Review
BibTex RIS Cite

Uluslararası İzmir Festivali 1987-2022 Programları

Year 2022, İzmir Özel Sayısı, 99 - 110, 30.09.2022
https://doi.org/10.17484/yedi.1144092

Abstract

Ülkemizin en önemli ve kapsamlı sanat festivallerinden biri olan Uluslararası İzmir Festivali’nin uzun yıllardır İzmir’e ve ülkemiz sanat hayatına pek çok yönden katkı sağladığı düşünülmektedir. Bu araştırmada ise sanatsal etkinliklerin ülkemizde yaygın hale getirilmesinde festivallerin büyük katkısı olduğu varsayımından yola çıkarak, festivalde gerçekleşen etkinliklerin sanat türleri, etkinliklerin gerçekleştiği mekânlar ve ilçeler, konserlerde yer alan müzik türleri ve konserlere katılan icracılar bakımından incelenmesi amaçlanmıştır. Amaca ilişkin durumu kapsamlı bir şekilde incelemek üzere, betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Bu kapsam çerçevesinde 1987-2022 yılları arasında gerçekleşmiş Uluslararası İzmir Festivali’ne ait tüm festival programlarına ulaşılmış ve programlar doküman incelemesi yapılarak incelenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde betimleyici istatistiksel bir analiz olarak frekans ve yüzde dağılımlarından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; İlki 1987 yılında düzenlenen Uluslararası İzmir Festivali’nde müzik, dans, tiyatro, opera ve müzikal sanat türlerinde toplam 356 etkinliğin gerçekleştiği, festival düzenlenmeye başladığından beri sanat türü bakımından müzik ve dans etkinliklerinin diğer türlere oranla belirgin bir farkla festivalde daha çok yer aldığı sonucuna varılmıştır. Festival etkinlikleri 36 farklı mekânda gerçekleşmiş ve bu mekânların çoğunun İzmir’in kültürel mirası mekanlar olduğu saptanmıştır. Düzenlenen etkinlikler en çok Selçuk, Konak ve Çeşme ilçelerinde gerçekleştirilmiştir. Festivalde günümüze kadar 264 konser gerçekleştirilmiş, bu konserlerde en geniş yer tutan müzik türü Klasik Batı Müziği, en az yer verilen tür ise Bando Müziği olmuştur. Son olarak festivale katılan yabancı icracı sayısının yerli ve karma icracılardan daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • Aguado, L. F., Arbona, A., Palma, L. & Heredia-Carroza, J. (2021). How to value a cultural festival? The case of Petronio Álvarez Pacific Music Festival in Colombia. Development Studies Research, 8(1), 309-316. 10.1080/21665095.2021.1979417
  • Atak, O., Tatar, S. ve Tunaseli, A. (2017). Kültürel miras oluşumunda festivallerin yeri ve önemi: Fethiye Müzik Köyü. The Journal of International Social Research, 10(52), 1396-1409. 10.17719/jisr.2017.1989
  • Ballantyne, J., Ballantyne, R. & Packer, J. (2014). Designing and managing music festival experiences to enhance attendees’ psychological and social benefits. Musicae Scientiae, 18(1), 65-83. 10.1177/1029864913511845
  • Biber Öz, N. (2001). İnsanin kültürel gelişiminde müzik eğitiminin önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 101-106. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/153174
  • Cudny, W. (2004). The phenomenon of festivals: Their origins, evolution, and classifications. Anthropos, 109(2), 640-656. https://www.jstor.org/stable/43861801
  • Falassi, A. (1997). Festival, In T. Green (Ed.), Folklore: An encyclopedia of beliefs, customs, tales, music, and art, Vol.1, (295-302). Abc-Clio.
  • Giorgi, L., Sassatelli, M., Santoro, M., Delanty, G., Chalcraft, J. & Solaroli, M. (2011). European art festivals: Strengthening cultural diversity. Research-Socio-Economic Sciences and Humanities. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1805104
  • Işıklı, H. (2021). An ethnographic research into Izmir as a place of urban memory in the context of the International Izmir Festival (Tez No. 716614) [Doktora tezi, Ghent University]. Ulusal Tez Merkezi.
  • İksev. (2022, 10 Temmuz). Amaçlar ve Görevler. http://www.iksev.org/tr/hakkimizda/3/amaclar-ve-gorevler İstanbul Festivali için teşebbüse geçildi. (1968, 26 Nisan). Milliyet Gazetesi. http://gazetearsivi.milliyet.com.tr/GununYayinlari/f9bfjos7QE3A4CVcBcHRbA_x3D__x3D_
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Keleş, Y., Kaya, M., Kurt, A. ve Arslan, B. (2020). Kapıkaya Fest’e katılanların festivale ilişkin kalite ve değer algılarının belirlenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İnsan Bilimleri Dergisi, 1(2), 227-240. https://dergipark.org.tr/en/pub/insanbilimleri/issue/59098/839673
  • Kurtuldu, M. K. (2021). Müziğin gücü. A. Canbay ve Z. Nacakcı (Ed.), Müzik kültürü içinde (s. 35). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Négrier, E., Agustí, L. B. & Guérin, M. (2013). Music festivals, a changing world. Michel de Maule.
  • Polat, S., Polat, S. A. ve Halis, M. (2013). Kent kimliği kapsamında festivallerin değerlendirilmesi: Uluslararası Altın Safran Film Festivali örneği. Journal of Tourism and Research, 2(1), 69-85. https://dergipark.org.tr/en/pub/turar/issue/39641/469085
  • Quinn, B. (2005). Arts festivals and the city. Urban Studies, 42(5/6), 927-943. 10.1080/00420980500107250
  • Ronström, O., Malm, K. & Lundberg, D. (2001). Concerts and festivals: Public performances of folk music in Sweden. The World of Music, 43(2/3), 49-64. https://www.jstor.org/stable/41699365
  • Tuncal, S. (2017). Toplum-sanat ilişkisi kapsamında İstanbul’daki müzik etkinlikleri (2000-2015) (Tez No. 461446) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Ünal, S. L. (2012). Sevda-Cenap And Müzik Vakfı'nın düzenlediği Uluslararası Ankara Müzik Festivalleri’nde çağdaş Türk bestecilerinin ve yorumcularının yeri (1985-2011) (Tez No. 317792) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yıldırım A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Ş. E. (2019). Atatürk ve Beylerbeyi Balkan Festivali. Anka Strateji Dergisi, (12), 28-33. http://ankaenstitusu.com/ataturk-ve-beylerbeyi-balkan-festivali/

Programmes of the International Izmir Festival from 1987 to 2022

Year 2022, İzmir Özel Sayısı, 99 - 110, 30.09.2022
https://doi.org/10.17484/yedi.1144092

Abstract

The International Izmir Festival is one of the most important and comprehensive art festivals in our country and it has been contributing to the art life of city and country in many ways for years. In this study, assuming that festivals make a great contribution to the spread of art events in our country, it is aimed to examine the art branches of the events, the places and districts of the events, the music types of the concerts and the performers of these concerts. For this purpose, a descriptive survey model was used to comprehensively examine the situation. In this context, all the festival programs of the International Izmir Festival, which took place between 1987-2022, were sourced and examined by document analysis. Frequency and percentage distributions, which is a descriptive statistical analysis, were used in the analysis of the obtained data. The International Izmir Festival was established in 1987, and the research finds that a total of 356 events were performed in the genres of music, dance, theatre, opera and musical arts. Festival events featured in 36 different locations and most of them were determined to be among the cultural heritage sites of Izmir. The events were mostly organized in Selçuk, Konak and Çeşme districts. 264 concerts have been organized in the festival from past to present and in these concerts, classical music is the most common genre of music, while band music is the least common genre. Finally, it has been concluded that the number of foreign performers participating in the festival is more than local and mixed performers.

References

  • Aguado, L. F., Arbona, A., Palma, L. & Heredia-Carroza, J. (2021). How to value a cultural festival? The case of Petronio Álvarez Pacific Music Festival in Colombia. Development Studies Research, 8(1), 309-316. 10.1080/21665095.2021.1979417
  • Atak, O., Tatar, S. ve Tunaseli, A. (2017). Kültürel miras oluşumunda festivallerin yeri ve önemi: Fethiye Müzik Köyü. The Journal of International Social Research, 10(52), 1396-1409. 10.17719/jisr.2017.1989
  • Ballantyne, J., Ballantyne, R. & Packer, J. (2014). Designing and managing music festival experiences to enhance attendees’ psychological and social benefits. Musicae Scientiae, 18(1), 65-83. 10.1177/1029864913511845
  • Biber Öz, N. (2001). İnsanin kültürel gelişiminde müzik eğitiminin önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 101-106. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/153174
  • Cudny, W. (2004). The phenomenon of festivals: Their origins, evolution, and classifications. Anthropos, 109(2), 640-656. https://www.jstor.org/stable/43861801
  • Falassi, A. (1997). Festival, In T. Green (Ed.), Folklore: An encyclopedia of beliefs, customs, tales, music, and art, Vol.1, (295-302). Abc-Clio.
  • Giorgi, L., Sassatelli, M., Santoro, M., Delanty, G., Chalcraft, J. & Solaroli, M. (2011). European art festivals: Strengthening cultural diversity. Research-Socio-Economic Sciences and Humanities. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1805104
  • Işıklı, H. (2021). An ethnographic research into Izmir as a place of urban memory in the context of the International Izmir Festival (Tez No. 716614) [Doktora tezi, Ghent University]. Ulusal Tez Merkezi.
  • İksev. (2022, 10 Temmuz). Amaçlar ve Görevler. http://www.iksev.org/tr/hakkimizda/3/amaclar-ve-gorevler İstanbul Festivali için teşebbüse geçildi. (1968, 26 Nisan). Milliyet Gazetesi. http://gazetearsivi.milliyet.com.tr/GununYayinlari/f9bfjos7QE3A4CVcBcHRbA_x3D__x3D_
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Keleş, Y., Kaya, M., Kurt, A. ve Arslan, B. (2020). Kapıkaya Fest’e katılanların festivale ilişkin kalite ve değer algılarının belirlenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İnsan Bilimleri Dergisi, 1(2), 227-240. https://dergipark.org.tr/en/pub/insanbilimleri/issue/59098/839673
  • Kurtuldu, M. K. (2021). Müziğin gücü. A. Canbay ve Z. Nacakcı (Ed.), Müzik kültürü içinde (s. 35). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Négrier, E., Agustí, L. B. & Guérin, M. (2013). Music festivals, a changing world. Michel de Maule.
  • Polat, S., Polat, S. A. ve Halis, M. (2013). Kent kimliği kapsamında festivallerin değerlendirilmesi: Uluslararası Altın Safran Film Festivali örneği. Journal of Tourism and Research, 2(1), 69-85. https://dergipark.org.tr/en/pub/turar/issue/39641/469085
  • Quinn, B. (2005). Arts festivals and the city. Urban Studies, 42(5/6), 927-943. 10.1080/00420980500107250
  • Ronström, O., Malm, K. & Lundberg, D. (2001). Concerts and festivals: Public performances of folk music in Sweden. The World of Music, 43(2/3), 49-64. https://www.jstor.org/stable/41699365
  • Tuncal, S. (2017). Toplum-sanat ilişkisi kapsamında İstanbul’daki müzik etkinlikleri (2000-2015) (Tez No. 461446) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Ünal, S. L. (2012). Sevda-Cenap And Müzik Vakfı'nın düzenlediği Uluslararası Ankara Müzik Festivalleri’nde çağdaş Türk bestecilerinin ve yorumcularının yeri (1985-2011) (Tez No. 317792) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yıldırım A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Ş. E. (2019). Atatürk ve Beylerbeyi Balkan Festivali. Anka Strateji Dergisi, (12), 28-33. http://ankaenstitusu.com/ataturk-ve-beylerbeyi-balkan-festivali/
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Derleme Makaleler
Authors

Tolga Yüksel 0000-0001-6614-251X

Gözde Yüksel 0000-0002-6619-275X

Publication Date September 30, 2022
Submission Date July 15, 2022
Acceptance Date September 2, 2022
Published in Issue Year 2022 İzmir Özel Sayısı

Cite

APA Yüksel, T., & Yüksel, G. (2022). Uluslararası İzmir Festivali 1987-2022 Programları. Yedi99-110. https://doi.org/10.17484/yedi.1144092

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.