Research Article
BibTex RIS Cite

Non-Musical Dimensions of the Eurovision Song Contest

Year 2021, Issue: 26, 51 - 60, 09.07.2021
https://doi.org/10.17484/yedi.925781

Abstract

The term Eurovision was used for the first time in the 1950s within the framework of a network sharing system between institutions affiliated to the European Broadcasting Union (EBU). In 1955, considering an event that would have a unifying effect in post-war European broadcasting, the EBU laid the foundations of the Eurovision Song Contest in line with this understanding. The Eurovision Song Contest, which was held for the first time in Lugano, Switzerland in 1956, became one of the most important music events in Europe and even the world since that year. It has undergone many changes since 1956, both in terms of musical and non-musical elements. All these changes were applied for different reasons at certain dates.
The competition, is organized by the EBU every year as a joint project to create an opportunity based on national public broadcasting cooperation. It is a media event organized with the contributions of the member broadcasters of the European Broadcasting Union. However, the contest also has a secondary purpose that encourages the creation of new songs in the field of popular music. Based on the fact that the Eurovision Song Contest is not just a song contest, but has media, politics, economy, national, supranational and competitive dimensions. The analysis made in this study reveals that the non-musical dimensions of the Eurovision Song Contest, has sometimes diverging and sometimes overlapping features. 

References

  • Akın, A. (2010). Eurovision Şarkı Yarışması üzerine monografik bir inceleme. İletişim: Araştırmaları Dergisi, 8(2), s. 115-132. Erişim adresi: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/23/1858/19537.pdf
  • Bohlman, P. (2007). The politics of power, pleasure and prayer in the Eurovision Song Contest. Muzikologija. 2007(7), 39-67.
  • Güvendik, E. (2020). Music in political culture: The Eurovision Song Contest. Etnomüzikoloji Dergisi, 3(1), 99-100.
  • Scott, D. B. (2010). Musical style and social meaning: Selected essays. London: Routledge.
  • Vuletic, D. (2018). Postwar Europe and the Eurovision Song Contest. London: Bloomsbury Academic.
  • Wolther, I. (2012). More than just music: The seven dimensions of Eurovision Song Contest. Popular Music, 31(1), 165-171.
  • Yair, G. & Maman, D. (1996). The persistent structure of hegemony in the Eurovision Song Contest. Acta sociologica, 39(3), 309-325.

EUROVİSİON ŞARKI YARIŞMASI’NIN MÜZİK DIŞI BOYUTLARI

Year 2021, Issue: 26, 51 - 60, 09.07.2021
https://doi.org/10.17484/yedi.925781

Abstract

Eurovision terimi ilk kez, 1950’lerde Avrupa Yayın Birliği’ne (EBU) bağlı olan kurumlar tarafından, bir ağ paylaşım sistemi oluşturma çerçevesinde kullanılır. 1955 yılında, savaş sonrası Avrupa kıtası yayıncılığında birleştirici etki yapacak bir etkinlik düşünen EBU, Eurovision Şarkı Yarışması’nın temellerini bu anlayış doğrultusunda atar. 1956 yılında İsviçre’nin Lugano kentinde ilki gerçekleşen Eurovision Şarkı Yarışması, o yıldan günümüze kadar Avrupa’nın, hatta dünyanın en önemli müzik organizasyonlarından biri olur. Eurovision Şarkı Yarışması, 1956 yılından günümüze kadar gerek müzikal açıdan gerekse müzik dışı unsurlar açısından pek çok değişim geçirmiştir. Tüm bu değişiklikler, belirli tarih aralıklarında birbirinden farklı gerekçelerle uygulanmıştır.
Temel olarak Avrupa Yayın Birliği tarafından her yıl ortak bir proje üzerinden düzenlenen, yani esas amaç olarak ulusal kamu yayıncılığı iş birliğine dayalı bir olanak yaratmak amacı ile oluşturulan yarışma, Avrupa Yayın Birliği’nin üye yayıncılarının katkılarıyla düzenlenen bir medya olayıdır. Ancak bunun yanı sıra yarışmanın popüler müzik alanında yeni şarkıların yaratımını teşvik eden ikincil bir amacı da bulunmaktadır. Eurovision Şarkı Yarışması’nın, sadece bir şarkı yarışması olmadığı gerçeğinden hareketle, yarışmanın Medya, Politika, Ekonomi, Ulusal, Ulusüstü ve Rekabetçi boyutları da bulunmaktadır. Bu çalışmada yapılan analizler, birbirinden farklı içerimleri bulunan Eurovision Şarkı Yarışması’nın müzik dışı boyutlarının kimi zaman ayrışan kimi zaman da örtüşen özelliklerinin olduğunu bize gösterir.

References

  • Akın, A. (2010). Eurovision Şarkı Yarışması üzerine monografik bir inceleme. İletişim: Araştırmaları Dergisi, 8(2), s. 115-132. Erişim adresi: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/23/1858/19537.pdf
  • Bohlman, P. (2007). The politics of power, pleasure and prayer in the Eurovision Song Contest. Muzikologija. 2007(7), 39-67.
  • Güvendik, E. (2020). Music in political culture: The Eurovision Song Contest. Etnomüzikoloji Dergisi, 3(1), 99-100.
  • Scott, D. B. (2010). Musical style and social meaning: Selected essays. London: Routledge.
  • Vuletic, D. (2018). Postwar Europe and the Eurovision Song Contest. London: Bloomsbury Academic.
  • Wolther, I. (2012). More than just music: The seven dimensions of Eurovision Song Contest. Popular Music, 31(1), 165-171.
  • Yair, G. & Maman, D. (1996). The persistent structure of hegemony in the Eurovision Song Contest. Acta sociologica, 39(3), 309-325.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleler
Authors

Buket Genç 0000-0002-4156-2793

Publication Date July 9, 2021
Submission Date April 22, 2021
Acceptance Date June 1, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 26

Cite

APA Genç, B. (2021). EUROVİSİON ŞARKI YARIŞMASI’NIN MÜZİK DIŞI BOYUTLARI. Yedi(26), 51-60. https://doi.org/10.17484/yedi.925781

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.