BibTex RIS Cite

Bir Görsel İletişim Alanı Olarak Film Jeneriği

Year 2015, Issue: 14, 11 - 21, 28.06.2015
https://doi.org/10.17484/yedi.95666

Abstract

Grafik tasarım ve sinemanın kesişiminde yer alan film jenerikleri, bugün görsel iletişim prensiplerinin sinema diliyle
bütünleşerek sinema sanatının içinde kendine yer bulduğu başlı başına bir alan haline gelmiştir. Makalede film jeneriklerinin
işlevsel olarak varoluş sebepleri incelenmekte, biçimsel özellikleri ele alınarak, bu jeneriklerin hangi boyutlarda
çözümlenmesi gerektiğine değinilmektedir. İncelemede ele alınan jenerik tasarım örnekleri, görsel anlatım ve tasarım
stratejileri doğrultusunda analiz edilmiş, güncel uygulama biçimleri üzerinden çeşitli sınıflandırmalara gidilmiştir. Bu
şekilde tasarım pratiğine dair bir yöntem önermek hedeflenmiştir. Sonuca ulaşırken, film jeneriklerinin, uzman görsel
iletişim tasarımcıları tarafından, rasyonel iletişim stratejileri doğrultusunda kurgulanması gerektiği fikri, incelemeden
sağlanan çıkarımlarla pekiştirilmektedir..
Anahtar Sözcükler: Grafik Tasarım, Sinema, Film Jeneriği, Görsel İletişim.

References

  • Allison, D. (2001). Promises in the Dark. Opening Title Sequences in American Feature Films of the Sound Period, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İngiltere: University of East "Anglia, 314s.
  • Braha, Y. and Byrne, B. (2011). Creative Motion Graphic Titling for Film, Video, and the Web: Dynamic Motion Graphic Title Design, Oxford: Focal Press.
  • Krasner, J. (2008). Motion Graphic Design: Applied History and Aesthetics, Oxford: Focal Press.
  • Noyan, E. (2006). “Filmin Önsözü: Kaçırmayın, Üzülürsünüz ”, Grafik Tasarım(3): 50-53.
  • Noyan, E. (2008). Sinema ve Grafik Tasarımın Ara Kesitinde Türk Sineması Jenerikleri Tarihi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Türkiye, 189s.
  • Timmer, A. (1999). Making the Ordinary Extraordinary: The Film Rlated work of Saul Bass, Doktora Tezi, Amerika: Columbia University.
  • Tuğan, A. (2012). Bir Görsel İletişim Alanı Olarak Film Jenerikleri ve Grafik Tasarımcı Saul Bass’in Yaklaşımı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. İnternet Kaynakları
  • Allison, D. (2006). “Novelty title sequences and self-reflexivity in classical Hollywood Cinema”, http://tlweb.latrobe.edu. au/humanities/screeningthepast/20/novelty-title- sequences.html Erişim Tarihi: (22.06.2015)
  • Boxer, S. (2000). “Making a Fuss Over Opening Credits; Film Titles Offer a Peek at the Future in More Ways Than One”, http://www.nytimes.com/2000/04/22/movies/making- fuss-over-opening-credits-film-titles-offer-peek- uture-more-ways-than.html (08.08.2014).
  • Cone, J. (t.y.). “Interview with Garson Yu of yU+co”, http:// motionographer.com/features/interview-garson-yu-of- yuco/ (22.06.2012).
  • Karamath, J. (2001). “Overtures and psychotic Symphonies”, Eye Magazine (39) http://www.eyemagazine.com/feature. php?id=5&fid=14 (22.06.2015).
  • Las-Casas, L. F. (2006). “Cinedesign: Typography in Motion Picture”, http://www.sumarios.org/sites/default/files/ pdfs/27233_3601.PDF (21.04.2015).
  • Türk Dil Kurumu (t.y.). Güncel Türkçe Sözlük, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_ bts&arama=kelime&guid=TDK. GTS.558fcfe7d18dc9.90178961 (21.04.2015).
  • Vlaanderen, R. (2008). “Forget the Film, Watch the Titles: Juno”, http://www.watchthetitles.com/articles/0069-Juno). (11.11.2014). Görsel Kaynaklar
  • Resim 1930 - 1940 film başlıklarında tipografik yaklaşımlar. http://annyas.com/screenshots/1935-1939/
  • Resim Weinstein Company (Yapımcı), Allen, W.( Senarist, Yönetmen). (2008). Vicky Christina Barcelona, İspanya,ABD: Mediapro; MGM.
  • Resim ‘Bülbülü Öldürmek’ film jeneriği (1962). http://www.artofthetitle.com/title/to-kill-a- mockingbird/
  • Resim ‘Sherlock Holmes’ film jeneriği (2009). http://prologue.com/projects/sherlock-holmes
  • Resim ‘Juno’ film jeneriği (2007). http://www.watchthetitles.com/articles/0069-Juno
  • Resim ‘Casino Royale’ film jeneriği (2006). http://www.artofthetitle.com/title/casino-royale/

-

Year 2015, Issue: 14, 11 - 21, 28.06.2015
https://doi.org/10.17484/yedi.95666

Abstract

Film title sequence, at the junction point of graphic design and cinema, became a field stands on its own today, with the principles of communication integrated to the language of cinema. In this paper, movie titles are evaluated through their reasons for being present as functionally and it is discussed in which dimensions title designs suppose to be analyzed with respect to their stylistic features. The title designs that are examined in this paper are analyzed according to their visual narrating and design strategies, and various classifications are made through current design projects. In this way, it is aimed to suggest a method for the design practice of movie titles. Reaching the conclusion, the idea of movie titles should be designed by professional visual communication designers with rational communication strategies is reinforced

References

  • Allison, D. (2001). Promises in the Dark. Opening Title Sequences in American Feature Films of the Sound Period, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İngiltere: University of East "Anglia, 314s.
  • Braha, Y. and Byrne, B. (2011). Creative Motion Graphic Titling for Film, Video, and the Web: Dynamic Motion Graphic Title Design, Oxford: Focal Press.
  • Krasner, J. (2008). Motion Graphic Design: Applied History and Aesthetics, Oxford: Focal Press.
  • Noyan, E. (2006). “Filmin Önsözü: Kaçırmayın, Üzülürsünüz ”, Grafik Tasarım(3): 50-53.
  • Noyan, E. (2008). Sinema ve Grafik Tasarımın Ara Kesitinde Türk Sineması Jenerikleri Tarihi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Türkiye, 189s.
  • Timmer, A. (1999). Making the Ordinary Extraordinary: The Film Rlated work of Saul Bass, Doktora Tezi, Amerika: Columbia University.
  • Tuğan, A. (2012). Bir Görsel İletişim Alanı Olarak Film Jenerikleri ve Grafik Tasarımcı Saul Bass’in Yaklaşımı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. İnternet Kaynakları
  • Allison, D. (2006). “Novelty title sequences and self-reflexivity in classical Hollywood Cinema”, http://tlweb.latrobe.edu. au/humanities/screeningthepast/20/novelty-title- sequences.html Erişim Tarihi: (22.06.2015)
  • Boxer, S. (2000). “Making a Fuss Over Opening Credits; Film Titles Offer a Peek at the Future in More Ways Than One”, http://www.nytimes.com/2000/04/22/movies/making- fuss-over-opening-credits-film-titles-offer-peek- uture-more-ways-than.html (08.08.2014).
  • Cone, J. (t.y.). “Interview with Garson Yu of yU+co”, http:// motionographer.com/features/interview-garson-yu-of- yuco/ (22.06.2012).
  • Karamath, J. (2001). “Overtures and psychotic Symphonies”, Eye Magazine (39) http://www.eyemagazine.com/feature. php?id=5&fid=14 (22.06.2015).
  • Las-Casas, L. F. (2006). “Cinedesign: Typography in Motion Picture”, http://www.sumarios.org/sites/default/files/ pdfs/27233_3601.PDF (21.04.2015).
  • Türk Dil Kurumu (t.y.). Güncel Türkçe Sözlük, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_ bts&arama=kelime&guid=TDK. GTS.558fcfe7d18dc9.90178961 (21.04.2015).
  • Vlaanderen, R. (2008). “Forget the Film, Watch the Titles: Juno”, http://www.watchthetitles.com/articles/0069-Juno). (11.11.2014). Görsel Kaynaklar
  • Resim 1930 - 1940 film başlıklarında tipografik yaklaşımlar. http://annyas.com/screenshots/1935-1939/
  • Resim Weinstein Company (Yapımcı), Allen, W.( Senarist, Yönetmen). (2008). Vicky Christina Barcelona, İspanya,ABD: Mediapro; MGM.
  • Resim ‘Bülbülü Öldürmek’ film jeneriği (1962). http://www.artofthetitle.com/title/to-kill-a- mockingbird/
  • Resim ‘Sherlock Holmes’ film jeneriği (2009). http://prologue.com/projects/sherlock-holmes
  • Resim ‘Juno’ film jeneriği (2007). http://www.watchthetitles.com/articles/0069-Juno
  • Resim ‘Casino Royale’ film jeneriği (2006). http://www.artofthetitle.com/title/casino-royale/
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleler
Authors

Ayşegül Acar

Publication Date June 28, 2015
Submission Date August 7, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 14

Cite

APA Acar, A. (2015). Bir Görsel İletişim Alanı Olarak Film Jeneriği. Yedi(14), 11-21. https://doi.org/10.17484/yedi.95666

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.