Bir sanat yapıtında yaratıcı genellikle okuru/izleyiciyi belirli anlam ya da duygular etrafında buluşturmak ister. Bu nedenle
belirli dilsel ve görsel öğeleri harekete geçirir. Sanat yapıtında bu öğeler genellikle göstergelerdir. Yaşam da onu konu alan
sanat da göstergelerden oluştuğu için bunu inceleyen bir bilim doğmuştur: göstergebilim. Okuyucu/izleyici göstergeleri
yapıtın bağlamı içinde, birbiriyle ilişkili olarak, göstergebilim yöntemi yardımıyla adım adım çözümlediğinde söz konusu
anlama ulaşabilir. Bu yazıda bu tür bir göstergebilimsel okuma modeli Milcho Manchevski’nin filmi Yağmurdan Önce üzerinden
gösterilmeye çalışılmış, alımlayıcının yapıtla aktif ilişki kurduğu bir anlamlama biçimi sunulmuştur. Bunun için film
Greimas’ın göstergebilim yöntemiyle çözümlenmiştir.
A creator of an artwork usually wants to bring the reader / viewer together around a specific meaning or feelings. Therefore, the artist
activates specific linguistic and visual elements. These elements are often indicators in the work of art. Because of the life and the artwork
which is about life, consist of indicators, a discipline has arised which analyses the indictors: semeiology. As soon as the reader /
viewer analyses indicators within the context of artwork, related to each other step by step, semeiologically, he/she can figure out the
intended meaning. The semeiotical reading model has been illustrated in this article about the film Yagmurdan Once by Milcho Manchevski
and it presents a form of an established ongoing relationship of reader/ viewer with works of art. Hence the film is analysed by
semeiotical method of Greimas.
Journal Section | Araştırma Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 22, 2018 |
Submission Date | August 23, 2017 |
Acceptance Date | December 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 19 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.