Farklılık: Siyasetin Açmazlarına Dair Demokratik Çözüm Önerileri, çev. Ferma Lekesizalın, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Erol, Ayhan (2003). “İzmir Rock Scene: Rock Bar Müzisyenlerinin Çok Boyutlu Habitusu”, Popüler Müzik Yazıları, (1): 50-87.
  • Harris, Keith Khan (2000). “‘Roots’: The Relationship Between Global and Local within the Extreme Metal Scene”, Popular Music, 19 (1): 13-30.
  • Harris, Keith Khan (2007). Exteme Metal: Music and Culture on Edge, New York: Berg Publishers.
  • Peterson, R., Benett, A. (2004). “Introducing Music Scenes”, Music Scenes: Local, Translocal And Virtual, ed. Richard A. Peterson& Andy Benett, USA:Vanderbilt University, s: 1-17.
  • Walser, Robert (1992). “Eruptions: Heavy Metal Appropriations of Classical Virtuosity”, Popular Music, 11 (3): 263- 308.
  • Walser, Robert (1993). Runing with the Devil: Power, Gender and Madness in Heavy Metal Music, England: Wesleyan University Press.
  • Weinstein, Deena (2000). Heavy Metal: Music and Its Culture, USA: Da Capo Press.
  • Görüşme: Gates of Eternity grubu ile Üsküdar Çaycısı’nda yapılan görüşme, İzmir: 15 Kasım 2008.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleler
Authors

Aykut Çerezcioğlu

Publication Date January 1, 2013
Submission Date January 16, 2015
Published in Issue Year 2013 Issue: 9

Cite

APA Çerezcioğlu, A. (2013). Benzerlik ve Farklılığın Müzik Yoluyla Eşzamanlı İnşası: Anatolian Death Metal. Yedi(9), 11-21.

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.