Bu makalenin amacı, tasarım ve inovasyon kenti olmayı hedef seçmiş İzmir’in zihinsel yaratıcı altyapısını, yani problem-lere ve fırsatlara yaklaşım biçimini ve kentin özgün ortamını değiştirmeyi denemek için tasarlanmış bir etkinlik olan Pec-haKucha Night İzmir’in yarattığı dönüşümü ortaya koymaktır. Bağlamı kurmak için kent markalaşması, yaratıcı ekonomi ve yaratıcı kent tanımları incelenmiştir. Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin resmi belgelerinde kent markalaşmasını teşvik eden kısımlara ve İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin tasarım ve inovasyon kenti olma yolunda 2009 yılında başlattığı ça-lışmalara değinilmiştir. Yaratıcı ekonomiler ile kalkınma hedefi çerçevesinde ‘yaratıcı altyapılar’ kavramı tanımlanmış ve İzmir’in yaratıcı altyapılar bağlamında zihinsel alt yapı durumu tarif edilmiştir. Kentin zihinsel alt yapısını dönüştürmek için tasarlanmış PechaKucha Night İzmir etkinliği anlatılmış ve etkinliğin kendi takipçileri arasında bir bilgilendirme ka-nalı olarak işleyip, ortak iletişim dilleri kurulmasını sağladığı, iş birliklerinin yolunu açtığı ve ‘İzmir’de oluyor’ sloganı ile imkanları işaret eden bir kent imgesine dair inanç yarattığı ortaya konulmuştur.
The purpose of this article is to state the transformation created by the PechaKucha Night Izmir event which is attemted to create a change in the mental creative infrastructure of the city that is the character of approaches to problems and opportunities and also the unique environment of Izmir, which has a target to become a design and innovation city. To define the context, concepts of city branding, creative economy and creative city are investigated. The sections that support city branding in the official do-cuments of Republic of Turkey are mentioned. Works done by Izmir Metropolitan Municipality since 2009 in order to turn Izmir into a design and innovation city are explained. The concept of ‘creative infrastructures’ within the framework of the target of development with creative economies is defined, and in the context of creative infrastructures, the condition of mental infrast-ructure of Izmir is described. The PechaKucha event designed to transform the said conditions among its followers is expressed. It is stated that this event has transformed the mental creative infrastructure of the followers of the event by performing as an information channel, supporting the creation of common communication languages, paving the way of collaborations and cre-ating a belief regarding the image of the city that points to the opportunities by using the slogan ‘possible in Izmir’.
Journal Section | Araştırma Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 27, 2017 |
Submission Date | January 27, 2017 |
Acceptance Date | January 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 17 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.