BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Issue: 13, 41 - 50, 01.01.2015
https://doi.org/10.17484/yedi.14285

Abstract

In recent years, classical woven fabrics such as tweed, pie de poule, shark skin are reproduced with new materials and technological processes, and updated within the concept of contemporary fabric trends. Therefore, in this paper, it is aimed to motivate bachelor degree students who are enrolled to weaving design courses to approach to the classical fabrics with new interpretation and to develop their creativity by using different techniques such as overshot weaves and create new surface effects. Inspired by a movie that they have chosen, students produced their designs by examining the physical and aesthetical design features of the fabric such as color, material, weave and structure

References

  • Acuner, Altuğ (2001). Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, İstanbul: Mart Matbaacılık.
  • Halaçeli Havva (2011). “Dokuma Kumaş Tasarımında Yaratıcılık”, 1. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu Dün Bugün Gelecek Bildiri Kitabı, Ankara, 575-578.
  • İmer, Zahide (1989). Dokuma Tekniği 1, Ankara: Sistem Ofset Ltd. Şti.
  • İmer, Zahide (1997). Dokuma Tekniği 2, Ankara: Cem web Ofset Ltd. Şti.
  • Köksal M., (2012). “Plastik Sanatlar ve Sinema İlişkisi”., İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi (2/4): 121-131
  • Önlü, Nesrin (2004). “Günümüz Giysilik Kumaşlarının Getirilen Yenilikler Işığında Tasarım ve Teknik Açıdan İncelenmesi”, Tekstil Maraton, Mart- Nisan (2), 12-23
  • Saçlıoğlu, M., Saçlıoğlu, O., Akbostanı, İ., Çini, Ç., (2007). “Tekstilin Ördüğü Ağlar Endüstri Zanaat ve Sanat”, P Dünya Sanatı Dergisi (44), 36-51
  • Sutton Ann, Sheehan Diane (1989). Ideas in Weaving, USA: Interweave Press.
  • Şeber, Bahattin ve Alpan, Dilek (1989). Kumaş Yapı Bilgisi, İstanbul: Alemdar Ofset. Görsel Kaynaklar
  • Resim Gülşah Bakır, renk-örgü efektli kumaş tasarımı, 2012.
  • Resim Özge Çetinkaya, atkı lanseli kumaş tasarımı, 2013.
  • Resim http://www.beyazperde.com/filmler/film-61445/
  • Resim D 1/13 s örgüsü ve lanseli yapı ile açılımı, tam tekrarlı görünümü,
  • Resim D 1/13 s örgüsü ve lanseli yapı ile açılımı, tam tekrarlı görünümü.
  • Resim Giysilik kumaş tasarımı, Jiyan Erkil, 2013.
  • Resim http://www.beyazperde.com/filmler/film-176639/ Erişim: 11.10.2014
  • Resim Balıksırtı örgü (Şeber ve Alpan, 1989: 37).
  • Resim Giysilik Kumaş Tasarımı, Ecem Baki, 2013. Resim 10.
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-124371/ Erişim: 11.10.2014
  • Resim 11. Motifli diyagonal örgü (Şeber ve Alpan, 1989: 71).
  • Resim 12. Giysilik Kumaş Tasarımı, Kevser Soysal, 2013.
  • Resim 13. http://www.beyazperde.com/filmler/film-5818/ Erişim: 11.10.2014
  • Resim 14. http://www.beyazperde.com/filmler/film-5818/ Erişim: 11.10.2014
  • Resim 15. Enlemesine zigzag (Şeber ve Alpan,1989: 34).
  • Resim 16. Giysilik Kumaş Tasarımı, Hacer Durmaz, 2013.
  • Resim 17. http://www.beyazperde.com/filmler/film-189657Erişim: 11.10.2014
  • Resim 18. Merdiven örgü, (Şeber ve Alpan, 1989: 103).
  • Resim 19. Giysilik Kumaş Tasarımı, İpek Tanrısever, 2013. Resim 20.
  • http://www.beyazperde.com/ara/?q=uzun+hikaye
  • Erişim: 11.10.2014 Resim 21.
  • http://www.beyazperde.com/ara/?q=uzun+hikaye Erişim: 11.10.2014
  • Resim 22. Özel örgülerle figürlü efekt, (Şeber ve Alpan, 1989: 113).
  • Resim 23. Giysilik Kumaş Tasarımı, Arzu Önal, 2013. Resim 24.
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-143692/, Erişim: 11.10.2014
  • Resim 25. Özel örgülerle figürlü efekt (Şeber ve Alpan, 1989: 113).
  • Resim 26. Giysilik Kumaş Tasarımı, Nehir Değirmenci, 2013.

Dokuma Kumaş Tasarımında Yaratıcılık İçin Bir Yöntem Önerisi

Year 2015, Issue: 13, 41 - 50, 01.01.2015
https://doi.org/10.17484/yedi.14285

Abstract

Günümüz giysilik kumaş modasında son yıllarda tüvit, kazayağı, merdiven gibi klasik görünümlü kumaşların yeni malzeme
ve teknolojik işlemlerle yorumlanarak güncellendiği görülmektedir. Buradan hareketle, bu çalışmada, lisans eğitimi
gören ve dokuma tasarım dersi alan öğrencilerin renk örgü efektleri ile elde edilen klasik kumaş tasarımını yeni bir yorumla
atkı lanseli yapı ile elde ederek yaratıcılıklarını geliştirmeleri ve dokuma kumaşlar için yeni yüzeyler elde etmeleri
hedeflenmiştir. Öğrenciler, bir sinema filminden yola çıkarak seçtikleri tema doğrultusunda kumaşın fiziksel ve estetik
tasarım unsurlarını oluşturan renk, malzeme seçimi, örgü ve yapıyı etüt ederek tasarım yapmışlardır.

 

  • Anahtar Sözcükler: Dokuma, Kumaş, Tasarım, Yaratıcılık, Renk-Örgü Efektleri.

References

  • Acuner, Altuğ (2001). Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, İstanbul: Mart Matbaacılık.
  • Halaçeli Havva (2011). “Dokuma Kumaş Tasarımında Yaratıcılık”, 1. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu Dün Bugün Gelecek Bildiri Kitabı, Ankara, 575-578.
  • İmer, Zahide (1989). Dokuma Tekniği 1, Ankara: Sistem Ofset Ltd. Şti.
  • İmer, Zahide (1997). Dokuma Tekniği 2, Ankara: Cem web Ofset Ltd. Şti.
  • Köksal M., (2012). “Plastik Sanatlar ve Sinema İlişkisi”., İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi (2/4): 121-131
  • Önlü, Nesrin (2004). “Günümüz Giysilik Kumaşlarının Getirilen Yenilikler Işığında Tasarım ve Teknik Açıdan İncelenmesi”, Tekstil Maraton, Mart- Nisan (2), 12-23
  • Saçlıoğlu, M., Saçlıoğlu, O., Akbostanı, İ., Çini, Ç., (2007). “Tekstilin Ördüğü Ağlar Endüstri Zanaat ve Sanat”, P Dünya Sanatı Dergisi (44), 36-51
  • Sutton Ann, Sheehan Diane (1989). Ideas in Weaving, USA: Interweave Press.
  • Şeber, Bahattin ve Alpan, Dilek (1989). Kumaş Yapı Bilgisi, İstanbul: Alemdar Ofset. Görsel Kaynaklar
  • Resim Gülşah Bakır, renk-örgü efektli kumaş tasarımı, 2012.
  • Resim Özge Çetinkaya, atkı lanseli kumaş tasarımı, 2013.
  • Resim http://www.beyazperde.com/filmler/film-61445/
  • Resim D 1/13 s örgüsü ve lanseli yapı ile açılımı, tam tekrarlı görünümü,
  • Resim D 1/13 s örgüsü ve lanseli yapı ile açılımı, tam tekrarlı görünümü.
  • Resim Giysilik kumaş tasarımı, Jiyan Erkil, 2013.
  • Resim http://www.beyazperde.com/filmler/film-176639/ Erişim: 11.10.2014
  • Resim Balıksırtı örgü (Şeber ve Alpan, 1989: 37).
  • Resim Giysilik Kumaş Tasarımı, Ecem Baki, 2013. Resim 10.
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-124371/ Erişim: 11.10.2014
  • Resim 11. Motifli diyagonal örgü (Şeber ve Alpan, 1989: 71).
  • Resim 12. Giysilik Kumaş Tasarımı, Kevser Soysal, 2013.
  • Resim 13. http://www.beyazperde.com/filmler/film-5818/ Erişim: 11.10.2014
  • Resim 14. http://www.beyazperde.com/filmler/film-5818/ Erişim: 11.10.2014
  • Resim 15. Enlemesine zigzag (Şeber ve Alpan,1989: 34).
  • Resim 16. Giysilik Kumaş Tasarımı, Hacer Durmaz, 2013.
  • Resim 17. http://www.beyazperde.com/filmler/film-189657Erişim: 11.10.2014
  • Resim 18. Merdiven örgü, (Şeber ve Alpan, 1989: 103).
  • Resim 19. Giysilik Kumaş Tasarımı, İpek Tanrısever, 2013. Resim 20.
  • http://www.beyazperde.com/ara/?q=uzun+hikaye
  • Erişim: 11.10.2014 Resim 21.
  • http://www.beyazperde.com/ara/?q=uzun+hikaye Erişim: 11.10.2014
  • Resim 22. Özel örgülerle figürlü efekt, (Şeber ve Alpan, 1989: 113).
  • Resim 23. Giysilik Kumaş Tasarımı, Arzu Önal, 2013. Resim 24.
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-143692/, Erişim: 11.10.2014
  • Resim 25. Özel örgülerle figürlü efekt (Şeber ve Alpan, 1989: 113).
  • Resim 26. Giysilik Kumaş Tasarımı, Nehir Değirmenci, 2013.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleler
Authors

Havva Halaçeli Metlioğlu This is me

Publication Date January 1, 2015
Submission Date January 30, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 13

Cite

APA Halaçeli Metlioğlu, H. (2015). Dokuma Kumaş Tasarımında Yaratıcılık İçin Bir Yöntem Önerisi. Yedi(13), 41-50. https://doi.org/10.17484/yedi.14285

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.