Her
ne kadar bu konuda ilgili literatürde çatışmalı fikirler olsa da tesbih
Hinduizm, Budizm, Hristiyanlık ve İslam gibi farklı dinsel geleneklerde dini, kültürel,
işlevsel anlamlar ve roller taşımaktadır. Dini işlevleri ve anlamlarının
ötesinde, tesbih koleksiyonculuğu Türkiye’de çok köklü ve zengin bir alanı
temsil etmekte ve görünüşte seküler olan özgün bir kültürel pratiği
oluşturmaktadır. Bu çalışma bu kültürel pratiğin tesbih yapımında kullanılan
malzemelerle ilgili çok belirli bir boyutuna odaklanmaktadır. Makale, tesbih
koleksiyonu alanında bazı durumlarda mistik haller alabilen bir materyal
fetişizminin öne çıktığını ve koleksiyoncuların ve ustaların tesbih yapımında
kullanılan materyaller aracılığıyla bir tür otantisite inşa ettiklerini öne
sürmekte ve bu inşa sürecini incelemektedir. Bu otantisite inşasının belki de
en çarpıcı biçimlerde gerçekleştiği alan, tesbih yapımında Osmanlı sıkma
kehribar malzeme olarak adlandırılan ancak çok daha yeni bir döneme ait olan malzemelerin
kullanıldığı alandır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2018 |
Submission Date | May 14, 2018 |
Acceptance Date | July 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 20 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.