Doğa, sanat için gerek tema gerekse malzeme bağlamında Lascaux ve Altamira mağaralarından bugüne her zaman çok önemli bir kaynak olma özelliğini göstermekte, sanat tarihinin farklı dönemlerinde ve akımlarında farklı yaklaşımlarla kullanılmaya bugün de devam etmektedir. Bu birliktelik ilk dönemlerde doğanın güzelliğinden, eşsizliğinden ilham alırken, ilerleyen yıllarda özellikle 1960’lı yılların ikinci yarısı sonrası bu bakış açısı değişim göstermiş, sanat üretiminde malzeme/mekân olarak kullanılmasına dayanan sanatsal anlayışlarla eserler üretilmiştir. Daha sonra ise sanat, çevresel sorunlara ve doğanın insanlığın artan tüketimi ve bu nedenle artan üretimi neticesinde doğal kaynakların zarar görmesini de konu olarak ele almaya başlamıştır. Bu çalışma, günümüz çağının en önemli problemlerinden biri olması nedeniyle çevre sorunlarına sanat aracılığı ile bakıştaki güncel yaklaşımlara odaklanmıştır. Bu amaçla, çalışmada doğa ve sanat ilişkisi hakkında alan yazın taraması yapılmış, ekolojik sanat ve çevresel sorunlar üzerinde günümüzde üretimde bulunan, farklı coğrafyalardan sanatçıların atık kullanarak ürettikleri eserler ve bu eserlerdeki yaklaşımları, bakış açıları saptanmıştır. Çalışmaya örneklem olarak seçilen Von Wong'un, çevre sorunu odaklı çalışmaları betimsel yöntem çerçevesinde analiz edilerek, bu sorunu sanatında ele alma ve sanat nesnesine dönüştürme yaklaşımı ve çalışmaları ortaya konmuştur. Çalışma sonucunda; aşırı avlanma, plastik, elektronik ve tekstil atıklarının çevreye verdiği zararı yine bu malzemeleri kullanarak tasarladığı sanat enstalasyonlarına dönüştüren Wong'un aynı zamanda bu eserlerinin fotoğraf ve videolarını çekmesi ile projelerinin sadece sergilendiği yerin ötesinde daha çok sayıda kişiye ulaşmasını sosyal medyayı aktif olarak kullanarak başarılı bir şekilde sağladığı görülmüştür. Wong, kendisine paydaşları nedeniyle yöneltilen eleştirilere rağmen dünya genelinde ortak bir problem olan bu konu hakkında gönüllüler ve yerel halkı da eser üretimine dâhil ederek farklı coğrafyalarda üretimde bulunmakta daha az tüketmek konusunda bilinçli olunmasını başarılı bir şekilde teşvik etmekte olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Since the time of the Lascaux and Altamira caves, nature has been a major source of inspiration for art in terms of both theme and medium. It has been employed in many ways throughout art history's various periods and movements. In the years that followed, particularly after the second half of the 1960s, this perspective changed, and works were produced with artistic approaches based on the use of nature as a material/space in art production. Initially, this association was inspired by the beauty and uniqueness of nature. Later, art started to address environmental problems and the damage to natural resources as a result of the increasing consumption of nature by humanity and therefore the increasing production of nature. This study focused on current approaches to environmental problems through art. For this purpose, a literature review on the relationship between nature and art was conducted, the works produced by artists from different geographies using waste and their approaches and perspectives on ecological art and environmental problems were determined. The works of Von Wong, who was selected as an example for the study, were analyzed and his approach to addressing this problem in his art and transforming it into an art object was revealed. The study's findings have led to the observation that Wong, who uses plastic, electronic, textile, and overfishing wastes, among other materials, to create art installations that repair environmental harm, also takes pictures and videos of these creations and effectively uses social media to spread the word about his projects beyond the walls of the venues where they are displayed. By creating works in various regions and enlisting volunteers and locals in the creation of works about this issue—a widespread one throughout the world—Wong urges society to be mindful of consuming less.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Visual Arts (Other) |
Journal Section | Değerlendirme Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | July 29, 2024 |
Publication Date | July 30, 2024 |
Submission Date | April 19, 2024 |
Acceptance Date | June 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 32 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.