Art and Literature
BibTex RIS Cite

Düşünsel Paradigmanın Değişimi ve Tiyatronun Evrimi Ekseninde Peter Brook’un Kültürlerarası Tiyatrosu

Year 2018, Issue: 19, 19 - 30, 22.01.2018
https://doi.org/10.17484/yedi.382979

Abstract

Batıda İkinci Dünya Savaşı sonrasında sosyal bilimlerin ve entelektüel yaşamın ağırlıklı olarak “kültür” başlığına kaymasını

sağlayan düşünsel paradigma değişikliği ile tiyatroda 20.yy’ın ilk çeyreğinden itibaren avangardlarla tetiklenen yeni

arayışların kesişimi, 1960’lı, 70’li yıllarda kültürlerarası çalışmaların yükselmesi ile gerçekleşir. Peter Brook’un kültürlerarası

tiyatro düşüncesi ve pratikleri, hem bu paradigma değişimini mikro bir çerçevede kavramak, hem de tiyatronun metinmerkezlilikten,

sahneleme merkezli bir tiyatralliğe doğru evriminde kültürlerarası çalışmaların rolü üzerine düşünmek için

ikili bir olanak sunmaktadır. Diğer taraftan, özellikle Mahabharata prodüksiyonun getirdiği tartışmalar, değişen düşünsel

paradigmanın bünyesinde barındırdığı paradokslara ışık tutmaktadır.

References

  • Auslander, P. (1997). From Acting To Performance: Essays in Modernism anda Postmodernism, London: Routhledge.
  • Birkiye, S.K. (2007). Çağdaş Tiyatroda Kültürlerarası Eğilim, Ankara: De-ki Basım Yayım.
  • Brook, P. (1968). The Empty Space, New York: Touchstone,.
  • Candan, A. (2013). Öncü Tiyatro ve Dijital Çağda Gösterim. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Carrieré, J.C. (1987). The Mahabbarata, New York: Harper&Row Publishers.
  • Dunn, S. (1996). “Peter Brook and The Mahabbarata”, Tony Day(ed) içinde, s. 26-39.
  • Eagleton, T. (2010). Estetiğin İdeolojisi, çev. Bülent Gözkan vd, İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Heidegger, M. (1977). The Question Concerning Technology and Other Essays, New York: Garland Publishing.
  • Kalkan Kocabay, H. (2008). Tiyatroda Göstergebilim, İstanbul: E Yayınları.
  • Pavis, P. (1999). Sahneleme: Kültürler Kavşağında Tiyatro, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Turan, E.R. (2002). “Batı Metafiziği ve Savaş” Doğu Batı, içinde s.161-170.
  • Sarup, M. (2004). Post-Yapısalcılık ve Postmodernizm, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Schechner, R. (2003). Performance Theory. New York: Routledge.
  • Schechner, R. (1997). “Peter Brook ile Söyleyişi”, Mimesis 6, M.Göksel(ed) içinde, s.3-30.
  • Shevtsova, M. (1997). “Interculturalism, Aestheticisim, Orientalism: Starting from Peter Brook’s Mahabbarata”, Eli Rozik(ed.) içinde, Theatre Research İnternational 22, s. 98- 104.
  • Ünlü, A. (2006). Türk Tiyatrosunun Antropolojisi, Ankara: Aşina Kitaplar.

Change of paradigm that lead to a transition of topic mainly towards “culture” in social studies and intellectual life after World War II and intersection of new searches in theater triggered by avangards in the beginning of 20th century occur with the increase in intercultural studies during 60s and 70s. The cross-cultural theater theory and practices of Peter Brook offer a binary possibility to both comprehend the change of intellectual paradigm in the micro framework and to think about the role of cross-cultural theater in evolvement of theatre from text- based to stage-based theatricality. On the other hand, especially discussions following Mahabharata production enlightens paradoxes of changing intellectual paradigm.

Year 2018, Issue: 19, 19 - 30, 22.01.2018
https://doi.org/10.17484/yedi.382979

Abstract

Change of paradigm that lead to a transition of topic mainly towards “culture” in social studies and intellectual life after World

War II and intersection of new searches in theater triggered by avangards in the beginning of 20th century occur with the

increase in intercultural studies during 60s and 70s. The cross-cultural theater theory and practices of Peter Brook offer a

binary possibility to both comprehend the change of intellectual paradigm in the micro framework and to think about the role

of cross-cultural theater in evolvement of theatre from text- based to stage-based theatricality. On the other hand, especially

discussions following Mahabharata production enlightens paradoxes of changing intellectual paradigm.

References

  • Auslander, P. (1997). From Acting To Performance: Essays in Modernism anda Postmodernism, London: Routhledge.
  • Birkiye, S.K. (2007). Çağdaş Tiyatroda Kültürlerarası Eğilim, Ankara: De-ki Basım Yayım.
  • Brook, P. (1968). The Empty Space, New York: Touchstone,.
  • Candan, A. (2013). Öncü Tiyatro ve Dijital Çağda Gösterim. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Carrieré, J.C. (1987). The Mahabbarata, New York: Harper&Row Publishers.
  • Dunn, S. (1996). “Peter Brook and The Mahabbarata”, Tony Day(ed) içinde, s. 26-39.
  • Eagleton, T. (2010). Estetiğin İdeolojisi, çev. Bülent Gözkan vd, İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Heidegger, M. (1977). The Question Concerning Technology and Other Essays, New York: Garland Publishing.
  • Kalkan Kocabay, H. (2008). Tiyatroda Göstergebilim, İstanbul: E Yayınları.
  • Pavis, P. (1999). Sahneleme: Kültürler Kavşağında Tiyatro, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Turan, E.R. (2002). “Batı Metafiziği ve Savaş” Doğu Batı, içinde s.161-170.
  • Sarup, M. (2004). Post-Yapısalcılık ve Postmodernizm, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Schechner, R. (2003). Performance Theory. New York: Routledge.
  • Schechner, R. (1997). “Peter Brook ile Söyleyişi”, Mimesis 6, M.Göksel(ed) içinde, s.3-30.
  • Shevtsova, M. (1997). “Interculturalism, Aestheticisim, Orientalism: Starting from Peter Brook’s Mahabbarata”, Eli Rozik(ed.) içinde, Theatre Research İnternational 22, s. 98- 104.
  • Ünlü, A. (2006). Türk Tiyatrosunun Antropolojisi, Ankara: Aşina Kitaplar.
There are 16 citations in total.

Details

Journal Section Araştırma Makaleler
Authors

Emre Yalçın This is me

Publication Date January 22, 2018
Submission Date October 13, 2017
Acceptance Date November 20, 2017
Published in Issue Year 2018 Issue: 19

Cite

APA Yalçın, E. (2018). Düşünsel Paradigmanın Değişimi ve Tiyatronun Evrimi Ekseninde Peter Brook’un Kültürlerarası Tiyatrosu. Yedi(19), 19-30. https://doi.org/10.17484/yedi.382979

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.