BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Issue: 14, 91 - 99, 06.06.2015
https://doi.org/10.17484/yedi.43778

Abstract

In the 20th century, extraordinary developments and their reflections in Western societies have caused the evolution of cultural structure worldwide. This evolution influenced the period’s artistic atmosphere and especially in the second half of the 20th century, this has caused the breaking of the conventional modes of jewellery. The emergence of conception of artistic jewellery along with the transformation of jewellery as a fact coincides with this period. This paper aims to present the transformation period of jewellery into an artistic mode in the 20th century; going beyond the traditions in the jewellery concepts and the influence of sculpture as an art form on the art of jewellery

References

  • Astfalck, J., Broadhead, C., Derrez, P. (2005). New Directions in Jewellery, London: Black Dog Publishing Limited.
  • Atakan, Nancy (2008). Sanatta Alternatif Arayışlar, İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Ilse-Neuman, Ursula (2009). Inspired Jewelry From the Museum of Arts and Design, UK: ACC Editions/ Antique Collector’s Club Ltd.
  • Lewin, Suzan Grant (1994). One of a Kind, American Art Jewellery Today, New York: Harry N. Abrams, Inc., Publishers.
  • Olver, Liz (2004). The Art of Jewelry Design, from Idea to Reality, London: A&C Black Publishers Limited.
  • Phillips, Clare (1996). Jewelry, From Antiquity to the Present, London: Thames and Hudson LTD.
  • Phillips, Clare (2000). Jewels and Jewellery, London: V&A Publications.
  • Scarisbrick,D., Ogden, J., Lightbown, R., Hinks, P., Bayer, P., Becker, V., Craven, H. (1989). Jewellery, Makers, Motifs, History, Techniques, London: Thames and Hudson Limited.
  • Schon, Marbeth (2004). Modernist Jewelry 1930-1960 The Wearable Art Movement, PA: Schiffer Publishing Ltd. Görsel Kaynaklar
  • Resim Alexander Calder, ‘The Jealous Husband’, pirinç kolye https://www.flickr.com/photos/artimage slibrary/ 5004589420/ (Erişim tarihi: 11.04.2015)
  • Resim Henning Koppel, Jensen için üretilen broş. (Phillips, 2000: 116). Resim 3. Salvador Dali, ‘Ruby’s Lips’, 1946 http://artblart.com/tag/salvador-dali-rubys-lips/ (Erişim tarihi: 20.04.2015) Resim 4. Gijs Bakker, http://www.stedelijk.nl/en/press/press-images/the- gijsemmy-spectacle (Erişim tarihi: 22.04.2015) Collar’
  • Resim David Watkins, altın disk parçalarla süslenmiş akrilik boyun takısı, 1975. (Phillips, 2000: 127).
  • Resim Otto Künzli, sert köpükten yapılarak desenli duvar kağıdıyla kaplanmış broş, 1983 (Phillips, 1996: 197).
  • Resim Marjorie Shick, ‘Ring of Fire’, boyun takısı, 1995 (Ilse- Neuman, 2009: 79).
  • Resim Bruno Martinazzi, ‘Metamorfosi’, altın bilezik, 1992 (Ilse- Neuman, 2009: 141).
  • Resim Friedrich Becker, sentetik safirli çelik bilezik, 1988 (Phillips, 2000: 131).

20. Yüzyılda Sanatsal Takının Gelişim Sürecinde Heykel Sanatının Etkisi

Year 2015, Issue: 14, 91 - 99, 06.06.2015
https://doi.org/10.17484/yedi.43778

Abstract

20. yüzyılda batılı toplumlarda yaşanan olağanüstü gelişmeler ve yansımaları, tüm dünyada kültürel yapının değişmesine
neden olmuştur. Söz konusu değişim dönemin sanat yapısını etkilemiş, 20. yüzyılın özellikle ikinci yarısında, alışılagelmiş
takı algısının kalıplarının kırılmasına yol açmıştır. Takı olgusunun geçirdiği dönüşümle birlikte sanatsal takı kavramının
ortaya çıkışı, bu döneme rastlar. Bu çalışmada, 20. yüzyılda takının sanatsal bir ifade biçimine dönüşme süreci,
takı anlayışında geleneğin aşılması ve heykel sanatının takı sanatına etkileriyle takının heykelsileşmesi üzerine yapılan
araştırmanın sunulması amaçlanmaktadır.
Anahtar Sözcükler: Sanatsal Takı, 20. Yüzyılda Takı, Heykelsi Takı, Sanat Olarak Takı.

References

  • Astfalck, J., Broadhead, C., Derrez, P. (2005). New Directions in Jewellery, London: Black Dog Publishing Limited.
  • Atakan, Nancy (2008). Sanatta Alternatif Arayışlar, İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Ilse-Neuman, Ursula (2009). Inspired Jewelry From the Museum of Arts and Design, UK: ACC Editions/ Antique Collector’s Club Ltd.
  • Lewin, Suzan Grant (1994). One of a Kind, American Art Jewellery Today, New York: Harry N. Abrams, Inc., Publishers.
  • Olver, Liz (2004). The Art of Jewelry Design, from Idea to Reality, London: A&C Black Publishers Limited.
  • Phillips, Clare (1996). Jewelry, From Antiquity to the Present, London: Thames and Hudson LTD.
  • Phillips, Clare (2000). Jewels and Jewellery, London: V&A Publications.
  • Scarisbrick,D., Ogden, J., Lightbown, R., Hinks, P., Bayer, P., Becker, V., Craven, H. (1989). Jewellery, Makers, Motifs, History, Techniques, London: Thames and Hudson Limited.
  • Schon, Marbeth (2004). Modernist Jewelry 1930-1960 The Wearable Art Movement, PA: Schiffer Publishing Ltd. Görsel Kaynaklar
  • Resim Alexander Calder, ‘The Jealous Husband’, pirinç kolye https://www.flickr.com/photos/artimage slibrary/ 5004589420/ (Erişim tarihi: 11.04.2015)
  • Resim Henning Koppel, Jensen için üretilen broş. (Phillips, 2000: 116). Resim 3. Salvador Dali, ‘Ruby’s Lips’, 1946 http://artblart.com/tag/salvador-dali-rubys-lips/ (Erişim tarihi: 20.04.2015) Resim 4. Gijs Bakker, http://www.stedelijk.nl/en/press/press-images/the- gijsemmy-spectacle (Erişim tarihi: 22.04.2015) Collar’
  • Resim David Watkins, altın disk parçalarla süslenmiş akrilik boyun takısı, 1975. (Phillips, 2000: 127).
  • Resim Otto Künzli, sert köpükten yapılarak desenli duvar kağıdıyla kaplanmış broş, 1983 (Phillips, 1996: 197).
  • Resim Marjorie Shick, ‘Ring of Fire’, boyun takısı, 1995 (Ilse- Neuman, 2009: 79).
  • Resim Bruno Martinazzi, ‘Metamorfosi’, altın bilezik, 1992 (Ilse- Neuman, 2009: 141).
  • Resim Friedrich Becker, sentetik safirli çelik bilezik, 1988 (Phillips, 2000: 131).
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleler
Authors

Neşem Ayata This is me

Publication Date June 6, 2015
Submission Date August 7, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 14

Cite

APA Ayata, N. (2015). 20. Yüzyılda Sanatsal Takının Gelişim Sürecinde Heykel Sanatının Etkisi. Yedi(14), 91-99. https://doi.org/10.17484/yedi.43778

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.