Research Article
BibTex RIS Cite

MODA SEKTÖRÜNDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK VE SANAL GERÇEKLİK

Year 2021, Issue: 25, 1 - 15, 18.01.2021
https://doi.org/10.17484/yedi.731854

Abstract

Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik teknolojileri, çeşitli uygulamaları ile günbegün günlük hayatın bir parçası haline gelmektedir. Özellikle hız çağı olarak nitelendirilen bu çağda, sektörler ihtiyaçlarını daha hızlı ve pratik bir biçimde karşılayabilmek için sanal gerçeklik teknolojileri gibi yenilikçi uygulamalara ihtiyaç duyabilmektedir. Moda sektörü de bu teknolojiyi kendi alanlarına entegre ederek çeşitli uygulamaları ile yenilikçi çalışmalar yürüten sektörler arasında yer almaktadır. Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik teknolojileri bu kapsamda firmalara hızlı değişen trendleri takip edebilmesi ve yönlendirebilmesine, beraberinde tasarım süreçlerini sanal ve üç boyutlu ortamlarda gerçekleştirebilmesine olanak sağlamaktadır. Sanal gerçeklik teknolojileri aynı zamanda kişilerin değişken taleplerinin karşılanabilmesi, alışveriş ve reklamcılık deneyimlerinin geliştirilebilmesine imkân sağlarken, dijital medyanın da yardımı ile daha geniş kitlelerle bir etkileşim ortamı yaratabilmektedir. Sanal giysiler, sanal deneyimleyiciler, sanal defileler, AG ile oluşturulan ürün deneyimleri, sanal deneme kabinleri sanal gerçeklik teknolojilerinin moda sektörüne sunduğu uygulamalar arasındadır. Bu çalışmada sanal gerçeklik teknolojilerinin, moda trendleri ve moda endüstrisi ile güncel etkileşimleri incelenmiş ve beraberinde moda endüstrisinde kullanılan Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik uygulamalarının; tasarım, üretim, pazarlama ve reklamcılık süreçleri üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Bulunan ve incelenen örnekler bir araya getirilerek yaşanan gelişim süreci daha gözlemlenebilir kılınmıştır.

References

  • Akay, A. (2012). Başka bir sosyolojik bakış. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3 (10).
  • Aydoğan, D. (2017). Sanal gerçeklik ve simülasyon bağlamında sanal müzeler. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 1(2), s. 137.
  • Bread&Butter 2016 Launch. (2016). Stefmacbeth. Erişim Adresi: https://stefmacbeth.com/Zalando-Bread-Butter
  • Bustamante, J. C. & Rubio, N. (2017). Measuring customer experience in physical retail environments. Journal Of Service Management, 28(4).
  • Bütün, M., Budak, V., Selçuk, M., Emre, İ. ve Şimşek, İ. (2019). Eğitimde sanal gerçeklik uygulamalarında erişilebilirlik ve uyumluluk. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 9 (1), s. 257.
  • Cachero-Martínez, S. & Vázquez-Casielles, R. (2018). Developing the marketing experience to increase shopping time: The moderating effect of visit frequency. Administrative Sciences, 8 (4).
  • Cosco, A. (2018, 19 Nisan). Testing out Zara’s augmented reality experience. Electricrunway. Erişim Adresi: https://electricrunway.com/testing-out-zaras-augmented-reality-experience/
  • Craig, A. B. (2013). Understanding augmented reality: concepts and applications. Massachusetts: Morgan-Kaufmann Publishers. Dior creates its own virtual reality headset. (2015, 12 Haziran). LVMH. Erişim Adresi: https://www.lvmh.com/news-documents/news/dior-creates-its-own-virtual-reality-headset/
  • Elks, S. (2019, 18 Şubat). Future styles: Could virtual clothes reduce the damage of fast fashion? Reuter News. Erişim Adresi: https://www.reuters.com/article/us-europe-fashion-climatechange/future-styles-could-virtual-clothes-reduce-the-damage-of-fast-fashion-idUSKCN1Q716V
  • Express your style with the Sims Mobile and Asos. (t.y.). EA Games. Erişim Adresi: https://www.ea.com/en-gb/games/the-sims/the-sims-4/news/sims-mobile-asos
  • Falk, P. ve Campbell, C. (1997). The shopping experience. London: Sage Publications.
  • Ferhat, S. (2016). Dijital dünyanın gerçekliği, gerçek dünyanın sanallığı bir dijital medya ürünü olarak sanal gerçeklik. Trt Akademi [Dijital Medya Sayısı], 1 (2), 725 – 746.
  • Freberg, K., Graham, K., McGaughey, K. ve Freberg, L. A. (2011). Who are the social media influencers? A study of public perceptions of personality. Public Relations Review, 37 (1).
  • Gerçek. (2011). TDK Türkçe Büyük Sözlük içinde. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Handley, L. & Wright, J. (2019, 2 Ağustos). Digital ‘clothes’ could be the next big Instagram hit. CNBC News. Erişim Adresi: https://www.cnbc.com/2019/08/02/instagram-trends-influencers-are-now-buying-digital-clothes-to-wear.html
  • Hart, C., Farrell, A. M., Stachow, G., Reed, G. & Cadogan, J. W. (2007). Enjoyment of the shopping experience: Impact on customers' repatronage intentions and gender influence. The Service Industries Journal, 27 (5).
  • H&M in cooperation with the Sims 2. (2007, 5 Temmuz). H&M Group. Erişim Adresi: https://hmgroup.com/media/news/hm_cooperation_with_sims2.html
  • How virtual reality changes retail industry. (2016, 8 Ağustos). C-Star News. Erişim Adresi: http://www.c-star-expo.com/en/news/retail_news/2879 .htm
  • I.T Hong Kong. (t. y.). The Fabricant. Erişim Adresi: https://www.thefabricant.com/it-hong-kong
  • İçten, T. ve Bal, G. (2017). Artırılmış gerçeklik teknolojisi üzerine yapılan akademik çalışmaların içerik analizi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10 (4), s. 402.
  • Johanna, J. [@johwska]. (2019, 9 Mayıs). This is ‘iridescence’ the first digital haute couture that will be auctioned off for charity [Instagram photograph]. Erişim adresi: https://www.instagram.com/p/BxOKG6oFhmT/?utm_source=ig_embed
  • Kaleci, D., Tepe, T. ve Tüzün, H. (2017). Üç boyutlu sanal gerçeklik ortamlarındaki deneyimlere ilişkin kullanıcı görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 21(3), 669-689.
  • Kartelli, F., Berger, M., Ayranpınar, Kozbekçi, S. ve Önlü, N. (2018, Ekim). The future of textile and fashion design in virtual reality. Paper presented at the 7th International Technical Textiles Congress, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Katell, M., Dechesne, F., Koops, B. J. ve Meessen, P. (2019). Seeing the whole picture visualisins socio-spatial power through augmented reality. Law, Innovation & Technology, 11 (2), 278-280.
  • Kipper, G. & Rampolla, J. (2013). Augmented reality: An emerging technologies guide to AR. Boston: Elsevier Science & Technology Books.
  • Köllinger, S. (2018, 13 Nisan). Zara is changing how we shop through augmented reality. Refinery2. Erişim Adresi: https://www.refinery29.com/en-us/2018/04/196382/zara-augmented-reality-app
  • Kuruüzümcü, R. (2010). Bir dijital ortam ve sanat formu olarak sanal gerçeklik. Sanat Dergisi, 12, s. 94.
  • McDowell, M. (2019, 4 Nisan). Designers explore the future of digital clothing. Vogue Business. Erişim Adresi: https://www.voguebusiness.com/technology/digital-fashion-virtual-clothing-3d-design
  • Nuan, L. (2017, 4 Ocak). Gap tests new virtual dressing room. Erişim Adres: https://www.gapinc.com/en-us/articles/2017/01/gap-tests-new-virtual-dressing-room
  • Olivarez-Giles, N. (2017, 13 Ocak). With AR shopping apps like these, you’ll never leave home again. The Wall Street Journal. Erişim Adresi: https://www.wsj.com/articles/with-ar-shopping-apps-like-these-youll-never-leave-home-again-1484318206
  • Orhan, S. ve Karaman, M. K. (2011, 30 Kasım). Eğitimde gerçekliğe yeni bir bakış: Harmanlanmış ve genişletilmiş gerçeklik. XVI. Türkiye’de İnternet Konferansı’nda (Inet- Tr11) sunulan bildiri, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Özmen, E. (2018). Sosyal medya ve modanın dijitalleşmesi arasındaki ilişkiyi tanımlamaya yönelik bir durum çalışması: Y kuşağı örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 29, 128-150.
  • Pachoulakis, I. & Kapetanakis, K. (2012). Argumented reality platforms for virtual fitting rooms. The International Journal Of Multimedia & Its Applications (Ijma), 4 (4).
  • Petrarca, E. (2018, Mayıs). Body con job. The Cut. Erişim Adresi: https://www.thecut.com/2018/05/lil-miquela-digital-avatar-instagram-influencer.html
  • Raturi, G. (2018, 1 Ağustos). Virtual mirror: The future of interaction. Hackernoon. Erişim Adresi: https://hackernoon.com/virtual-mirror-the-future-of-interaction-95755b0d3d60
  • Riccio, J. (2015, 27 Temmuz). Virtual dressing rooms will become reality sooner than you imagined. Digital Pulse. Erişim Adresi: https://www.digitalpulse.pwc.com.au/virtual-dressing-rooms/
  • Sanal. (2011). TDK Türkçe Büyük Sözlük içinde. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Steffen J. H., Gaskin, J. E., Meservy, T. O., Jenkins, J. L. ve Wolman, I. (2019). Framework of affordances for virtual reality and augmented reality. Journal Of Management Information Systems, 36 (3), 683–729.
  • Steuer, J. (1992). Defininf virtual reality: Dimensions determining telepresence. Journal Of Communication, 42 (4), 73.
  • Stevens, B. (2019, 13 Mart). Dior launches AR Instagram filter. Charged Retail Tech News. Erişim Adresi: https://www.chargedretail.co.uk/2019/03/13/dior-launches-ar/
  • ____________. (2019, 5 Ağustos). Virtual clothes could be next Instagram craze. Charged Retail Tech News. Erişim Adresi: https://www.chargedretail.co.uk/2019/08/05/virtual-clothes-could-be-next-instagram-craze/
  • Suciu, P. (2019, 20 Aralık). Can we trust social media influencers? Forbes. Erişim Adresi: https://www.forbes.com/sites/petersuciu/2019/12/20/can-we-trust-social-media-influencers/#3706ef 3363e8
  • The future of fashion: From design to merchandising, how tech is reshaping the industry (2019, 21 Mayıs). CBinsights Research Briefs. Erişim Adresi: https://www.cbinsights.com/research/fashion-tech-future-trends/
  • Verdict (2018). Virtual influencers: Lil Miquela and Shudu Gram are the vanguard of online marketing’s future, Erişim Adresi: https://www.verdict.co.uk /virtual-influencers-lil-miquela-shudu-gram/
  • VRScout. (2016, 22 Ağustos) Tilt brush fashion – Dress form HTC Vive mixed reality [Video]. Youtube. Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=3ZutPuJ6zEU&feature=youtu.be
  • Wahba, P. (2014, 25 Kasım). Nordstrom taps eBay’s tech to build fitting room of the future. Fortune. Erişim Adresi: https://fortune.com/2014/11/25/nordstrom-ebay-fitting-rooms/
  • Yengin, D. ve Bayrak, T. (2018). Yeni medya ve sanal gerçeklik. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Yayınları.
  • Zalando’s Project Muze: Fashion Inspired by You, Designed by Code (2017, Mart). Think with Google. Erişim Adresi: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-cee/consumer-insights/consumer-trends/zalandos-project-muze-fashion-inspired-you-designed-code/
  • Zhou, F., Duh, H. B. L. & Billinghurst, M. (2008). Trends in augmented reality tracking, interaction and display: A review of ten years of ISMAR. Paper presented at the 7th Ieee/Acm International Symposium on Mixed and Augmented Reality, Cambridge.

Augmented Reality and Virtual Reality in the Fashion Industry

Year 2021, Issue: 25, 1 - 15, 18.01.2021
https://doi.org/10.17484/yedi.731854

Abstract

Virtual Reality and Augmented Reality technologies have become a part of our everyday life with various applications. In this age, characterized as the age of rapid change, innovative applications such as Virtual Reality technologies may be needed to meet the demands of the sector faster and practically. The fashion industry is among the leading industries that carry out innovative methods with various applications by integrating this technology into their own fields. In this context, Virtual Reality and Augmented Reality technologies are required by companies to follow and direct rapidly changing trends, and to carry out their design processes in virtual and three-dimensional environments. These technologies can also meet the various demands of customers: It can create an environment of interaction with larger masses with the help of digital media, while enabling the development of diverse shopping and advertising experiences. Virtual clothes, virtual influencers, virtual fashion shows, product experiences created with AG and virtual fitting rooms are among the possible methods of application that Virtual Reality technologies could offer to the fashion industry. In this study, the current interactions of virtual reality technologies with fashion trends are examined. Furthermore, the virtual reality and augmented reality applications used in the fashion industry and its effect on design, production, marketing and advertising processes was investigated. By compiling the existing found and studied samples, the development process was made more observable. 

References

  • Akay, A. (2012). Başka bir sosyolojik bakış. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3 (10).
  • Aydoğan, D. (2017). Sanal gerçeklik ve simülasyon bağlamında sanal müzeler. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 1(2), s. 137.
  • Bread&Butter 2016 Launch. (2016). Stefmacbeth. Erişim Adresi: https://stefmacbeth.com/Zalando-Bread-Butter
  • Bustamante, J. C. & Rubio, N. (2017). Measuring customer experience in physical retail environments. Journal Of Service Management, 28(4).
  • Bütün, M., Budak, V., Selçuk, M., Emre, İ. ve Şimşek, İ. (2019). Eğitimde sanal gerçeklik uygulamalarında erişilebilirlik ve uyumluluk. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 9 (1), s. 257.
  • Cachero-Martínez, S. & Vázquez-Casielles, R. (2018). Developing the marketing experience to increase shopping time: The moderating effect of visit frequency. Administrative Sciences, 8 (4).
  • Cosco, A. (2018, 19 Nisan). Testing out Zara’s augmented reality experience. Electricrunway. Erişim Adresi: https://electricrunway.com/testing-out-zaras-augmented-reality-experience/
  • Craig, A. B. (2013). Understanding augmented reality: concepts and applications. Massachusetts: Morgan-Kaufmann Publishers. Dior creates its own virtual reality headset. (2015, 12 Haziran). LVMH. Erişim Adresi: https://www.lvmh.com/news-documents/news/dior-creates-its-own-virtual-reality-headset/
  • Elks, S. (2019, 18 Şubat). Future styles: Could virtual clothes reduce the damage of fast fashion? Reuter News. Erişim Adresi: https://www.reuters.com/article/us-europe-fashion-climatechange/future-styles-could-virtual-clothes-reduce-the-damage-of-fast-fashion-idUSKCN1Q716V
  • Express your style with the Sims Mobile and Asos. (t.y.). EA Games. Erişim Adresi: https://www.ea.com/en-gb/games/the-sims/the-sims-4/news/sims-mobile-asos
  • Falk, P. ve Campbell, C. (1997). The shopping experience. London: Sage Publications.
  • Ferhat, S. (2016). Dijital dünyanın gerçekliği, gerçek dünyanın sanallığı bir dijital medya ürünü olarak sanal gerçeklik. Trt Akademi [Dijital Medya Sayısı], 1 (2), 725 – 746.
  • Freberg, K., Graham, K., McGaughey, K. ve Freberg, L. A. (2011). Who are the social media influencers? A study of public perceptions of personality. Public Relations Review, 37 (1).
  • Gerçek. (2011). TDK Türkçe Büyük Sözlük içinde. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Handley, L. & Wright, J. (2019, 2 Ağustos). Digital ‘clothes’ could be the next big Instagram hit. CNBC News. Erişim Adresi: https://www.cnbc.com/2019/08/02/instagram-trends-influencers-are-now-buying-digital-clothes-to-wear.html
  • Hart, C., Farrell, A. M., Stachow, G., Reed, G. & Cadogan, J. W. (2007). Enjoyment of the shopping experience: Impact on customers' repatronage intentions and gender influence. The Service Industries Journal, 27 (5).
  • H&M in cooperation with the Sims 2. (2007, 5 Temmuz). H&M Group. Erişim Adresi: https://hmgroup.com/media/news/hm_cooperation_with_sims2.html
  • How virtual reality changes retail industry. (2016, 8 Ağustos). C-Star News. Erişim Adresi: http://www.c-star-expo.com/en/news/retail_news/2879 .htm
  • I.T Hong Kong. (t. y.). The Fabricant. Erişim Adresi: https://www.thefabricant.com/it-hong-kong
  • İçten, T. ve Bal, G. (2017). Artırılmış gerçeklik teknolojisi üzerine yapılan akademik çalışmaların içerik analizi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10 (4), s. 402.
  • Johanna, J. [@johwska]. (2019, 9 Mayıs). This is ‘iridescence’ the first digital haute couture that will be auctioned off for charity [Instagram photograph]. Erişim adresi: https://www.instagram.com/p/BxOKG6oFhmT/?utm_source=ig_embed
  • Kaleci, D., Tepe, T. ve Tüzün, H. (2017). Üç boyutlu sanal gerçeklik ortamlarındaki deneyimlere ilişkin kullanıcı görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 21(3), 669-689.
  • Kartelli, F., Berger, M., Ayranpınar, Kozbekçi, S. ve Önlü, N. (2018, Ekim). The future of textile and fashion design in virtual reality. Paper presented at the 7th International Technical Textiles Congress, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Katell, M., Dechesne, F., Koops, B. J. ve Meessen, P. (2019). Seeing the whole picture visualisins socio-spatial power through augmented reality. Law, Innovation & Technology, 11 (2), 278-280.
  • Kipper, G. & Rampolla, J. (2013). Augmented reality: An emerging technologies guide to AR. Boston: Elsevier Science & Technology Books.
  • Köllinger, S. (2018, 13 Nisan). Zara is changing how we shop through augmented reality. Refinery2. Erişim Adresi: https://www.refinery29.com/en-us/2018/04/196382/zara-augmented-reality-app
  • Kuruüzümcü, R. (2010). Bir dijital ortam ve sanat formu olarak sanal gerçeklik. Sanat Dergisi, 12, s. 94.
  • McDowell, M. (2019, 4 Nisan). Designers explore the future of digital clothing. Vogue Business. Erişim Adresi: https://www.voguebusiness.com/technology/digital-fashion-virtual-clothing-3d-design
  • Nuan, L. (2017, 4 Ocak). Gap tests new virtual dressing room. Erişim Adres: https://www.gapinc.com/en-us/articles/2017/01/gap-tests-new-virtual-dressing-room
  • Olivarez-Giles, N. (2017, 13 Ocak). With AR shopping apps like these, you’ll never leave home again. The Wall Street Journal. Erişim Adresi: https://www.wsj.com/articles/with-ar-shopping-apps-like-these-youll-never-leave-home-again-1484318206
  • Orhan, S. ve Karaman, M. K. (2011, 30 Kasım). Eğitimde gerçekliğe yeni bir bakış: Harmanlanmış ve genişletilmiş gerçeklik. XVI. Türkiye’de İnternet Konferansı’nda (Inet- Tr11) sunulan bildiri, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Özmen, E. (2018). Sosyal medya ve modanın dijitalleşmesi arasındaki ilişkiyi tanımlamaya yönelik bir durum çalışması: Y kuşağı örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 29, 128-150.
  • Pachoulakis, I. & Kapetanakis, K. (2012). Argumented reality platforms for virtual fitting rooms. The International Journal Of Multimedia & Its Applications (Ijma), 4 (4).
  • Petrarca, E. (2018, Mayıs). Body con job. The Cut. Erişim Adresi: https://www.thecut.com/2018/05/lil-miquela-digital-avatar-instagram-influencer.html
  • Raturi, G. (2018, 1 Ağustos). Virtual mirror: The future of interaction. Hackernoon. Erişim Adresi: https://hackernoon.com/virtual-mirror-the-future-of-interaction-95755b0d3d60
  • Riccio, J. (2015, 27 Temmuz). Virtual dressing rooms will become reality sooner than you imagined. Digital Pulse. Erişim Adresi: https://www.digitalpulse.pwc.com.au/virtual-dressing-rooms/
  • Sanal. (2011). TDK Türkçe Büyük Sözlük içinde. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Steffen J. H., Gaskin, J. E., Meservy, T. O., Jenkins, J. L. ve Wolman, I. (2019). Framework of affordances for virtual reality and augmented reality. Journal Of Management Information Systems, 36 (3), 683–729.
  • Steuer, J. (1992). Defininf virtual reality: Dimensions determining telepresence. Journal Of Communication, 42 (4), 73.
  • Stevens, B. (2019, 13 Mart). Dior launches AR Instagram filter. Charged Retail Tech News. Erişim Adresi: https://www.chargedretail.co.uk/2019/03/13/dior-launches-ar/
  • ____________. (2019, 5 Ağustos). Virtual clothes could be next Instagram craze. Charged Retail Tech News. Erişim Adresi: https://www.chargedretail.co.uk/2019/08/05/virtual-clothes-could-be-next-instagram-craze/
  • Suciu, P. (2019, 20 Aralık). Can we trust social media influencers? Forbes. Erişim Adresi: https://www.forbes.com/sites/petersuciu/2019/12/20/can-we-trust-social-media-influencers/#3706ef 3363e8
  • The future of fashion: From design to merchandising, how tech is reshaping the industry (2019, 21 Mayıs). CBinsights Research Briefs. Erişim Adresi: https://www.cbinsights.com/research/fashion-tech-future-trends/
  • Verdict (2018). Virtual influencers: Lil Miquela and Shudu Gram are the vanguard of online marketing’s future, Erişim Adresi: https://www.verdict.co.uk /virtual-influencers-lil-miquela-shudu-gram/
  • VRScout. (2016, 22 Ağustos) Tilt brush fashion – Dress form HTC Vive mixed reality [Video]. Youtube. Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=3ZutPuJ6zEU&feature=youtu.be
  • Wahba, P. (2014, 25 Kasım). Nordstrom taps eBay’s tech to build fitting room of the future. Fortune. Erişim Adresi: https://fortune.com/2014/11/25/nordstrom-ebay-fitting-rooms/
  • Yengin, D. ve Bayrak, T. (2018). Yeni medya ve sanal gerçeklik. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Yayınları.
  • Zalando’s Project Muze: Fashion Inspired by You, Designed by Code (2017, Mart). Think with Google. Erişim Adresi: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-cee/consumer-insights/consumer-trends/zalandos-project-muze-fashion-inspired-you-designed-code/
  • Zhou, F., Duh, H. B. L. & Billinghurst, M. (2008). Trends in augmented reality tracking, interaction and display: A review of ten years of ISMAR. Paper presented at the 7th Ieee/Acm International Symposium on Mixed and Augmented Reality, Cambridge.
There are 49 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleler
Authors

Gözde Yıldız This is me 0000-0003-3268-6302

Selda Koabekci Ayranpınar 0000-0003-1031-9667

Publication Date January 18, 2021
Submission Date May 4, 2020
Acceptance Date August 24, 2020
Published in Issue Year 2021 Issue: 25

Cite

APA Yıldız, G., & Koabekci Ayranpınar, S. (2021). MODA SEKTÖRÜNDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK VE SANAL GERÇEKLİK. Yedi(25), 1-15. https://doi.org/10.17484/yedi.731854

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.