Art and Literature
BibTex RIS Cite

Tasarım Kenti Olmayı Hedefleyen İzmir’in Zihinsel Altyapısını Dönüştürmek İçin Bir Etkinlik Tasarımı Önerisi

Year 2017, Issue: 17, 25 - 38, 27.01.2017

Abstract

Bu makalenin amacı, tasarım ve inovasyon kenti olmayı hedef seçmiş İzmir’in zihinsel yaratıcı altyapısını, yani problem-lere ve fırsatlara yaklaşım biçimini ve kentin özgün ortamını değiştirmeyi denemek için tasarlanmış bir etkinlik olan Pec-haKucha Night İzmir’in yarattığı dönüşümü ortaya koymaktır. Bağlamı kurmak için kent markalaşması, yaratıcı ekonomi ve yaratıcı kent tanımları incelenmiştir. Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin resmi belgelerinde kent markalaşmasını teşvik eden kısımlara ve İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin tasarım ve inovasyon kenti olma yolunda 2009 yılında başlattığı ça-lışmalara değinilmiştir. Yaratıcı ekonomiler ile kalkınma hedefi çerçevesinde ‘yaratıcı altyapılar’ kavramı tanımlanmış ve İzmir’in yaratıcı altyapılar bağlamında zihinsel alt yapı durumu tarif edilmiştir. Kentin zihinsel alt yapısını dönüştürmek için tasarlanmış PechaKucha Night İzmir etkinliği anlatılmış ve  etkinliğin kendi takipçileri arasında bir bilgilendirme ka-nalı olarak işleyip, ortak iletişim dilleri kurulmasını sağladığı, iş birliklerinin yolunu açtığı ve ‘İzmir’de oluyor’ sloganı ile imkanları işaret eden bir kent imgesine dair inanç yarattığı ortaya konulmuştur.  

References

  • Blum, A. (2003). Imaginative Structure of the City. Montreal: McGill-Queen’s University Press.
  • Department of Culture And Sport, (2013). Classifiying and Measuring of Creative Industries. London.
  • Enlil, Z., Evren, Y. (2011).Yaratıcı İstanbul, Yaratıcı Sektörler ve Kent. İstanbul: Bilgi Üniverrsitesi Yayınları.
  • Florida, R. (2002). The Rise of Creative Class. New York: Basic Books.
  • Franke, S., Verhagen, E. (2006). Creativity and the City: How The Creative Economy Is Changing The City. Rotterdam: NAI Publishers.
  • Goldberger, P. (1996). The Rise of the Private City, in Carmona, M., Tiesdell, S., 2007. Urban Design Reader, s 170-175. London: Routledge.
  • Greenberg, M. (2008). Branding Newyork: How a City in Crisis Was Sold to the World. London: Routledge.
  • Hunt,J.D.(1975).‘Imageasafactorintourismdevelopment’,Journal of Travel Research, Vol. 13, No. 3, pp. 1–7.
  • İzmir Büyükşehir Belediyesi (2009). Kültür Çalıştayı Raporu.
  • İzmir: İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları.
  • İzmir Kalkınma Ajansı, iZKA (2011). İzmir Kentsel Pazarlama Stratejik Planı. İzmir: İZKA Yayınları.
  • İzmir Büyükşehir Belediyesi (2012). İzmirlilerin Denizle İlişkisini Güçlendirme Projesi Tasarım Stratejisi Raporu. İzmir: İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları.
  • İzmir Büyükşehir Belediyesi (2011). Tasarım Forumu Özet Metni
  • İzmir: İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları.
  • İlgüner, M., Asplund, C. (2011). Marka Şehir. İstanbul: Markating Yayınları.
  • Kavaratzis, M., Ashworth, G.J.(2005). City Branding: An Effective Assertion of Identity or a Marketing Trick?. New Jersey: Wiley- Blackwell Publishing.
  • Kütür ve Turizm Bakanlığı (2007). Türkiye Turizm Stratejisi 2023.
  • Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Landry, C. (2000). The Creative City: A Toolkit For Urban Innovators.
  • London: Earthscan.
  • Landry, C. (2004). London As A Creative City, in Ed. Hartey, J.
  • Creative Industries. New Jersey: Wiley-Blackwell Publishing.
  • Landry, C. (2006). The Art Of City-Making. London: Earthscan. McCreery, S. (2001).The Claremont Road Situation, in Eds.
  • Borden, I., The Unknown City: Contesting Architecture And Social Space. Cambridge: MIT Press.
  • Peker, A. E. (2006). Kentin Markalaşma Sürecinde Çağdaş Sanat Müzelerinin Rolü: Kent Markalaşması Ve Küresel Landmark. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Swyngedouw, E. (2011). Civic City Cahier 5: Designing the Post- Political City and the Insurgent Polis. London: Bedford Press.
  • Thackara, J. (2006). The Post-Spectacular City and How To Design It, in Eds. Franke, S., Verhagen, E., Creativity and the City: How The Creative Economy Is Changing The City. Rotterdam: NAI Publishers.
  • UNESCO Understanding Creative Industries (2006). Alındığı yer http://portal.unesco.org/culture/en/ files/30297/11942616973cultural_stat_EN.pdf/cultural_ stat_EN.pdf
  • UNCTAD Creative Economy Report (2010). Alındığı yer http:// unctad.org/en/Docs/ditctab20103_en.pdf , alındığı tarih 20.10.2015.
  • Url-1<http://en.unesco.org/creative-cities/sites/creative-cities/ files/Mission_Statement_UNESCO_Creative_Cities_Network. pdf>, alındığı tarih 23.01.2016.
  • Url-2< http://www.dap.gov.tr/yeniDosyalar/Kaynaklar/Onuncu_ Kalkinma_Plani.pdf>, alındığı tarih 20.01.2016
  • Url-3<http://iletisim.ege.edu.tr/dosyalar/bildirge.pdf>, alındığı tarih 17.03.2015

An Event Design Proposal to Transform the Mental Infrastructure of Izmir that Aims to Become a Design City

Year 2017, Issue: 17, 25 - 38, 27.01.2017

Abstract

The purpose of this article is to state the transformation created by the PechaKucha Night Izmir event which is attemted to create a change in the mental creative infrastructure of the city that is the character of approaches to problems and opportunities and also the unique environment of Izmir, which has a target to become a design and innovation city. To define the context, concepts of city branding, creative economy and creative city are investigated. The sections that support city branding in the official do-cuments of Republic of Turkey are mentioned. Works done by Izmir Metropolitan Municipality since 2009 in order to turn Izmir into a design and innovation city are explained. The concept of ‘creative infrastructures’ within the framework of the target of development with creative economies is defined, and in the context of creative infrastructures, the condition of mental infrast-ructure of Izmir is described. The PechaKucha event designed to transform the said conditions among its followers is expressed. It is stated that this event has transformed the mental creative infrastructure of the followers of the event by performing as an information channel, supporting the creation of common communication languages, paving the way of collaborations and cre-ating a belief regarding the image of the city that points to the opportunities by using the slogan ‘possible in Izmir’. 

References

  • Blum, A. (2003). Imaginative Structure of the City. Montreal: McGill-Queen’s University Press.
  • Department of Culture And Sport, (2013). Classifiying and Measuring of Creative Industries. London.
  • Enlil, Z., Evren, Y. (2011).Yaratıcı İstanbul, Yaratıcı Sektörler ve Kent. İstanbul: Bilgi Üniverrsitesi Yayınları.
  • Florida, R. (2002). The Rise of Creative Class. New York: Basic Books.
  • Franke, S., Verhagen, E. (2006). Creativity and the City: How The Creative Economy Is Changing The City. Rotterdam: NAI Publishers.
  • Goldberger, P. (1996). The Rise of the Private City, in Carmona, M., Tiesdell, S., 2007. Urban Design Reader, s 170-175. London: Routledge.
  • Greenberg, M. (2008). Branding Newyork: How a City in Crisis Was Sold to the World. London: Routledge.
  • Hunt,J.D.(1975).‘Imageasafactorintourismdevelopment’,Journal of Travel Research, Vol. 13, No. 3, pp. 1–7.
  • İzmir Büyükşehir Belediyesi (2009). Kültür Çalıştayı Raporu.
  • İzmir: İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları.
  • İzmir Kalkınma Ajansı, iZKA (2011). İzmir Kentsel Pazarlama Stratejik Planı. İzmir: İZKA Yayınları.
  • İzmir Büyükşehir Belediyesi (2012). İzmirlilerin Denizle İlişkisini Güçlendirme Projesi Tasarım Stratejisi Raporu. İzmir: İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları.
  • İzmir Büyükşehir Belediyesi (2011). Tasarım Forumu Özet Metni
  • İzmir: İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları.
  • İlgüner, M., Asplund, C. (2011). Marka Şehir. İstanbul: Markating Yayınları.
  • Kavaratzis, M., Ashworth, G.J.(2005). City Branding: An Effective Assertion of Identity or a Marketing Trick?. New Jersey: Wiley- Blackwell Publishing.
  • Kütür ve Turizm Bakanlığı (2007). Türkiye Turizm Stratejisi 2023.
  • Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Landry, C. (2000). The Creative City: A Toolkit For Urban Innovators.
  • London: Earthscan.
  • Landry, C. (2004). London As A Creative City, in Ed. Hartey, J.
  • Creative Industries. New Jersey: Wiley-Blackwell Publishing.
  • Landry, C. (2006). The Art Of City-Making. London: Earthscan. McCreery, S. (2001).The Claremont Road Situation, in Eds.
  • Borden, I., The Unknown City: Contesting Architecture And Social Space. Cambridge: MIT Press.
  • Peker, A. E. (2006). Kentin Markalaşma Sürecinde Çağdaş Sanat Müzelerinin Rolü: Kent Markalaşması Ve Küresel Landmark. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Swyngedouw, E. (2011). Civic City Cahier 5: Designing the Post- Political City and the Insurgent Polis. London: Bedford Press.
  • Thackara, J. (2006). The Post-Spectacular City and How To Design It, in Eds. Franke, S., Verhagen, E., Creativity and the City: How The Creative Economy Is Changing The City. Rotterdam: NAI Publishers.
  • UNESCO Understanding Creative Industries (2006). Alındığı yer http://portal.unesco.org/culture/en/ files/30297/11942616973cultural_stat_EN.pdf/cultural_ stat_EN.pdf
  • UNCTAD Creative Economy Report (2010). Alındığı yer http:// unctad.org/en/Docs/ditctab20103_en.pdf , alındığı tarih 20.10.2015.
  • Url-1<http://en.unesco.org/creative-cities/sites/creative-cities/ files/Mission_Statement_UNESCO_Creative_Cities_Network. pdf>, alındığı tarih 23.01.2016.
  • Url-2< http://www.dap.gov.tr/yeniDosyalar/Kaynaklar/Onuncu_ Kalkinma_Plani.pdf>, alındığı tarih 20.01.2016
  • Url-3<http://iletisim.ege.edu.tr/dosyalar/bildirge.pdf>, alındığı tarih 17.03.2015
There are 32 citations in total.

Details

Journal Section Araştırma Makaleler
Authors

Hasan Cenk Dereli

Publication Date January 27, 2017
Submission Date January 27, 2017
Acceptance Date January 27, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 17

Cite

APA Dereli, H. C. (2017). Tasarım Kenti Olmayı Hedefleyen İzmir’in Zihinsel Altyapısını Dönüştürmek İçin Bir Etkinlik Tasarımı Önerisi. Yedi(17), 25-38. https://doi.org/10.17484/yedi.288274

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.