Abstract
The goal of this paper is to explain how musicians posit their music practices from ‘low’ status, which is defined by social
disposition, to ‘high’ status. However, cultural signals, which cultural capital contains, can be gained by people to posit
themselves from ‘lower’ status to ‘higher’ status. In this context, even though cultural capital represents high-status cultural
signals, this concept is operated in ‘non-dominant’ groups as well as ‘dominant’ groups. In the circumstances, specific
agents — who may be called cultural intermediaries — that have competence in both 'low'and 'higher' culture emerge in
the process of mediating cultural capital. Thus, mediating cultural capital occurs in between 'high' and 'low' culture where
reproduction of cultural capital can be seen through cultural intermediaries. In this context, Mısırlı Ahmet applies for mediating
cultural capital to situate his music practice to 'upper' level by developing new techniques and playing wide range
of music styles.
Keywords: Cultural Capital, Cultural Intermediaries, Mediating Cultural Capital, Mısırlı Ahmet, Darbuka.
Baskın/Baskın Olmayan Kültürel Sermaye Arasında ‘Aracı Kültürel Sermaye’: Mısırlı Ahmet Örnek Olayı
Özet
Bu makalenin amacı müzisyenlerin kendi müzik pratiklerini toplumsal eğilim tarafından tanımlanan ‘düşük’ konumdan ‘yüksek’
statüye nasıl konumlandırdıklarını açıklamaktır. Bununla birlikte kültürel sermayenin içerdiği kültürel işaretler, insanlar
tarafından kendilerini ‘düşük’ konumdan ‘yüksek’ konuma konumlandırmak için kazanılabilir. Bu bağlamda kültürel sermaye,
yüksek statüdeki kültürel işaretleri temsil etmesine rağmen bu kavram baskın grupların yanı sıra baskın olmayan gruplarda da
işletilir. Bu koşullar altında hem ‘düşük’ hem de ‘yüksek’ kültürde yeterliliklere sahip, kültür aracıları olarak adlandırılabilecek
belirli aktörler aracı kültürel sermaye sürecinde ortaya çıkarlar. Böylelikle aracı kültürel sermaye, yeniden üretimin kültür
aracıları sayesinde görünebildiği ‘yüksek’ ve ‘düşük’ kültürler arasında meydana gelir. Bu bağlamda, Mısırlı Ahmet yeni
teknikler geliştirerek ve geniş aralıkta müzik tarzlarını icra ederek kendi müzik pratiğini 'yüksek' seviyeye konumlandırmak
için aracı kültürel sermayeye başvurur.
Anahtar Kelimeler: Kültürel Sermaye, Kültür Aracıları, Aracı Kültürel Sermaye, Mısırlı Ahmet, Darbuka.
Journal Section | Araştırma Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2016 |
Submission Date | July 29, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 16 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.