Klasik Batı Müziği’nde, metne dayalı bir anlatımı olan enstrümantal müzik eserlerinin genelini ifade eden program müziği terimi, anlatımcı yönü dolayısıyla salt müzikten ayrılmakta ve bu türdeki tüm sanat eserleri gibi, doğru anlaşılmayı talep etmektedir. Her bir eserin; bir başlık, gönderme veya metin sayesinde ifade ettiği anlatı, dinleyici için herhangi bir ön çalışma yapılmaksızın anlaşılması mümkün olmayan bir art alan meydana getirmektedir. Çalışmada, Alman filozof Hans-Georg Gadamer ve felsefî hermeneutiğinin sanata ve metne yaklaşımlarındaki anlama çabası ön planda tutularak bir değerlendirme zemini hazırlanmıştır. Seçilen program müziği eser kesitleri üzerinden, bestecinin zihnindeki art alana, hangi yolla ve ne derecede yaklaşılabileceği konusuna odaklanılmış; bu türdeki eserlerin layıkıyla anlaşılabilmesi için önerilen okumaların bir gereklilik mi yoksa bir zorunluluk mu olduğu konusu tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 23, 2020 |
Submission Date | June 17, 2019 |
Acceptance Date | December 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 23 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.